3DS Review: Paper Mario Sticker Star

Dit is hem, de eerste Paper Mario game voor een draagbare spelcomputer. Hij is erg lang in ontwikkeling geweest en men had grote interesse voor het spel. Is dit spel eigenlijk wel de grote interesse waard?

Papier hier alstublieft

Voor degene die wel eens eerder een deel uit de Paper Mario serie heeft gespeeld, houdt je tuinbroek strak vast want Nintendo en Intelligent Systems hebben de serie flink onder de schop genomen en er is een hoop veranderd ten opzichten van de vorige Paper Mario Games. Als eerst is het spel meer gericht op de draagbare spelcomputer, dat zie je dan ook direct als je het spel opstart, je komt op een wereldkaart terecht waar je een level kunt kiezen. De kaart ziet er een beetje uit als een papieren versie van de kaart van de New Super Mario Bros. Games. Dat is natuurlijk niet het enige wat is veranderd, Nintendo heeft het hele ‘level-up’ systeem wat meestal in RPG games wordt gebruikt de deur uit getrapt en het vervangen voor het sticker systeem, niet het beste systeem maar het kan ermee door.

Stickers Mario

Stickers verzamelen tot je erbij neervalt

Dit is één van de grootste problemen in het hele spel: het stickersysteem. Tevens is dit één van de leukste toevoegingen in het spel maar toch botst het met de gehele ervaring, het probleem met het systeem is dat je stickers moet verzamelen, hoe dan ook, vlak voor de laatste baas, in het begin, echt overal. Je bent daardoor snel geneigd het spel dan ook neer te leggen omdat het vermoeiend is om level voor level te herhalen om zo één bepaalde sticker te krijgen. Wat ook erg jammer is, is dat Nintendo het RPG systeem de deur uit heeft getrapt, in de oude Paper Mario spellen kon je Paper Mario trainen om hem zo sterker te maken, nu hoeft dat niet meer omdat je van de stickers afhankelijk bent. Dat is irritant omdat je nu helemaal niet meer een gevecht hoeft te houden met een vijand om zo Mario te trainen. Gelukkig heeft Nintendo de ‘turn-based’ gevechten(letterlijk vertaald naar: beurtgebaseerde gevechten) erin gelaten om zo nog iets van het RPG systeem over te houden. Gelukkig kan het nog erger, Super Artikel Mario op de Wii had helemaal geen turn-based gevechten meer, wat wel normaal is voor een Paper Mario game.

Paper mario: Geit

De papieren wereld en het 3D effect

Eén van de dingen om naar uit te kijken is de grafische stijl van het spel, alles is van papier. Het klinkt vreemd en dat is het ook maar dit combineert zo goed met het 3D effect dat je af en toe waanzinnige dingen meemaakt. Ook is het grafisch gezien een enorme wereld vol kleur en sfeervolle levels. Het spel is verdeeld in 6 werelden: Gras, Zand, Jungle, Sneeuw, Bos en een geheime wereld die je nadat je alle levels hebt gehaald vrij speelt. Iedere wereld heeft zo zijn eigen karakter en bevat dan ook verschillende personages, kort ingaand op het bos, hier ontmoet je Wiggler een vriendelijke rups die uit elkaar getrokken is door de gemene heks Kamek, Mario moet samen met Kersti de lichaamsdelen van Wiggler vinden die over door het bos zijn verspreid. Het is een grappig idee en het voegt weer wat diepte toe aan het nogal gewone verhaal over Bowser die weer iets slechts doet en Prinses Peach ontvoert.

Muziek van papier

Dit spel heeft ook een aparte selectie als het gaat om de muziek, namelijk bijna alle muziek behoort toe aan de jazz genre. De muziek past enorm goed bij het spel, de gehele sfeer wordt enorm versterkt door de muziek. Hier een voorbeeld van een nummer:

Dat speelt natuurlijk heerlijk relaxed je bijvoorbeeld in de trein zit voor een lange treinreis.

De Conclusie

Is Paper Mario Sticker Star een goede game? Dat is hij zeker! Af en toe mag het zijn zwakheden vertonen met het stickersysteem maar dat moet er niet toe doen bij een echte Mario fan! Ook maken de graphics en de muziek weer een hoop goed voor wat er fout wordt gedaan en is het geen slecht idee om het spel in brokken te spelen en aangezien het spel een redelijke lengte heeft zullen dat flink wat brokken zijn in jouw papieren voederbak in je wereld vol met stickers!

– …dit systeem gaat vervelen en zorgt ervoor dat je gevechten gaat ontwijken
– Het verhaal is niet altijd even origineel

+ Sfeervolle wereld en levels met kleurrijke graphics en leuke karakter