Wii U eShop Review: Color Zen

Eerder verscheen Color Zen als applicatie en werd die goed ontvangen. Nu is de Nintendo Wii U aan de beurt om deze eShop titel aan te bieden, wat ons even de mogelijkheid geeft om de titel grondig te testen. Vind je hiermee je Zen? Kan je na deze aankoop nog steeds rustig van je nachtrust genieten?

Eerder verscheen Color Zen als applicatie en werd die goed ontvangen. Nu is de Nintendo Wii U aan de beurt om deze eShop titel aan te bieden, wat ons even de mogelijkheid geeft om de titel grondig te testen. Vind je hiermee je Zen? Kan je na deze aankoop nog steeds rustig van je nachtrust genieten, of zul je eeuwig spijt hebben?
zen1Een heleboel leuke puzzels

Color Zen is een puzzelspel waarbij je diverse kleuren moet combineren om verschillende levels uit te spelen. Je moet vormen met dezelfde kleur tegen elkaar laten aanbotsen, om zo het hele scherm met die kleur te vullen. Dit moet je blijven doen tot alle vormen verdwenen zijn en de achtergrond dezelfde kleur toond als de kleur van de rand van je scherm.

Daar Color Zen dus van oorsprong een puzzelspel is, is het dan ook erg aangenaam om een hele hoop puzzels te krijgen waar je een lange tijd zoet mee kunt zijn. In Color Zen krijg je dan ook een flink aantal puzzels voorgeschoteld waar je uren zoet mee kunt zijn. Alle puzzels zijn opgedeeld onder diverse chapters, waarbij je weer een nieuwe chapter vrijspeelt na het voltooien van de vorige. Voor je al die chapters hebt uitgespeelt ben je al heel wat uren verder.

Naast de grote hoeveelheid puzzels, is er vrij veel variatie in de puzzels daar er genoeg nieuwe puzzelelementen worden toegevoegd. In het begin combineer je alleen maar dezelfde kleuren, maar later krijg je bijvoorbeeld al te maken met de kleuren wit en zwart. Wit telt als elke kleur, terwijl je zwart kan gebruiken om een vormpje dat je niet kunt gebruiken, weg te spelen. Ook krijg je later de mogelijkheid om bepaalde blokjes in een schild-modus te zetten, zodat ze niet kunnen botsen met eenzelfde kleur.

largeDit puzzelspel is voor iedereen toegankelijk

Iedereen met een Nintendo Wii U kan Color Zen spelen, omdat het geheel de mogelijkheid geeft om op je eigen gemak de levels uit te spelen. Men kan rustig puzzels oplossen zonder gebonden te zijn aan een tijd die alsmaar door blijft tikken, of één of ander opdringerige tijds limiet. Color Zen is een puzzelspel waar je geheel van ontspanning kunt komen. Je kunt rustig gaan zitten, je hersenen enigszins aan het werk zetten, maar dit toch lekker op je eigen tempo. Dit maakt Color Zen erg plezierig om te spelen. Iedere puzzelaar zou eigenlijk zijn ei wel kwijt kunnen in de gameplay van Color Zen.

top-android-apps-color-zenHet geluid van het spel

Daar de puzzels van het spel vrij goed zijn verzorgt, lijkt het maken van de muziek best goed uitgevoerd te zijn. De muziek is vrij rustgevend en past precies bij het idee ‘even thuiskomen na een lange dag en even tot rust komen met een puzzelspelletje’.

Daarentegen is laat de uitvoering in-game een klein beetje ten wensen over. Dit komt vooral doordat het spel de aardig  gemaakte soundtracks vrij slecht afspeelt. Heel het spel speel je eigenlijk op de Nintendo Wii U’s GamePad. Heel het spel is hier het sleutelwoord, daar ook het geluid op de GamePad wordt afgespeeld. Zelfs wanneer je niet off-screen speelt, komt het geluid uit je GamePad. Als het geluid gewoon uit de boxen van de televisie was gekomen, had dit voor een veel betere geluidskwaliteit gezorgt. Dit had op zijn beurt flink meegeholpen aan de gehele ervaring van dit puzzelspel. De rustgevende muziek had met betere kwaliteit meer rust gegeven.

cz2Off-screen of On-screen?

Color Zen kan zowel Off-screen als On-screen worden gespeelt. Tenminste, dat lijkt zo. In theorie is het goed mogelijk daar je op beide schermen mee kan kijken met het spel. In de praktijk blijkt het veel fijner om Off-screen te spelen dan On-screen. Het gehele spel bestuur je via het touchscreen van de GamePad. Het gros van de tijd kijk je dan ook naar dat touchscreen, daar je door te kijken op het beeldscherm niet altijd weet waar je precies op het scherm klikt. Nergens wordt aangegeven waar je op het scherm tikt, dus je moet wel naar de GamePad kijken. Dit maakt On-screen spelen een beetje nutteloos. Zeker in combinatie met het missen van het geluid! Het zou handig zijn geweest als er één of andere cursor was geweest die on-screen aan zou geven waar je klikte.

Color-Zen-Advanced-PuzzleTevens is er nog een factor die het moeilijk maakt om On-screen te spelen. Om de meeste levels uit te spelen moet je het hele veld vullen met één bepaalde kleur. Deze kleur word aangegeven met een rand die je om je scherm heen ziet. Deze rand zie je duidelijk op de GamePad, maar On-screen is deze afwezig. Daardoor weet je bij het on-screen spelen niet welke kleur je als laatste moet combineren om het level uit te spelen. Blind naar de televisie kijken als toeschouwer geeft je dan ook een enorme onwetenheid over de puzzel.

De Touchscreen-besturing leent zich namelijk eerder voor de simpele handheld, dan de Wii U.  Zo is er geen enkele button om het spel te pauzeren of opnieuw op te starten. Je moet dubbel op het Touchscreen tikken om een menu te openen, maar dit wordt niet duidelijk in-game aangegeven, en het werkt ook niet altijd even goed. Wanneer je in een level vastloopt moet je dus soms het spel geheel afsluiten, of jezelf zonder pardon express af laten gaan, om eerdere fouten recht te kunnen zetten.

colorzen2Grafisch

Grafisch ziet het spel er erg simpel uit. Dat is het ook, daar er simpelweg gebruik wordt gemaakt van simpele kleuren en simpele vormen. Zo zien we primaire en secundaire kleuren. En we zien simpele vormen als een cirkel, een kubus en een driehoek. Toch zien al die simpele vormen en kleuren er bij elkaar erg mooi uit. Grafisch is het spel dan geen uitschieter als het gaat om bijvoorbeeld sprites, maar dat hoeft ook niet. De manier waarop al die kleuren bij elkaar komen heeft namelijk een erg mooi grafisch effect. In sommige levels lijkt het echt alsof je een abstract schilderwerk zit te bekijken, welke jij vervolgens door middel van puzzelen zodanig gaat bewerken dat je hem niet meer terug herkent.

Color Zen is gemaakt door een klein bedrijfje, maar ziet er relatief groot uit. Het is een spel met een heleboel puzzels, veel variatie en vooral een erg rustgevende stijl die erg geschikt is om je tot rust te laten komen na een drukke lange dag. Het spel kent zo zijn mankementen, maar als je daar overheen kunt kijken, dan heb je te maken met een vrij goede titel die je niet alleen van heel wat rustgevend puzzelplezier voorziet, maar je ook nog voor een flinke tijd zoet kan houden. Color Zen is tevens ook voor een vrij goedkope prijs te koop in de eShop. Dus ben jij goedkoop op zoek naar rust? Color Zen!

– Alleen achtergrondmuziek op de GamePad, geen geluid On-Screen
– On-Screen voegt weinig toe, daar je eigenlijk alleen maar speelt op de GamePad.
– On-Screen kan je niet altijd zien welke kleuren je moet combineren