Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Blog: ‘Is alles prima, dan okidoki en fuck you’?

Nintendo krijgt de laatste jaren steeds meer kritiek. Is het na al die kritiek niet eens tijd dat Nintendo meer naar haar trouwe fans gaat luisteren, en minder aan de portemonnee van ontevreden fans of de zogeheten leeggelopen ideeën-bank blijft lurken?

myaNintendo krijgt de laatste jaren steeds meer kritiek. Niet alleen word Nintendo verweten dat haar promotie onverbeterlijk slecht word uitgevoerd, ook is er kritiek op de verloedering van haar bekende IP’s. De laatste tijd neemt de kritiek alleen maar harder toe. Zo is het uitstellen van titels en het compleet annuleren van spellen altijd een mogelijkheid, maar denkt Nintendo er volgen fans veel te licht over. Is het na al die kritiek niet eens tijd dat Nintendo meer naar haar trouwe fans gaat luisteren, en minder aan de portemonnee van ontevreden fans of de zogeheten leeggelopen ideeën-bank blijft lurken? We zoeken naar het antwoord.

Luistert Nintendo dan helemaal niet?

001rd_supermarionintendo
Onze bekende loodgieter Mario komt al vaker in actie dan telkens terugkerende en gerecycelde engine van Call of Duty. Is dit zorgelijk of juist niet?

In welke mate luistert Nintendo dan eigenlijk naar haar fans? Fans willen maar al te graag invloed uitoefenen op het bewegen van hun favoriet. Zo sturen fans brieven in, of houden petities met verzoeken voor nieuwe spellen, nieuwe DLC, extra uitdaging, en alles dat ook maar enigszins te maken heeft met de wensen van deze fan. Zo is het gebruikelijk dat men eisen gaat stellen, deze eisen duidelijk maakt aan Nintendo, en dat er dan… Ja, eigenlijk vrij weinig mee gebeurd, om het maar even zo te zeggen. Want als het gaat om het hebben en vooral ook gebruiken van een luisterend oor, dan hebben we volgens consumenten aan Nintendo meestal geen goede. De eigenzinnige en bovendien enorm eigenwijze Japanse producenten proberen naar beweren hun best te doen, maar naar luid geschreeuw: ze voldoen niet naar de vrij uiteenlopende eisen van het grote (ontevreden) publiek.

Uiteenlopende eisen

Het is een feit: spreek iemand aan met bijvoorbeeld de vraag, ‘wat wil je dat Nintendo verbeterd aan de Zelda-reeks’, en geheid dat je verschillende antwoorden zult krijgen. Iedereen heeft andere ideeën, en niet iedereen stelt dezelfde eisen aan een goede game.  Het mooiste voorbeeld is wel de Pokémon-franchise, die veel fans kent. Wanneer we een willekeurige post op Miiverse plaatsen, en dat hebben we ook gedaan!, dan krijgen we enorm uiteengelopen antwoorden. Als we al die uiteengelopen antwoorden moeten verwerken in één game, dan word het een heel ander spel dan we gewend zijn van de Pokémon reeks. Willen we dat?

Als we de Miiverse post en enkele losse reacties eens bekijken dan word er een heleboel gezegd: ‘Ik wil alle generatie Pokémon’, ‘Geen remake’, ‘De leeftijd van het hoofdpersonage moet veranderen’, ‘Er moeten meer Pokémon komen’, ‘Alles behalve de Unova-Pokémon’, ‘Een remake van Ruby’ en ga zo nog even door. Alleen al in deze paar zinnen zien we al tegenstrijdige wensen. Wat word het nu? Alle generatie Pokémon, of alles behalve de Pokémon met Unova? En naar wie moeten we luisteren als het om de remakes gaat? Dit zijn maar een paar uitspraken waar al tegenstrijdige wensen in voorkomen. Stel je eens voor met hoeveel tegenstrijdige wensen Nintendo rekening moet houden als ze al haar fans tevreden wil houden. Betreft dit soort wensen is het dan misschien ook niet vreemd dat Nintendo niet naar haar fans luisterd.

Promotie van de Wii U

CMM_WiiU_TheLegendofZelda_TheWindWakerHD_WiiUHardware_mediaplayer_large
De Nintendo Wii U. Een apparaat dat ik niet eens had gekend, als ik niet zou worden geacht om het laatste Nintendo nieuws te kennen. Perfecte promotie!

Naast eerdere genoemde punten is het wel dat Nintendo op andere vlakken misschien toch eens beter naar haar fans zou kunnen luisteren. Een mooi voorbeeld waar communicatie uitermate teleurstellend is, is de promotie betreft de Wii U. Menig consument weet nog niet eens het verschil te benadrukken tussen een Nintendo Wii en een Wii U. Dan heb je het als producent toch wel ergens verkeerd gedaan, toch? Nintendo heeft haar fout zelf ook benadrukt en toegegeven door te vertellen dat ze wel erg lage verkopen verwachten voor de Wii U, maar dat besef is toch vrij laat pas kenbaar gemaakt aan de consument.

Menig gebruiker van de Wii U is dan ook zwaar teleurgesteld over dit apparaat. Niet alleen omdat zij hem voor een veel te hoge prijs hebben ingekocht, ook omdat ze maar één van de weinigen zijn die opgezadeld zitten met een apparaat waar ze vrij weinig mee kunnen. Zo is het mode om je Wii U tegenwoordig al voor een prikkie op Amazon of dergelijke aan te bieden. Ook verkopers kondigen onofficiële prijsverlaging, na prijsverlaging aan, in de hoop om die consoles toch een keer de deur uit te krijgen. Of de prijsverlaging nuttig zijn is dan weer een ander discutabel punt.

Het last-minute-uitstellen en compleet cancelen van titels

iwata-wii-u
Laatste nieuws: ‘We kunnen niets meer uitstellen, dus we stellen de nog niet aangekondigde titels alvast uit. Onze excuses.’, althans ‘Nintendo’.

Het uitstellen van titels, soms moet het gebeuren. Echter word er bij Nintendo soms flink luchtig gedacht over het uitstellen en compleet afblazen van langverwachte titels. Vooral de Wii U kent in haar korte levensperiode al een lange geschiedenis aan uitgestelde titels. En ook op de Nintendo 3DS is het raak. Pokémon Bank is maar een voorbeeld van een uitgestelde titel. Volgens diverse uitspraken kondigt Nintendo wel dingen aan, maar maakt ze vervolgens niet waar, en geeft daarna ook geen uitleg waarom niet.

Nog een mooi voorbeeld is Rayman Legends. Dit spel zal uitkomen, maar kwam maar niet, omdat er de rem op de Wii U-release had gezet. Toentertijd riepen fans van Rayman dat ze het spel zo hard nodig hadden, en dat de Wii U er beter van zou worden. Het spel werd echter uitgesteld, omdat er ook een release moest komen op andere consoles. Uiteindelijk heeft dit er voor gezorgd dat op langere termijn ook nog mensen de Wii U-versie niet meer wilden, en de versie voor een andere console bestelden. Door het uitstellen van Rayman Legends én het uitbrengen van het spel op andere consoles, heeft de Nintendo Wii U sowieso een heleboel potentiële kopers misgelopen.

Slechte berichtgeving naar de consument toe

Tunnelvisie Daily Nintendo
Stelt dit het beperkte zicht van Nintendo voor, of willen ze iets anders kenmerken? Een screenshot uit één van Nintendo’s Nintendo Direct-uitzendingen.

Om terug te komen op Pokémon Bank: Pokémon Bank was zo gevraagd onder de fans dat de gehele vraag in alleen Japan de gehele server leeg zoog en zo plat legde. Het duurde ook erg lang voor Nintendo kenbaar maakte waarom Pokémon Bank niet op de afgesproken datum en tijd in de eShop stond, en het duurde al helemaal lang om te vertellen waarom die veelbezochte Nintendo eShop telkens offline lag. Toen Nintendo eenmaal iets liet horen was het geen gedetailleerd verslag, maar meer een afgezaagd snel antwoord: ‘de servers liggen eruit omdat ze de bezoekersstromen niet aan kunnen’ Dit kan gebeuren, maar had Nintendo dit niet kunnen voorzien, en anders wel beter kunnen communiceren? Of hebben jullie geen goede communicatie-kanalen klaarliggen?

De Nintendo Direct’s lijken nog wel de beste manier om de fans te informeren. Alleen moet men wel letten op één cruciaal woordje in de vorige zin: ‘fans’. Nintendo heeft er misschien een beperkt zicht op, maar niet alle fans. Zo is het telkens maar afwachten wanneer Nintendo weer een Nintendo Direct aankondigt, en moeten fans al het nieuws verder van derden horen. Als het eenmaal tijd is voor een Nintendo Direct, dan is het ook maar afwachten of de Nintendo Direct ook maar enig nut heeft gehad. Zoals eerder al gekenmerkt, de Nintendo Direct bereikt alleen de fans. Alleen mensen die echt dagelijks in Nintendo geïnteresseerd zijn zullen telkens blijven kijken wanneer er nu eindelijk een uitzending komt. Bereik je niet heel veel mee.

De Nintendo Directs hebben een beperkt bereik, namelijk alleen de fans. Het zou veel handiger zijn als Nintendo eens meer naar haar consumenten zou luisteren, en ook nieuws zou uitbrengen naar de niet per se fans. Zo zou Nintendo, in plaats van een online stream, ook haar Nintendo Directs kunnen uitzenden op de televisie. Het kost misschien wat meer, maar brengt een veel groter bereik met zich mee. Het reclame-blok, een aparte uitzending op een veel bezocht kanaal. De kansen liggen voor het oprapen. Nintendo moet gewoon slimmere manier vinden om naar de consument te verduidelijken waarom Nintendo de beste is.

Wat denk jij. Luistert en communiceert Nintendo veel te weinig naar haar consumenten?