3DS review: Donkey Kong Country Returns 3D

Alweer een aantal jaar terug konden we op de Wii aan de slag met Donkey Kong Country Returns. Nintendo fans moesten daar flink wat jaren op wachten want voor de game verscheen was het laatste deel in de serie op de SNES verschenen. Nu krijgt de 3DS-versie een remake van de Wii-versie. Is deze zijn geld waard? We lezen het in deze review!

dkcr4De Wii versie van Donkey Kong Country Returns werd door de media enorm lovend ontvangen en bleek een topper te zijn. Nu heeft Nintendo de game naar de 3DS gepoort. Hoe pakt de 3DS versie dan uit?

Meteen wanneer je de game opstart valt al een vernieuwing op. Je kunt, voor je gaat spelen, kiezen uit de original mode en uit de nieuwe mode. Ik koos voor de nieuwe mode en deze heeft Nintendo toegevoegd om de game beter voor een handheld speelbaar te maken. Zo heb je nu drie hartjes in plaats van twee. Je mag meer fouten maken.

De game wordt hierdoor net wat makkelijker en voor sommige levels is dat helemaal niet erg. Want wat kan deze game soms lastig zijn! Ook Diddy krijgt nu 3 hartjes waardoor je dus veel vaker geraakt kan worden voor je af bent. Een slimme zet, de game is nu goed speelbaar als handheld game! Verder lijkt er op het eerste gezicht weinig anders. De gameplay is dan ook voor een groot deel hetzelfde en dat is helemaal niet erg. Deze side-scrolling platformer zit namelijk prima in elkaar. Uitdagende levels vol verrassingen, veel vijanden en soms enorm uitdagend. Ook de baas gevechten zijn weer terig welke leuk in elkaar zitten en origineel zijn bedacht! Maar hé, er is toch wel meer nieuw aan de 3DS versie!

dkc444Inderdaad, de game kent bijvoorbeeld een compleet nieuwe wereld! Nintendo heeft het zich dus niet al te makkelijk gemaakt om de game zonder nieuwe levels naar de 3DS te brengen. 3DS bezitters kunnen aan de slag met een stapel nieuwe levels in een compleet nieuwe wereld. Om precies te zijn is het een compleet nieuwe  wolkenwereld, die via een Cloud Gateway bovenop DK Island bereikbaar wordt. Om deze wereld te bereiken moet je overigens wel flink je best doen. Je moet in alle levels namelijk alle DK letters zien te krijgen en daarnaast ook nog eens alle extra levens uitspelen! Verwacht overigens geen compleet nieuwe thema’s want de levels spelen zich af in de bekende werelden zoals in de jungle en op het strand. Maar ondanks dat de omgevingen wel hetzelfde zijn, zijn de levels zelf wel echt nieuw!

Grafisch gezien is de game net iets minder dan de Wii versie. Best jammer want de 3DS versie zou technisch gezien minstens even mooi moeten kunnen zijn. Wanneer je aan het spelen bent merk je het wellicht niet direct, als je goed oplet wel degelijk. Zo is de framerate net wat lager en loopt alles daardoor net wat minder snel. Ook lijken sommige textures net wat minder te zijn. absoluut niet stortend verder maar het had leuk geweest als de Nintendo 3DS versie net wat mooier was geweest. Het 3D effect komt overigens wel erg goed tot zijn recht. Ook wanneer je in levels naar achter wordt geschoten, zorgt het 3D effect voor meer diepte. Het geluid in de gaDKCR3D-Gameplay-3me is verder prima met de bekende muziek uit het origineel dat weer terug is. Het geluid klinkt mooi uit de Nintendo 3DS.

Heb je Donkey Kong op de Wii nog niet gespeeld? Dan kunnen we je de 3DS versie sowieso aanraden aangezien de game een geweldige platformer is en blijft. Heb je de Wii versie al gespeeld? Verwacht dan veel van hetzelfde maar wel met enkele nieuwe dingen. Je moet echter wel een hele grote DK fan zijn om de 3DS versie dan weer voor de volle mep te kopen., als je de Wii-versie al hebt uitgespeeld.

– Donkey Kong Country Returns 3D is grafisch wat minder.
– De 3Ds-versie draait op een lagere frame rate.
– Als je de Wii-versie bezit, dan is de game niet de volle prijs waard