Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Post E3 Hands-On: Mario Maker

Afgelopen donderdag waren wij op Nintendo's Post E3 event aanwezig om een heleboel titels uit te testen. Hieronder valt de level editor Mario Maker.. In deze Hands On lees je waarom wij ons ei niet kwijt konden in de titel zoals hij nu is.

Mario Maker 1Afgelopen donderdag waren wij op Nintendo’s Post E3 event aanwezig om een heleboel titels uit te testen. Hieronder valt de level editor Mario Maker, welke je de mogelijkheid moet bieden om je eigen Mario-levels te maken. Ook wij wilden ons eigen level maken, en onze eigen creativiteit uiten in de titel. Daarentegen bleek dit niet zo gemakkelijk als Nintendo voorheen liet blijken. Waarom konden wij ons ei niet geheel kwijt in de titel? Je leest het in deze Post E3 Hands-On van Mario Maker.

Mario Maker 81 koopa hier, 1 goomba daar… uhm… wat is er nog over?

Kevin: “Toen de game werd aangekondigd, was ik per direct wel benieuwd naar deze titel. Ik snapte echter niet gelijk waarom een simpele level editor pas in 2015 zou kunnen worden uitgegeven. Wat moest er nog aan veranderen? Na het spelen van de E3 demo snap ik echter maar al te goed waarom de game pas in 2015 zal verschijnen. Momenteel voelt de level editor die men Mario Maker noemt namelijk veel te beperkt aan.”

Jorden heeft een soortgelijke mening en benadrukt de mogelijkheden nog eens.

Mario Maker 4Jorden: “Mijn interesse voor deze game was toen die werd aangekondigd al niet echt aangewakkerd en voorlopig moet ik daar bij blijven. Ik was het hele concept van Super Mario Bros. al aardig zat en dat ze dan nu komen met een game waarbij je zelf levels moet maken helpt er niet bij om ze weer leuk te gaan vinden. Zeker niet met de opties die je op dit moment hebt. Je kan een stuk of drie vijanden neerzetten en een aantal obstakels in een ruimte waar je binnen tien seconden doorheen kan rennen. Daarnaast zijn er geen mogelijkheden om gedeeltes onder de grond te maken of iets dergelijks. En ook power-ups zaten er afgezien van een mushroom niet in. Met puur deze opties kom je niet ver.”

Mario Maker 2Wat gaat óf eigenlijk moet er nog komen?

Kevin: “Vooralsnog is nog niet bekend of en welke items dan nog worden toegevoegd aan Mario Maker. Daarentegen wil ik zeggen dat deze titel echt bij release een solide hoeveelheid mogelijkheden moet bieden om levels mee te creeëren wil het een echt succes worden. De mogelijkheden moeten niet belemmerend aanvoelen en men moet eigenlijk alle elementen van een Mario Game toe kunnen voegen aan zijn levels. Dus niet alleen munten, blokjes, koopa’s, goomba’s en een paar andere basic dingen. Als er meer mogelijkheden komen, en ik geloof ook wel dat die er komen, dan zal dat zoveel beter zijn voor het uiteindelijk kwijt kunnen van je inspiratie en creativiteit.”

Imario_maker_3_605xs het gemakkelijk om een level te maken?

Over hoe makkelijk het is om een level te maken waren we het unaniem over eens. Mario Maker bestuurd in ieder geval prima, zoals Jorden uitlegt.

Jorden: “Mijn interesse was niet erg aanwakkerend. In tegenstellingen vond ik de besturing wel erg prettig bij het creëren van de levels. Via je gamepad kon je nauwkeurig je blokje plaatsen en de hoogte van de buis precies bepalen.”

MM2En hoe voelt het je eigen level te spelen?

Kevin: Toen ik een level had gemaakt ging het niet zo goed. Ik kon mijn eigen level niet eens met fatsoen uitspelen zonder toch wat kleine aanpassingen te maken. Dit kwam vooral omdat ik wat luxe moves gewend ben die in de New Super Mario Bros-reeks zitten. Hieronder valt bijvoorbeeld wall jumpen. Daarentegen is deze mogelijkheid niet aanwezig in Mario Maker. Wat Mario Maker doet is letterlijk de besturing van de oude Mario-games opnieuw gebruiken, en als je van stijl veranderd, dan veranderd niet de besturing maar écht alleen de grafische stijl. Het voelt daarentegen bij een New Super Mario Bros-stijl niet gelijk aan als een New Super Mario Bros-level. Het oogt als zo’n spel, maar de game-ervaring is compleet weg.”

mario_maker_2_605xWat vinden wij voorlopg van Mario Maker?

Zoals eerder aangegeven waren wij beiden niet zo te spreken over Mario Maker in de vorm zoals hij nu is. Zelfs voor een demo voelde de titel namelijk ondermaats aan.

Jorden: Voorlopig is Mario Maker echt een oude Mario maar dan met wat van je eigen fantasie. Ook niet te veel want dan is je level te beperkt. Nintendo heeft gezegd dat ze kijken naar meer functies en ik hoop van harte dat die er komen anders is deze game amper de moeite waard.”

Kevin: “Zoals Mario Maker nu is, kan het echt niet worden uitgegeven. Zelfs voor een demo was de titel te beperkt. Je kon alles behalve je eigen creativiteit in de levels kwijt.  Nintendo moet nog flink wat aan Mario Maker verbeteren.  Zo voelt Mario Maker nu aan alsof je een oude Mario maakt en daar snel even wat vernieuwde graphics over heen gooit om het er toch wat mooier uit te laten zien. Nintendo moet echt aan die ultieme ervaring werken. Daarnaast zie ik graag dat dit een titel word waarin je (bijna) alle elementen van een Mario game in je levels kunt gebruiken. Anders zie ik dit eerder als Trash Maker.”

Beeldmateriaal