3DS Review: Sonic Lost World

Je denkt nu misschien: ”Huh, alweer een Sonic Lost World review?” Dan zullen we je meteen uit je verwondering halen, want Sonic Lost World heeft twee versies. De game verscheen voor zowel voor Wii U als 3DS. Is de 3DS-versie beter, slechter of zelfs even goed als de console-versie?
Sonic the HedgehogSonic Lost World voor de 3DS is in een aantal opzichten vergelijkbaar met de Wii U-versie van het spel. Zo hebben beide games hetzelfde verhaal en het nieuwe Parkour-systeem. Maar de handheld versie is geen port van de console-game. Zo heeft het compleet andere levels, andere eindbaasgevechten, andere Wisps en een aantal toevoegingen. Laten we beginnen met deze levels eens onder de loep te nemen.

Bij het spelen van de gebieden merkte je dat een aantal zaken anders zijn dan de Wii U-versie. Zo is de achtergrond constant stilstaand en vaak van matige kwaliteit. Daarnaast komt het voor dat je meer dan een kwartier in een level doorbrengt, hopeloos op zoek naar het einde. Niet doordat de levels te lang zijn, maar sommige gebieden zijn te gecompliceerd om er lekker doorheen te rennen. Gelukkig wegen deze nadelen niet op tegen de prachtige leveldesigns van de 3DS-versie. Naast de paar gecompliceerde gebieden heeft de game namelijk erg vermakelijke en mooie levels. De lengte van de levels is precies goed; niet te lang, maar ook zeker niet te kort.

Sonic Daily Nintendo

Het nieuwe Parkour-systeem ontbreekt natuurlijk ook niet. Alleen zijn Sonic’s nieuwe moves op de 3DS veel makkelijker te besturen dan op de Wii U. Binnen een paar levels heb je het ”over muren rennen” onder de knie. Ook de ”turbocharched” Homing Attack is van de partij. Maar aan de schaduwkant is Sonic’s besturing soms wat slippend. Het is soms moeilijk om rennend een scherpe bocht te maken, laat staan tijdens een Spin Dash. In 2D-levels is Sonic’s besturing ietsje anders. Hier is de Spin Dash sneller en speelt de game meer als een klassieke Sonic-game.

Sonic 2 Daily Nintendo (2)

De ongrijpbare Chaos Emeralds zijn in de 3DS-versie van Sonic Lost World te vinden in Speciale Zones. Deze levels speel je vrij als je vijftig gouden ringetjes in een normale zone vindt. Daarna wordt je getransporteerd naar een oneindige ruimte waar Sonic doorheen moet vliegen, terwijl hij gekleurde ballen verzamelt. Sonic wordt hier niet met knoppen bestuurt, maar met de gyroscopische sensor van de handheld. In de eerste levels gaat dit nog wel, maar later kan het enorm vervelend worden. Het beste wat je kan doen is gaan staan en al je lenigheid gebruiken om de zeven smaragden te verzamelen.

Sonic 3 Daily Nintendo

De graphics zijn redelijk. Zoals ik al eerder had vermeld zijn de achtergronden niet erg dynamisch, maar de rest van de grafische vormgeving is goed uit de verf gekomen. De animaties van Sonic zien er mooi uit, evenals die van de vijanden. De items zijn helaas 2D-objecten, wat een beetje botst met de driedimensionale personages en gebieden.

In de review van de Wii U-versie sprak ik over de leuke filmpjes tussen de levels door. Deze filmpjes zitten ook, op een paar na, in de 3DS-versie. Helaas zijn ze gecomprimeerd om op de 3DS af te spelen, waardoor ze er erg korrelig uitzien. En het 3D-effect maakt het niet veel beter. Gelukkig is de muziek niet minder geworden, en kunnen spelers dus nog steeds genieten van de prachtige muziek in Sonic Lost World.

Sonic 4 Daily Nintendo

De 3DS-versie bevat geen Miiverse integratie om items te ruilen zoals de Wii U-versie. In plaats daarvan is er Tails’ Workshop. Hierin kunnen spelers zelf hun items maken om in levels te gebruiken. Hiervoor moet je materialen vinden, die je krijgt als je levels met een hoge score uitspeelt. De RC-voertuigen die je maakt kan je niet alleen gebruiken op je handheld, maar kan je ook versturen naar je console.

We kunnen concluderen dat de 3DS-versie niet perfect is. Maar door de mooie levels, vele extra’s die je kan vrijspelen en een goede presentatie is de handheld-versie van Sonic Lost World net een tikkeltje beter dan de console versie. Natuurlijk ligt de keus nog altijd bij de speler, want beide games hebben zo hun voor- en nadelen.

– Korrelige filmpjes
– Slippende besturing
– Stilstaande achtergronden