Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Nintendo Heroes: Mario

MarioDoor de jaren heeft Nintendo vele helden en heldinnen geschapen voor hun games. Wij zullen in onze nieuwe rubriek Nintendo Heroes de grootste helden van Nintendo in de spotlights zetten. De mascotte van Nintendo, Mario, bijt het spits af. 

Laten we beginnen met de creatie van de grootste gameheld aller tijden. Mario is gecreëerd door Shigeru Miyamoto, nadat hem was gevraagd iets nieuws te verzinnen. Het ging namelijk niet al te goed met Nintendo’s arcade games. Het leek Miyamoto een leuk idee een driehoeksverhouding tussen personages te maken, gebaseerd op de Popeye serie. Helaas kreeg hij niet de rechten van het personage, dus moest hij terug naar de tekentafel. Toen bedacht hij zijn eigen game: Donkey Kong. Hij ontwierp drie personages: een man genaamd Jumpman, een vrouw die hij Lady noemde en een grote gorilla Donkey Kong.

480px-Jumpmanconcept

Deze Jumpman werd ontworpen als een man met rode overalls, een blauwe trui, rode pet en snor. Je raadt het al, dit personage zal uiteindelijk Mario worden. Miyamoto wilde een overall zodat je Jumpman’s armen kon blijven zien, een pet zodat ze geen bewegend haar hoefden te maken en een snor omdat monden maken niet goed ging op arcades. Het gerucht gaat dat Jumpman’s naam is verzonnen door een van Nintendo’s werknemers, die gezegd zou hebben dat Jumpman erg leek op Mario Segale, Nintendo’s huisbaas van Italië.

Mario’s eerste games speelden zich af in New York City, Brooklyn. Mario werkte daar als timmerman, maar maakte tussen Donkey Kong Jr. en Mario Bros. een carrièreswitch naar loodgieter. Hij en zijn broer Luigi kregen een grote opdracht: de riolen van NYC helemaal vrijmaken van kwaadaardige schildpadden, krabben en nog veel meer ongedierte.

SMBLevel

Er zijn verschillende verhalen over hoe Mario en Luigi in het Mushroom Kingdom terecht zijn gekomen. Het meest bekende verhaal is dat ze door een ongelukje tijdens het loodgieten in een waterleiding zijn gevallen en uitkwamen in het Mushroom Kingdom. Daar kregen ze te horen dat de prinses van het koninkrijk, Princess Peach Toadstool, was ontvoerd door de leider van de Koopa Troop, King Bowser Koopa. De koning der Koopa’s had de inwoners van het land in blokken, bomen, struiken en andere dingen veranderd. Mario en Luigi reisden door het magische koninkrijk vol met paddestoelen die je groter maken, bloemen die je vuurkracht geven en sterren die je onoverwinnelijk maken. Maar naast al dat moois, waren er ook nog de onderdanen van Bowser, bestaande uit onder andere Goomba’s, paddestoelmensen die eerst in vrede leefden met de inwoners van het Mushroom Kingdom, Koopa Troopa’s, schildpadden die in hun schild terugtrokken als op hen werd gesprongen en nog veel meer vijanden. Gelukkig wisten Mario en Luigi de prinses te redden en de vloek over het koninkrijk te verbreken.

 

640px-Skiing_VancouverHet personage dat uiteindelijk Mario zou worden zou eigenlijk een hoofdrol krijgen in elke Nintendo game. Dit heeft de gamegigant uiteindelijk niet gedaan, maar het heeft wel zijn sporen nagelaten. Volgens Shigeru Miyamoto is Mario erg geschikt om hem in meerdere situaties te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan alle spin-offs van de Super Mario serie. Mario speelt hoofdrollen in zoveel verschillende soorten games: Mario Kart, Tennis, Golf, Party, noem het maar op. Natuurlijk zijn er nog andere personages die in meerdere soorten games spelen, het verschil is alleen dat het bij Mario altijd goed uitpakt.

De game-industrie heeft een “oorlog” gekend in de jaren ’90. Deze ging voornamelijk tussen de drie grote bedrijven Nintendo, SEGA en Sony. Ook al hadden Mario en Sonic van SEGA nog niet bij elkaar in een game gezeten, ze werden toch als grote rivalen beschouwd, omdat beide de mascottes van de desbetreffende bedrijven zijn. In commercials van Sonic games werden Mario en Nintendo in het algemeen bekritiseerd, maar Nintendo deed dit natuurlijk vice-versa. Uiteindelijk is SEGA gestopt met het produceren van consoles

640px-MASATLOG_Mariosonic

en was de rivaliteit tussen de bedrijven als sneeuw voor de zon verdwenen. Later zijn Mario en zijn rivaal Sonic meerdere malen in dezelfde game verschenen, zoals de Mario & Sonic serie en Super Smash Bros. Brawl.

De Mario serie is de meest succesvolle game-serie aller tijden. Zelfs als games bekritiseerd worden, zijn het nog altijd pareltjes. Nintendo heeft haar succes voor het grootste deel te danken aan de besnorde, hoogspringende, paddestoel-etende en prinses-reddende loodgieter uit New York. We zullen zeker nog veel van hem horen, dat is zeker.

“Thank you so much, for playin’ my game’’ – Mario

 Mario_group_1234567890