Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Terug in de tijd: Yoshi’s Story

yoshisWij gaan deze keer terug in de tijd met de allerliefste dino ter wereld: Yoshi. Na zijn avontuur met baby Mario in Yoshi’s Island keert hij terug in Yoshi’s Story, waar wederom een baby hem tot wanhoop drijft. Yoshi’s Story lees je als het ware als een boek, dus begint het verhaal in deze special zoals het voorwoord in een echt boek, een intro, verteld in een filmpje.

 

 

yoshi12

 

 

De story begint op Yoshi’s Island, alwaar de dino’s erg gelukkig zijn en altijd vrolijk. Dit komt door de Super Happy Tree die vol zit met fruit om de gfs_28110_1_10Yoshi’s voor altijd blij te maken. Maar donkere dagen breken aan wanneer de jaloerse Baby Bowser een betovering uitspreekt om voor altijd een eind te maken aan alle vreugde. Hij transformeert het hele eiland in een pop-up storyboek en steelt tot overmaat van ramp ook nog de Happy Tree zodat de Yoshi’s erg treurig worden en tenslotte verdwijnen. Maar gelukkig zijn zes verschillend gekleurde eieren aan de betovering ontsnapt aan Baby Bowsers genadeloze aanval. De baby Yoshi’s worden geboren, maar zij weten gelijk dat er iets niet klopt. En zo gaan de bont gekleurde vriendjes op pad om de treurnis op het eiland te bestrijden met blijdschap door de Happy Tree te zoeken en voor eens en altijd de vreugde op het eiland te herstellen.

De Yoshi’s beginnen hun zoektocht naar Baby Bowsers kasteel, en moeten nu door zes bladzijden van het storyboek gaan om de kleine snoodaard te vinden. Elke bladzijde bestaat uit vier gebieden met veel paden en geheime doorgangen, en de weg naar Baby Bowsers kasteel bestaat uit één weg per bladzijde. Als de Yoshi’s uiteindelijk het kasteel weten te bereiken binden zij de strijd aan met Baby Bowser en verslaan zij tenslotte en worden zij herenigd met de Super Happy Tree. Blijdschap keerde voor altijd terug op het eiland. The end.

YS_Healthmeter

yoshisYoshi’s Story is een side-scrolling platform game en is gepubliceerd en ontwikkeld door Nintendo voor de N64. Het werd voor het eerst uitgebracht in december 1997 in Japan, en in de westerse regionen in 1998. Het spel is later uitgebracht op Virtual Concole Wii. De game is een sequel van de SNES game Yoshi’s Island, één van de beste platformers ooit.

Yoshi’s Story kenmerkt zich door een overdaad aan schattigheid in een erg kleurrijke wereld. Het kiddy-gehalte is zo groot dat het glazuur bijna van je tanden springt, aldus gamers die niet van dit genre houden. Zodra je met de game begint, kom je terecht in het story boek met pre-rendered 3D graphics. De wereld lijkt te zijn gemaakt van illustraties die rechtstreeks uit een sprookjesverhaal komen en gemaakt zijn van hout, plastic en cardboards.

YS_Watermelon

 

Gameplay

tumblr_lrmt09weGp1qf1cvto1_500In het hoofmenu van Yoshi’s Story kan de speler kiezen tussen Story Mode en Trial mode. In beide modes is het mogelijk een cource te selecteren, uitvogelen welk fruit de Lucky Fruit is, en  met welke kleur Yoshi je het parcours wilt afleggen. In de Trial mode kun je gelijk kiezen welke cource je wilt spelen, en in de Story mode moet je eerst de eerste cource voltooien om de volgende cource te ontgrendelen enz.

In elke cource moet je dertig stukken fruit eten om het level te voltooien. Deze zitten overal YS_Appleverstopt en jij moet dus goed zoeken waar de stukjes fruit verborgen zijn. Sommige stukjes liggen op de grond, anderen vindt je in luchtbellen, en soms heeft een vijand een stuk bij zich. Er zijn ook nog geheime plekjes die wat minder voor de hand liggend zijn. Je kunt het level uitspelen als je dertig stukjes fruit hebt gegeten, maar om je score te verhogen en geheimen te ontdekken kun je beter het hele level grondig onderzoeken. Daardoor komt het puzzel element goed tot zijn recht en het moedigt je aan op een strategische manier jouw score te verhogen. Bijvoorbeeld: je krijgt meer punten als je hetzelfde stukje fruit eet, en je score wordt nog hoger als het Favourite Fruit of Lucky Fruit is.

Er zijn een aantal manieren om je door de cources te verplaatsen. Alle Yoshi’s kunnen lopen, rennen, springen, zwemmen, kisten verplaatsen, op vijanden springen, fruit eten, items verzamelen met hun tong, eieren leggen bij sommige vijanden, eieren gooien, op de grond stampen, ruiken en speciale sprongen maken. Als Yoshi tegen een vijand of scherp obstakel aanloopt valt er een blaadje van de smile Meter. De Smile Meter ziet eruit als een bloem met acht blaadjes en toont Yoshi’s gezondheid en stemming. Als de meter bijna al zijn blaadjes kwijt is kijkt het erg treurig. Maar door vijanden door te slikken of fruit te eten wordt het weer aangevuld met blaadjes en kijkt het weer helemaal blij.

YoshisStory_2Als Yoshi zes keer achter elkaar hetzelfde stukje fruit eet verschijnt er een aan een parachute hangende Heart Fruit. Als je dit speciale item eet wordt je  voor korte tijd super gelukkig en krijg je speciale krachten waardoor je onzichtbaar kunt worden, grotere eieren krijgt, een langere tong hebt en je speciale sprongen kunt verbeteren. YS_MelonOok kun je, als je op de grond stampt, alle bubbels zichtbaar maken op het scherm, Shy Guys veranderen in Lucky Fruit, en pepers in munten.

Als de Smile Meter nog maar één blaadje heeft is een aanval van een vijand voldoende voor Game Over voor Yoshi. Als dat gebeurt wordt Yoshi ontvoerd door Toadies en naar Baby Bowsers kasteel gebracht. Maar als een Yoshi gevangen wordt genomen kan hij nog steeds verder spelen als hij een  witte Shy Guy vindt en de cource voltooit met de Shy Guy. Deze character kun je alleen vinden in de Story Mode en kan allee n gevonden worden als een Yoshi heeft verloren. Als alle Yoshi’s  gevangen zijn genomen is de game afgelopen.

De zes Yoshi’s die je aan het begin van de game kunt selecteren zijn niet de enige bewoners van het eiland. Daar leven namelijk ook twee andere n64yoshist18Yoshi’s, Black en White. Om deze twee te ontgrendelen moet je hun eieren vinden en meedragen door het level. Als dit je lukt komen zij in het Yoshi selectscherm te staan. Je kunt één van de twee Black en White eieren door het level slepen. Vindt je White het eerst wordt deze als eerste zichtbaar in het select-scherm. In tegenstelling tot de andere zes Yoshi’s hebben Black en White speciale mogelijkheden tot hun beschikking. Om te beginnen beschouwen zij al het fruit als hun favourite Fruit, wat natuurlijk jouw score ten gunste beïnvloedt. Zij houden ook van pepers, en slikken vijanden door die de andere Yoshi’s bitter vinden, inclusief de black Shy Guys. Black en White hebben ook veel krachtiger eieren als zij helemaal happy zijn, en kunnen zij veel harder op de grond stampen waardoor de cource op zijn grondvesten kan schudden. Als je de Black en White Yoshi’s verliest, moet je opnieuw hun eieren redden. Black en White Yoshi kun je alleen vinden in de Story Mode.

YS_Grape

 

Story Mode

yoshi1De Story Mode is het hoofdgedeelte van het spel. De cources zijn verspreid over de zes pagina’s die elk weer vier levels bevatten. Oplopend van van nummer 1 tot 4, stijgen de levels in moeilijkheidsgraad, en de keus van welke course je moet spelen is voor elke pagina verschillend. Terwijl de eerste pagina altijd vier courses laat zien op het scherm, zie je bij de volgende pagina’s maar één course. Om de rest van de courses te ontgrendelen     op de volgende pagina’s, moet je Special Hearts vinden en verzamelen (niet te verwarren met Heart Fruit). Elke course heeft drie Special Hearts, en  welke Heart je het eerste vindt bepaalt welke course het eerst ontgrendeld wordt op de volgende pagina.

De game wordt automatisch gesaved na het voltooien van een course, zodat je  kunt beginnen bij de meest recente pagina, als je de game opnieuw opstart. Natuurlijk wordt dan ook je meest recente score bewaard. Als alle Yoshi’s verliezen tijdens het spelen moet je weer opnieuw beginnen. In de Trial Mode blijft wel al jouw scores en pagina’s bewaard.

YS_Banana

Trial Mode

7Z9VVNI_cMK_cez6lRfd2zlDkR45FoHEAls je een course hebt voltooid in Story Mode, is het mogelijk die te spelen in Trial Mode. In Story Mode zie je dan  genummerde gekleurde blokjes op elke pagina. Dat wil zeggen dat dat de ontgrendelde courses rood worden, terwijl de nog te ontgrendelen  courses blauw zijn. Met een ranking lijst voor elke course kun je in Trial Mode je skills laten zien door punten te verzamelen en je high score te verbeteren. Er zijn verschillende manieren om je high score te verhogen. De melon quest is de gemakkelijkste. Je moet dertig meloenen vinden en eten die goed verborgen zijn over alle courses. Veel meloenen zijn alleen te vinden door geheimen op te lossen. Tenslotte kun je in bijna alle courses een mini game spelen waarin zeven meloenen op het spel staan.

 

 

Yoshis_Story_Nintendo_64_Review