3DS eShop Review: Turtle Tale

Met zo'n 35 kilometer per uur kunnen schildpadden van a naar b zwemmen. Het zijn snelle wezens die tevens ook nog eens flink wat jaren oud kunnen worden. Vervliegt de tijd bij het spelen van deze schildpadden-platformer net zo snel, en gaat deze net zoveel jaren mee? Lees het allemaal in deze review van Turtle Tales.

Met zo’n 35 kilometer per uur kunnen schildpadden van a naar b zwemmen. Het zijn snelle wezens die tevens ook nog eens flink wat jaren oud kunnen worden. Toch denk ik niet dat deze game een hele lange periode populair zal zijn. Vervliegt de tijd bij het spelen van deze schildpadden-platformer net zo snel,  als een schildpadden leven lang duurt? Lees het allemaal in deze review.
turtle-tale-3Iedereen natspuiten… En dan?
In Turtles Tale die van het begin naar het einde van het level moet komen. Met andere woorden: een vrij lineaire platformer waarin je weinig vrijheid hebt. Tijdens je tocht kom je in aanraking met vele vijanden, en reis je door diverse omgevingen. Tegelijkertijd probeer je onderweg zoveel mogelijk fruit op te pakken, om uiteindelijk al het fruit dat een level te bieden heeft te verzamelen. Oh, en had ik al verteld dat je een waterpistool hebt om vijanden zo nat mogelijk te spuiten?

Erg logisch klinkt het allemaal niet. Het concept achter Turtle Tale is dan ook wat raar. Het spel hangt dan ook samen met elementen die voor het hoofd niets met elkaar te maken hebben. Dat is jammer. Doordat verbanden ver zijn te zoeken, en het idee waarom je schildpad eigenlijk met een waterpistool rondloopt eigenlijk vrij vergezocht is, voelt deze game erg doelloos aan. Je wilt iedereen natspuiten, maar waarom…? Je eiland zit vol met ongewenste gasten waaronder wespen, apen en vogels, maar jaag je die met water weg?

turtle5‘Interessante graphics’
De meeste eShop-titels van kleinere uitgeverijen hebben meestal niet al te interessante graphics. De grafische stijl van deze game is enerzijds ook niet interessant, en anderzijds juist erg interessant. Zo hebben we aan de ene kant hebben we te maken met een elementaire vormgeving, aan de andere kant hebben we ook te maken met sprites waar voor een gemiddelde eShop-titel vrij veel detail word gebruikt. Niet elke sprite is even gedetaileerd als de ander, maar het valt niet te ontkennen dat er enigszins moeite is gedaan om de game er grafisch wat beter uit te laten zien. Hier en daar mogen sprites wel meer eenheid vormen.

Dit detail komt erg goed naar voren in diverse sprites, waaronder de bladeren van bomen. Ook zien we dat in rotswanden, wolken en platforms. Het detail zit hem vooral in het verschil van verschillende tinten van kleuren, en het veelmatig opvullen van de sprites met dingen als bloemen. Neem bijvoorbeeld de struiken uit de eerste wereld, hierin zitten aardig wat bloemen en frutseltjes.

turtle10Wet van ‘standaard platformer’ word niet overtreden! Mooi?
Maar dan ontstaan de problemen: het level design en gameplay schieten tekort. Turtle Tales weet niet meer platformelementen te bieden dan de gemiddelde platformer. Deze platformer voldoet aan de wetten van een standaard platformer: zo loop je over een solide grond, heb je wegvallende grondblokken en bewegende platformen waar je op moet blijven staan om te wachten tot die aan het einde van zijn path beland, en vervolgens weer op een nieuwe solide ondergrond te springen. En… dat was het al…

Met al die standaard elementen weet dit spel ook erg weinig variatie toe te passen in de gameplay. Enige vorm van gameplay-elementen die we niet in elke standaard platformer terugvinden zijn vijanden die jouw de lucht inwerpen, zodat je stukken fruit op kunt rapen die in de lucht hangen. Echter is het aanbod in unieke gameplay-elementen niet erg uitgebreid in deze platformer.

turtle1Een kerngezonde schildpad!
Tijdens het spelen van deze game moet de schildpad van het spel flink wat bijten. Deze schildpad bijt niet naar handen die te dichtbij komen, maar bijt in stukken fruit. Lekker gezond dus! Elk level kent zo’n 100 stukken fruit die je allemaal kan verzamelen. Om die stukken fruit te verzamelen moet je enkele vijanden geheel natspuiten.

Al die vijanden maken het erg moeilijk om aan je fruit te komen! Of toch niet? Nee. Het is veel te gemakkelijk om ‘al’ die 100 stukken fruit te verzamelen. Alle stukken fruit liggen letterlijk op je pad en je hoeft er alleen maar tegenaan te springen. Een uitzondering vormen hoge stukken fruit waarvoor je eerst de lucht in moet worden geslingerd, maar voor de rest van de gevallen moet je juist moeite doen om niet alle 100 stukken fruit te verzamelen.

turtle-tale-7De snelheid van het spel
Met verschillende soorten en maten zijn de meeste schildpadden erg traag als het op het metabolisme aankomt. Deze schilddragers kunnen er zwaar worden door de verschillende lagen van hun schild. Dit gewicht dragen ze jaren lang met zich mee, want schildpadden worden erg oud. Op het land zijn het meestal maar trage beesten, maar in het water zijn het echte snelheidsduivels die zo’n 35 kilometer per uur kunnen zwemmen. Erg snel! Jammer genoeg… Sta je op het land.

Turtle Tales begint veel te makkelijk. Je pakt al je fruit te gemakkelijk op, je springt veel te gemakkelijk over de vijanden heen en het duurt maar lang tot het einde van de levels komt. Onderweg kom je weinig uitdaging tegen. Ook later blijven de levels te gemakkelijk. De moeilijkheid begint pas te komen als het einde van het spel nadert, maar dan is het eigenlijk al te laat. Er het echt moeilijk kan worden heb je namelijk het laatste level behaald.

10De muziek
In eerste instantie is de muziek niet erg bijzonder. De muziek is simpel gecomponeerd en alles behalve memorabel. Daarentegen moet wel worden opgemerkt dat er een grote variatie aan muziek is waardoor de deuntjes niet snel gaan vervelen. Elke wereld heeft zijn eigen soundtrack en ook het menu heeft zijn eigen soundtrack. Hierdoor heb je niet snel het idee te lang naar dezelfde soundtracks te luisteren. Tevens voegt het aanzetten van die muziek toch voor wat sfeer. De muziek vormt dan ook een redding voor de sfeer van deze trage en gemakkelijke gameplay.

Turtle Tale is maar een simpel spelletje. Het spel moet het niet hebben van zijn unieke of uitdagende gameplay, maar leeft vooral voort op de gemiddelde graphics en variatie in soundtracks. De insteek van de titel is goed, er valt wel plezier uit deze titel te halen, maar erg lang zul je deze eShop-titel niet spelen. De titel is vrij gemiddeld. Hij verdrinkt nog net niet in de zee van andere eShop-titels en is niet uniek en uitdagend genoeg om heel erg op te vallen. Turtle Tale was een matig leuke ervaring voor eventjes, maar aan alles komt een einde. Bij deze gemiddelde titel komt dat einde na een klein uurtje spelen wel in zicht.

– Het concept van dit spel voelt vrij doelloos aan.
– De levels kennen vrij elementaire platformelementen, weinig variatie.
– Het is te gemakkelijk om alle items, het fruit, te verzamelen.