3DS eShop Review: AiRace Xeno

Een tijd geleden werd de futuristische race-game AiRace Speed uitgegeven door QubicGames. Nu komt AiRace Xeno op de markt, de opvolger van eerder genoemde game. In deze review gaan we onderzoeken of AiRace Xeno geleerd heeft van AiRace Speed, en of deze nieuwe futuristische racer een ware opvolger is.

AiRace-Speed-1st-world-previewEen tijd geleden werd de futuristische race-game AiRace Speed uitgegeven door QubicGames. Nu komt AiRace Xeno op de markt, de opvolger van eerder genoemde game. In deze review gaan we onderzoeken of AiRace Xeno geleerd heeft van AiRace Speed, en of deze nieuwe futuristische racer een ware opvolger is.

Het concept is simpel, identiek aan AiRace Speed. Alles is letterlijk overgenomen.

Zoals we ondertussen al wisten is AiRace Xeno een futuristische racer. In jou eigen futuristische vliegtuig moet diverse parcoursen afleggen vol obstakels, zonder te crashen en het liefst zonder al te veel tijd verliezen in het eraf schuren van de lak van je vliegtuig bij het net iets te scherp nemen van een bocht. Elke parcours leg je meerdere keren af, daar je diverse laps hebt. Dit probeer je te doen binnen een zo snel mogelijke tijd. En als je het parcour hebt afgelegd kun je er voor kiezen om je tijd te verbeteren of om een ander parcours op te starten om daar weer te racen.

En dat is het. Bovenstaande is niet het spel in een notendop verteld, maar eigenlijk het gehele spel verteld. Meer dan bovenstaande biedt AiRace Xeno namelijk niet aan. Dit is een probleem dat we ook al zagen bij de voorganger AiRace Speed. In principe is AiRace Xeno namelijk een complete copy past van AiRace Speed, alleen biedt dit spel weer een flink aantal nieuwe parcoursen aan. Verder is het spel namelijk geheel hetzelfde. Of wacht, de kleuren van het menu zijn van blauw naar rood veranderd.

airace-xeno-screen_02Een Race tegen de klok

A fijn, AiRace Xeno is dus een futuristische race-game, waar je, net als AiRace Speed, geen mederacers op je parcours hebt. AiRace Xeno is namelijk een race tegen de klok. Je moet proberen om de finish zo snel mogelijk te bereiken. Dit doe je niet voor niets, daar de game komt met online leaderboards. Hierdoor is het toch vrij verslavend om te proberen het beste record neer te zetten. Je wilt immers maar al te graag een goed record neerzetten. Tevens als je eenmaal een goed record hebt, dan is het ook erg verslavend om ook nog eens voor het beste record te gaan.

airace-xeno-screen_01Vrij korte parcoursen

Nu hadden we al geconcludeerd dat AiRace Xeno in principe precies hetzelfde is als AiRace Speed, maar dat we dan wel weer nieuwe parcoursen zagen. Dit brengt ons dan ook bij de vraag: ‘op welk vlak zijn de parcoursen verbeterd ten op zichtte van AiRace Speed?’ Om deze vraag te kunnen beantwoorden blikken we dan ook eerst terug op de goods en bads van AiRace Speed, welke wij eerder ook reviewden. Hierin wisten wij te vermelden dat de parcoursen vrij kort waren, omdat je eigenlijk in een te rap tempo door de levels kon vliegen. Ook gaat het om getunnelde circuits die vrij simpel zijn vormgegeven. De gehele parcoursen, stuk voor stuk, waren dan ook alles behalve complex.

En dan nemen we nu weer een kijkje bij AiRace Xeno. En… moeten we concluderen dat we nog steeds met dezelfde problemen kampen. AiRace Xeno komt ook met vrij korte parcoursen, waar je zo doorheen racet. Tevens zijn de circuits weer alles behalve complex, daar alle levels zijn opgebouwd vanuit tunnels met bochten en obstakels. En als je een keer tegen die obstakels opbotst, dan heb je alsnog behaalde check-points om weer ergens midden in die korte parcoursen te verschijnen. Nu is alleen de vraag: ‘is het erg dat het spel niet erg complex is?’ Wat mij betreft is dit namelijk wel een klein gemis.

largeEen simpele besturing

Ook de besturing wordt letterlijk overgenomen van AiRace Speed. Je kunt je futuristische vliegtuigje aansturen met de Circle pad, Control Pad en de stylus. Je vliegtuigje vliegt uit zichzelf. Je kunt een Nitro boost inzetten om sneller te gaan met de ‘A-button’. Niet elke besturing werkt even fijn, maar alles went. Door een ruim aanbod aan besturingsmogelijkheden kun je in ieder geval de besturing kiezen die jou het best ligt. Welke besturing je ook kiest, de besturing is erg simpel en begrijpelijk. Maar goed, dat was het in AiRace Speed ook al.

originalGrafisch

Net als AiRace Speed is AiRace Xeno grafisch gezien weer een betere titel. Voor de lage prijs die je voor deze titel betaald krijg je namelijk aardig indrukwekkende graphics voor een eShop-titel. Daar de gemiddelde concurrent eerder teruggrijpt op simpel kleurgebruik, sprites en zo weinig mogelijk detail, is AiRace Xeno een game die aardig vooroploopt op grafisch gebied binnen haar prijsklasse. Daar het spel bijna letterlijk hetzelfde is als AiRace Speed is ook het 3D-effect net als in haar voorganger vrij goed gebruikt.

Laten we er niet omheen draaien: AiRace Speed, ik bedoel AiRace Xeno is een leuk spel, maar precies hetzelfde als AiRace Speed. Alles is letterlijk overgenomen, behalve de Parcours. Hierdoor voelt AiRace Xeno eerder als een uitbreiding aan dan een geheel nieuw spel. Iedereen die van het genre houdt, heeft genoten van AiRace Speed en snakt naar meer wordt deze game aangeraden. Iedereen die na AiRace Speed wel genoeg heeft gezien van al die korte parcoursen wordt deze game afgeraden.

– Het concept van het spel is eigenlijk vrij simpel
– Je moet wel van dit genre houden om dit spel leuk te vinden
– De parcoursen zijn nog steeds vrij kort