3DS Review: Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney

Al een lange tijd komen er diverse spellen uit binnen de Professor Layton-serie en de Phoenix Wright: Ace Attorney-serie. Nu bundelen deze archeoloog en ace Advocaat hun krachten samen om een groot mysterie op te lossen. Moeten wij hen helpen?

Layton-Wright 18Jij, jij, EN jij, worden nu schuldig geacht!

Aan de éne kant voelt het Phoenix Wright: Ace Attorney-deel aan als een geheel nieuwe titel in de bekende serie. Aan de andere kant voelt het aan als een geheel nieuw spel waarin de bedoelingen toch anders liggen dan voorheen. Daar je in eerder spellen uit deze serie vooral moordzaken moest oplossen, komen Phoenix Wright en Maya hier in aanraking met heksenjachten en heksenvervolgingen. Het vuur is in ieder geval ongeduldig, dus het is aan jou om zo snel mogelijk al die ‘heksen’ vrij te spreken.

Naast een nieuw doel binnen de rechtszaken, brengt deze titel ook een nieuw concept naar voren dat we nog niet eerder hebben gezien in Ace Attorney-spellen. Zo zullen er tijdens de heksenveroordelingen meerdere verdachten worden ondervraagt. Dit leidt ertoe dat er meerdere mensen zijn die onschuldig zijn, maar wel als schuldig zullen worden aangezien door aanklagers die maar al te graag zien dat de brandstapel extra heet word aangestoken. Dit heeft tot gevolg dat we de meest rare verhalen worden losgelaten.

Dat je meerdere mensen tegelijkertijd ondervraagt brengt ook hele nieuwe ervaringen met zich mee. Zo zullen de verdachten ook op elkaar reageren, elkaar aanspreken, en zul je ze ook kunnen onderbreken om opeens een ander aan het woord te laten. Ook zullen de verdachten dingen verklaren wat anderen weer schuldig laat lijken, om maar te zorgen dat ze zelf niet als heks worden aangezien.

Layton-Wright 17Objection! To Much Information!
De Professor Layton-serie en de Phoenix Wright: Ace Attorney-serie staan bekend om erg veel dialoog. Ook in deze titel zal er flink wat dialoog terugkeren. Door al die dialoog heb je soms het gevoel naar heel veel verhaal te luisteren die er eigenlijk niet echt toe doet. Het spel is heel veel lezen, en verhoudingsgewijs doe je vrij weinig. Dit is een gameplay die je moet liggen, eer je er van zult houden.

Deze titel staat garant voor een overdosis aan dubbele informatie. Dat is een gegeven dat vast staat. Sowieso staat de Phoenix Wright: Ace Attorney-serie bekend om onder andere heel veel informatie, maar door nieuwe gameplay binnen deze serie heb je al snel het idee erg vaak naar hetzelfde verhaaltje te luisteren. Al die dialogen worden wel afgewisseld met enkele puzzels van de Professor Layton-serie, maar verhoudingsgewijs lees je toch meer dan je in normale Professor Layton-spellen echt zat te puzzelen. Heel het spel voelt dus als een boek.

Layton-Wright 13Mag ik ook nog puzzelen, of hoe zit dat?
Er zijn al een heleboel Professor Layton-spellen verschenen, waardoor er ook al een heleboel concepten voorbij zijn gekomen voor puzzels. In het vorige spel van Professor Layton, Professor Layton en de Erfenis van de Azran, leek het al alsof de rek een beetje uit de puzzels was. De puzzels begonnen steeds eentoniger te lijken, en het leek steeds meer alsof de puzzels meer een variatie waren op oude puzzels dan dat we echt nieuwe puzzels kregen voorgeschoteld.

Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney zet deze toon verder. Niet alleen kent het spel aanzienlijk minder puzzels, ook zijn veel puzzels niet erg vernieuwend. De meeste puzzels lijken op het eerste gezicht vrij vernieuwend door haar nieuwe karakter, een middeleeuws karakter om precies te zijn, maar echt nieuw word het niet snel. Er zijn wel wat nieuwe insteken, maar de puzzels voelen meer aan als een uitbreiding op het oude.

De lage moeilijkheidsgraad van het spel
Heel dit spel kent een vrij lage moeilijkheidsgraad. Dit zit hem voornamelijk in de mogelijkheid om hints aan te vragen. In de originele Professor Layton-spellen kun je op diverse locatie munten verzamelen die je in de positie zetten om een hint te vragen. Deze hints en hintmunten komen ook terug in dit spel. In het Professor Layton-deel werken deze als vanouds en maken deze het spel iets makkelijker.

In het Phoenix Wright-deel daarentegen komen de hintmunten ook tevoorschijn. Hier ligt dan ook het probleem. De hintmunten maken het je zo makkelijk in rechtzaken dat je zelf niet eens meer hoeft na te denken. Natuurlijk is het je eigen keuze om de hintcoins te gebruiken, maar door gebruik te maken van de hintcoins krijg je letterlijke tips als: ‘op deze bewering moet je een bezwaar uiten’ en ‘deze bewijzen kun je tonen’. Wanneer je de hintcoins gebruikt, maak je het jezelf te makkelijk.

Layton-Wright 8Voice Overs
Eerder werden Professor Layton-games altijd uitgegeven met een Nederlands Voice Acting. De Phoenix Wright-games waren nog nooit van spraak voorzien. Bij deze fusie tussen beide games, is ook sprake van een Nederlandse Voice Acting. Nou ja, in welke mate je het acteren kunt noemen. Bij vorige Professor Layton-spellen voelde het al aan alsof mensen maar willekeurig waren gekozen om wat zinnen in te spreken. Ook is dat deze keer van toepassing. Nee, heel erg siert het niet.

Daarentegen is het ook mogelijk, iets wat in eerdere Professor Layton-games niet kon, om de Engelse Voice Acting in te schakelen. Vergeleken met de originele Japanse stemmen komen deze alsnog niet geweldig uit de verf, maar deze komen al vele malen beter over als de Nederlandse stemmen. Vergeleken met de Nederlandse Voice Acting is al snel heel veel goed, maar de het was erg aangenaam om de mogelijkheid te krijgen Engelse stemmen te horen.

Layton-Wright 5Het fuseren van beide games
Beide games lopen erg mooi in elkaar over. In het begin zag ik de game echt als twee losse games die op hetzelfde kaartje achter elkaar leken te zijn geplakt. Later kwamen de twee series steeds meer samen. Sterke momenten dat de serie bij elkaar lijkt te komen zijn, wanneer Professor Layton en Luke zich ook in de rechtzaal voegen en Phoenix Wright een handje komen helpen. Betreft de gameplay hebben de ontwikkelaars een goede mix weten neer te zetten die spelers van beide games zowel kennis laten maken met de andere game, als weer de ervaring bieden die spelers wereldwijd leuk vonden aan de oorspronkelijke serie(s). Voor ieders wil is er dus uit beide series wel wat.

Ook op grafisch gebied lijkt het alsof Professor Layton en Phoenix Wright een prachtige comprimi hebben gesloten. De layout van zowel de Professor Layton-serie als de ace attorney-games zien we terug, en grafisch hangt het tussen beiden series in. De ontwikkelaars hebben een mooi balans gevonden tussen de games op grafisch gebied, en zetten een mooie wereld neer die voor het oog beide series goed vertegenwoordigd. Zo oogt het hoofdmenu als die van de Professor Layton-serie, maar zien we ook weer mooie elementen uit de Phoenix Wright: Ace Attorney-serie. Dit spel haalt veel goeds uit beide series naar boven.

Van beide series is voor ieders wil wel wat. Er is iets voor de Layton-fans, en er is iets voor de Phoenix Wright-fans.  Zelf ben ik fan van beide series, en kan daardoor de gameplay van beide games erg waarderen. Wanneer je echter één van de twee series niet zo heel leuk vind, dan is het toch even moeilijk om de knoop door te gaan hakken of dit spel wat voor je is. Wanneer die éne serie als matig word ontvangen, dan kan je je nog wel goed vermaken met deze titel, daar de serie die je wel leuk vond ook een flink aandeel speelt. Wanneer je echter één van de series helemaal niet kan uitstaan, dan zou ik adviseren om goed na te denken.

– In deze game lees je weer erg veel. Zelfs gevoelsmatig meer dan normaal.
– De Professor Layton-puzzels voelen weer wat inspiratieloos
– Er zijn minder puzzels dan normaal