3DS Review: The LEGO Movie Videogame

Onlangs is The LEGO Movie uitgekomen, welke gepaard gaat met een Videogame van deze film. Met een titelsong die schreeuwt dat alles awesome is, liggen de verwachtingen dan ook vrij hoog voor dit spel. Tevens het feit dat er LEGO voor de titel staat, maakt alles er alleen maar beter op. Is everything echter wel zo awesome...

Onlangs is The LEGO Movie uitgekomen, welke gepaard gaat met een Videogame van deze film. Met een titelsong die schreeuwt dat alles awesome is, liggen de verwachtingen dan ook vrij hoog voor dit spel. Tevens het feit dat er LEGO voor de titel staat, maakt alles er alleen maar beter op. Is everything echter wel zo awesome…

Bij The LEGO Movie Videogame hebben we te maken met een vrij tegenstrijdige titel. Hoe kan namelijk een spel tegelijkertijd én een spel zijn, én een film? Anders dan andere LEGO-titels komt The LEGO Movie Videogame niet voort uit een bestaande film, die op lego-wijze wordt geparodieërd. Nee, we hebben hier te maken met een LEGO game, welke gebaseerd op een LEGO film, welke is gebasseerd op andere LEGO games, waarbij de LEGO is gebaseerd op de gelijknamige LEGO-speelsets, om uiteindelijk… wacht, hoevaak is het woord LEGO nu niet gevallen? Is dit niet iets teveel LEGO? We zullen zien of deze vrij aparte LEGO-titel beter is, gelijkwaardig is, of zwaar onderdoet aan de andere titels in deze ondertussen vrij geprezen serie.

Korte speelsessies! Moet dat nou?
LEGO videogame Daily NintendoDeze LEGO-game speelt in op extreem kleine speelsessies, welke negen van de tien keer niet meer dan drie minuten in beslag nemen om te voltooien. De meeste levels bestaan dan ook uit het lopen naar een bepaald eindpunt, of bepaalde voorwerpen bouwen om het level af te kunnen ronden. Dit neemt doorgaans weinig tijd in beslag, waardoor je snel door een groot stel levels heen bent zonder daar bij stil te staan. Voor een handheld is dit geen verkeerd gegeven, daar je de game dus er even bij kunt pakken om zo afentoe een level te spelen. Echter zijn er niet voldoende levels om uren verhaallijn te kunnen volgen, en ben je ook vrij snel door bij het einde beland.

Naast de korte levels compenseert het spel zichzelf wel enigszins in het aantal dingen dat je naast de normale gameplay nog kan doen. Zo bevat elk level ruim 10 challenges die variëren van een bepaald aantal noppen verzamelen, een bepaald aantal vijanden verslaan, een level binnen een bepaalde tijd uitspelen, en meer van dergelijke challenges. Door zo’n challenge behaal je een gouden brick. Je speelt het spel pas volledig uit als je naast het uitspelen van de verhaallijn, en het kopen van alle Red Bricks en personages, ook nog alle gouden Bricks hebt gevonden.

Doordat de levels vrij kort zijn, en de challenges aan de vrij makkelijke kant, ben je voor je het weet al klaar met deze LEGO-titel. Nu staan de LEGO-titels op de Nintendo DS en 3DS ook niet bekend om hun lange gameplay, maar over het algemeen ben je zelfs in verhouding tot andere LEGO-titels wel erg snel klaar met het volledig voltooien van dit spel. Wat je speelt is in zekere zin wel leuk, maar het is gewoon heel jammer dat je zo snel klaar ben met datgene wat als ‘leuk’ word bestempeld. Je wilt toch vrij snel meer…

De film hoef ik niet meer te zien! 3DS_TheLegoMovieVideogame_03_mediaplayer_large
Na het spelen van The LEGO Movie Videogame, heb ik geen zin meer om de film te bekijken. Dit komt niet omdat het spel zo slecht was, en mij het voorgevoel heeft aangepraat dat de film ook van waardeloze kwaliteit is. Integendeel, ik ben er van overtuigd dat het hier om een vrij leuke en luchtige LEGO-film gaat waar je met het hele gezin om kunt genieten. En waarom oordeel ik hierover zonder de film ook maar te hebben gezien? Juist omdat ik het gevoel heb de film onbewust al geheel te hebben gezien, of in ieder geval de belangrijkste delen uit de film. Het valt namelijk niet te ontkennen dat voor dit LEGO-spel letterlijk scenes uit de film zijn geleend en fungeren als wegwijs.

De grootste valkuil van dit spel is dan ook echt dat deze LEGO-titel is gebaseerd op een LEGO-film. Zo had je bij andere LEGO-titels als LEGO The Lord of The Rings of LEGO Pirates of The Caribean nog het idee naar iets nieuws te kijken. De makers pakten een film, maakten hier door middel van LEGO een parodie op, en daar keek je naar. De grappen werden voor de game gemaakt en pasten precies. Nu zitten we echter met een game die is gebaseerd op een verhaal dat zich al afspeelt in een LEGO-setting, en hebben we te maken met grappen die dus ook letterlijk in de film komen. Het spel is hierdoor één grote spoiler, en het hele The LEGO Movie-avontuur kan je dus maar beter met de film beginnen om meer plezier te garanderen.

En het is als je zou overwegen om de film te gaan zien, leuk om hem in 3D te bekijken, daar je niet hoeft te genieten van 3D beelden van de film op de Nintendo 3DS. Je hoeft namelijk geen 3D-effect te verwachten bij de film segmenten. Nee, je krijgt een low quality beeld van het originele, en het is dan ook een vrij groot gemis dat er, net als enkele andere LEGO-games, weer geen moeite is gestoken in het maken van een 3D-effect voor die segmenten. Dit voelt dan op dit vlak wel een beetje erg goedkoop aan.

Daarentegen… die gameplay… Lego Movie Daily Nintendo 6
Daarentegen moeten we zeggen dat er weinig verkeerd is aan de standaard gameplay van LEGO-games. We mogen sowieso wel even concluderen dat de handheld-versies van LEGO-games over het algemeen wat onderdoen aan de console-versies, maar het zijn over het algemeen wel games met erg leuke gameplay die geschikt is voor zowel jong als oud. Zo zit steevast de formule van de LEGO-games in elkaar, en laat weinig ruimte voor vernieuwing. Wel moet er even worden gezegd dat de standaard gameplay in de toekomst geen garantie is voor een goede LEGO-game. Op een gegeven moment willen we toch wel wat nieuws zien! Het liefst de volgende titel al!

Everything is Awesome… When it’s made of LEGO…
Eerder concludeerde ik al dat naar mijn mening het feit dat The LEGO Movie Videogame al gebaseerd is op een LEGO-film, waardoor deze eigenlijk weinig nieuwe grappen en grollen kon tonen, en dit daardoor een valkuil vormde. Tegelijkertijd vormt deze valkuil op een ander vlak wel een pluspunt. Dit is namelijk de enige LEGO-game tot nu toe, op de console-versie na, die écht het gevoel geeft dat je in een LEGO-wereld zit. Daar je namelijk in vorige games wel met LEGO speelde, maar de spelwereld vrijwel bestond uit niet-LEGO-achter en -ondergronden, bestaat heel deze wereld vrijwel uit LEGO. Dat maakt deze game ook meer LEGO-achtig.

In deze LEGO-game speel je voor het eerst in een vrijwel geheel in LEGO vormgegeven wereld. Het zijn dus niet alleen de poppetjes, en de voorwerpen die van LEGO zijn, maar je hebt soms echt het gevoel alsof je letterlijk op een LEGO-mat zit te spelen, waar een hele LEGO-wereld op is gebouwd. Dit geeft ook het gevoel dat je naast de game, en misschien de film, de gehele setting na zou kunnen bouwen met de LEGO die je thuis in de kast misschien hebt liggen. Alles voelt per direct een stuk tastbaarder.

Heel veel personages
Lego Movie Daily Nintendo 5
Erg leuk aan deze LEGO-titel is dat er vrij veel personages zijn om vrij te spelen. Meer dan negentig om precies te zijn! In eerdere LEGO-spellen was het ook al zo dat je een heleboel personages vrij kon spelen, maar in deze titel is het toch nog een stukje leuker om personages vrij te spelen. Daar het spel is gebaseerd op een LEGO-film, zitten er ook een heleboel verwijzingen in die film naar eerdere LEGO-spellen. Zo zien we in enkele cutscenes bekende LEGO-personages op de achtergrond terugkeren, waaronder bijvoorbeeld Dumbledore uit LEGO Harry Potter en Gandalf uit LEGO The Lord of The Rings. Tevens zien we ook Batman, die al meerdere LEGO-titels op zijn naam heeft staan, in enkele levels terug als onderdeel van het verhaal.

Is Everything Awesome? Nee. The LEGO Movie Videogame kent vele gebreken, en is bij lange na niet de beste LEGO-game die je kunt wensen. Daarentegen is dit ook niet de slechtste LEGO-titel die je zult tegenkomen. Je hebt hier te maken met een vrij gemiddelde LEGO-game die aan de ene kant niet de beste LEGO-game is, maar aan de andere kant dan wel weer de beste LEGO-sfeer neerzet. Je hebt bij dit spel het meest van alle LEGO-spellen het idee dat je echt met LEGO speelt. Daarentegen is het concept van de oude LEGO-spellen nog vrij overheersend, is er weinig tot geen vernieuwing, en merk je ook bij deze titel dat het weer om een LEGO-handheld-titel gaat die zijn console-variant niet kan evenaren. Kan dus beter!

– Het spel is vrij kort en biedt weinig gameplay in verhouding tot de prijs
– De game gebruikt letterlijk segmenten uit de film en is één grote spoiler voor de film
– Geen 3D en lage beeldkwaliteit in deze segmenten uit de film