Wii U eShop Review: Armillo

Armadil (Gordeldier) Armillo is klaar om te rollen! Zo komt hij mijn Nintendo Wii U-systeem binnen rollen, én nu is het tijd om te oordelen of hij zijn koffers mag pakken of op het systeem mag blijven staan. In ieder geval rol ik snel door daar de argumenten.

In essentie is Armillo een puzzelplatformer waarin je over diverse platforms rolt om puzzels op te lossen. Je bestuurt het personage Armillo die  die je door allerlei levels vol hindernissen moet rollen. Dit doe je niet zonder reden. Zo heeft Armilo’s woonomgeving last van een heuse Aliën aanval, en moet deze ruimte Armadil (gordeldier) zijn thuisplaneet redden van de indringers.

21Gameplay
Armillo is een mooie combinatie tussen puzzel- en adventure-gaming. Het ene moment rol je zo snel mogelijk door de levels om zo veel mogelijk te ontdekken en het andere moment wordt je aan het puzzelen gezet. Met vrij veel afwisselende puzzels en obstakels weet het spel een vrij verslavende gameplay neer te zetten die enigszins voort wordt geduwd door de simpele maar doeltreffende verhaal.

Daarnaast kent het spel aardig wat power ups, waaronder de power up om jezelf eenmalig te laten ontploffen én de power up om jezelf de lucht in te slingeren en vervolgens als een blok weer naar beneden te laten vallen. Naast deze twee kent het spel nog veel meer power ups die goed over de levels zijn verspreid. Ook dit levert zijn bijdrage aan de vrij afwisselende gameplay die Armillo kent.

39Verhaal
Ook deze titel kent een verhaal, en dat verhaal is eigenlijk best simpel. Aan het begin van levels krijgen we meestal kleine fragmenten te zien met enkele dialogen. Echter zijn die dialogen niet het belangrijkste in het spel. Het verhaal bestaat niet uit ellende lange dialogen, maar wordt vooral vormgegeven door animaties én geprogrammeerde handelingen.

25Grafisch
Eshop-titels hebben in eerste instantie meestal niet erg veel grafische pracht in huis. Daarentegen weet Armillo best een staaltje overtuigingskracht neer te zetten als het gaat om datgene wat het oog te zien krijgt. Als we de game voor het eerst opstarten, zullen we allemaal al concluderen dat de game er voor de gemiddelde eShop-titel grafisch aardig uit ziet.

De graphics komen vooral goed uit de verf in levels waarin vrij veel met schaduw en licht wordt ge-experimenteerd. Zo zijn er levels waarin het vrij donker is, maar door verschillende lichteffecten het level toch prachtig wordt weergeven. Levels waarin mooie Neon Kleuren de levels mooi opfleuren, zien er dan ook prachtig uit.

Armillo3Nou ja, prachtig is misschien wat sterk verwoord. Maar op eerdere screens die voorbij kwamen leek de game op grafisch gebied best wat neer te kunnen zetten. Nu bij het het spelen van het uiteindelijke spel op de Nintendo Wii U zelf wordt dit echt duidelijk.

27Level design
Als het op het level design aan komt heeft Fuzzy Wuzzy Games het erg goed gedaan met betrekking tot het vormgeven van de levels. Je hebt niet snel het idee telkens de zelfde levels te spelen én vrij veel levels zijn erg vol aangekleed. Er is veel variatie toegebracht. Zo heb je een level waarin je de omgeving binnen no-time van temperatuur laat veranderen, maar daar tegenover ook weer een level waarin je heel veel moet puzzelen door de juiste routes te nemen. Anders kan je opnieuw beginnen.

28Open plekken worden opgevuld met objecten om de map wat voller en mooier te laten ogen. Verder kent het spel ook aardig wat obstakels, waarbij niet heel de tijd dezelfde objecten worden gebruikt om de levels te vullen.

Armillo5Bonus levels
Naast de reguliere levels, kan je ook een heleboel bonus levels spelen. Deze bonus levels krijgen in-game de naam secret levels, en zijn toegankelijk nadat je een level hebt vrijgespeeld. In elke level waarin je geen baas moet verslaan zit namelijk een item verstopt die je toegang geeft tot de bonus levels.

In tegenstelling tot de normale levels, welke in 3D zijn, zijn deze levels in 2D. Dit brengt weer een geheel nieuwe gameplay naar voren, waarin je zo snel mogelijk door de levels moet rollen, om het einde binnen een van te voren aangegeven tijd te bereiken.

33Jammer aan de Secret Levels is, dat ze eigenlijk verplicht zijn om te spelen. Zo moet je de secret levels spelen om een bepaalde Red Orb vrij te spelen. Deze Red Orbs heb je weer nodig om bijvoorbeeld de bazen van bepaalde werelden verslaan, om zo weer naar een nieuwe wereld te komen. Zo wordt je door het spel jammer genoeg gedwongen om de eerst te Secret Levels, alvorens verder te kunnen.

Daarnaast voelt de besturing van de Secret Levels iets wat minder accuraat aan. Zo reageert alles wat minder soepel komt alles wat stroever over. De levels zijn nog steeds vermakelijk, én geven het spel weer wat extra afwisseling, toch heb je liever de 3D-levels.

35Fouten in het spel
Ondanks dat het spel erg fijn speelt, en er erg mooi uitziet, moet wel worden gezegd dat het spel zo nu en dan te maken heeft met erg vervelende frame drops. De overvolle en goed ingevulde levels lijken in ieder geval in combinatie met eventueel slordig programmeerwerk voor een iets wat traag spel te zorgen. Zo hapert zo nu en dan het spel een beetje en draait hij dan op minder FPS.

Daarentegen moet wel worden opgemerkt dat de ontwikkelaar, Fuzzy Wuzzy Games, momenteel al werkt aan een patch om de frame drops tegen te gaan. Dit kritiekpuntje kun je dus met een korreltje zout nemen, daar het straks niet meer van kracht zal zijn.

37Conclusie
Armillo is een uitstekend spel dat op vele fronten boven het gemiddelde van andere eShop-titels uitsteekt. Zo ziet het spel er grafisch voor een Indie titel voor de Nintendo eShop aardig uit en is de gameplay vrij verslavend. Ben je op zoek naar een goede maar toch goedkope titel? Armillo is zeker een aanrader, daar je er aardig wat uren zoet mee kunt zijn.

– Secret Levels moeten verplicht worden voltooit
– De besturing van de Secret Levels voelt iets minder accuraat aan.

+ Veel afwisselende puzzels en obstakels
+ Aardig wat power ups die goed door het spel heen zijn verspreid.
+ Het simpele verhaal wordt op een leuke manier gebracht.

Eindcijfer: 7,3

Kevin de Bruin

Redacteur en Communicatie Manager. Mijn naam is Kevin en ik schrijf graag over van alles en nog meer. Bij dezen ben ik gaan schrijven voor Daily Nintendo om jullie te voorzien van het laatste Nintendo nieuws. Als aanhanger van die 'softe' Nintendo Games, doe ik met alle liefde verslag.

4 gedachten over “Wii U eShop Review: Armillo

Geef een reactie