Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

The Legend of Zelda: Skyward Sword walktrough Nederlands

Zit je vast met The Legend of Zelda: Skyward Sword? Hieronder de Nederlandstalige walkthrough van de game.

Skyward Sword Walktrough

 

 


Skyloft en ‘The Goddess sword’

Skyloft en Zelda

Zodra je begint kan je in je kamer de kast openmaken voor een blauwe rupee. Zodra je de kamer uitloopt en je gaat naar links zie je een persoon (Fledge) een krat proberen op te tillen, als je hem helpt het krat naar de vrouw die aan het koken is te brengen zal hij je een rode rupee geven. Als je dit niet wilt doen of gedaan hebt ga dan naar buiten door de grote dubbele deur. Buiten zie je een beeld van een vogel deze beelden worden gebruikt om te saven en komen overal in het spel voor. Zodra je op het pleintje een beetje rondloopt zal je worden geroepen door instructor Horwell. Hij leert je een aantal standaard dingen zoals Z-target. Als je boven met hem praat begint hij over de kat van de directeur van de knight academy en vraagt jou of je hem voor hem kan halen vanaf het dak.

Tegen het gebouw van de knight academy zie je een bruine balk hangen, ren hier tegenop en ga dan verder naar links en laat je vallen zodra je weer grond vlak onder je voeten hebt. Spring over het gat naar het andere stukje dak en klim hier omhoog door middel van de groene takken. Eenmaal op het grote dak zie je een kist staan als je hier in de buurt van staat kan je hem vastpakken met A en met de joystick duwen. Als je de kist tegen de muur aan duwt en hem daarna loslaat moet je er tegenaan rennen, dan spring je er namelijk op ren daar achtereenvolgens tegen de muur op. Nu zal je de kat zien, pak deze op en breng hem naar instructor Horwell. Hij bedankt je en zegt iets over the Statue of the Goddess, het enorme beeld dat op een apart eilandje van Skyloft staat, ga hiernaartoe en je zal een lang filmpje te zien krijgen waarin je wordt voorgesteld aan Zelda en de directeur van de knight academy Gaepora (die toevallig ook de vader van Zelda is).

De Loftwing zoeken en de Waterfall Cave

Na het lange filmpje moet je naar instructor Horwell gaan en met hem praten. Bij de dubbele deur staat een vrouwelijke persoon als je die aanspreekt geeft ze je het advies om naar Pipit te gaan. Dus ga de knight academy binnen en ga naar beneden. Hier zal je Pipit vinden, maar helaas hij heeft geen informatie voor ons. Dan maar weer via de deur beneden naar buiten. Als je buiten naar rechts kijkt zie je een open poort ga hier doorheen en loop wat verder. Op een gegeven ogenblik roept een klein jongetje genaamd Gully je en leert je om te rollen en hij wilt je hulp. Om hem te helpen moet je heel simpel tegen de boom aanrollen. Als het goed is valt er nu blauwe rupee en een insect uit de boom (over de insecten heb ik het later wat uitgebreider aangezien je er nu nog niks mee kan doen). Als je een stuk verder loopt naar een groot open plein zal je een filmpje krijgen waarmee je wat meer informatie over je Loftwing krijgt en kennis maakt met Groose, Cawlin en Strich.

Nu gaan we weer terug naar de knight academy en als je dan verder loopt naar het gebouwtje rechts van de knight academy zal je worden geroepen door Pipit. Hij vertelt je dat Fledge meer weet van jouw Loftwing. Er wordt onder andere je map getoond met een kruis erop, hier gaan we zo heen. Eerst loop je het gebouwtje binnen (dit is de sparring hall) en loop je door de deur aan het eind van de hal. Hier zie je een kist, open hem en je hebt een zwaard. Ga terug naar de hal als je wilt oefenen met het zwaard en de basis wilt leren praat dan met Knight Commander Eagus en loop daarna weg anders loop je meteen naar de grote deur en probeer je de hal te verlaten. Je wordt echter tegengehouden maar na het verhaal te hebben uitgelegd mag je toch weg met je zwaard. Ga nu naar de plek met het kruis op de map. Je wordt eerst nog even tegengehouden door een sheikah stone maar nadat je daarmee hebt gepraat kan je verder. Hak de bomen omver en ga de Waterfall Cave binnen. In deze grot ontmoet je voor het eerst monsters namelijk de Chuchu een slijmerig monster en de Keese een vleermuisachtig monster. Soms laten deze monsters een item achter die handig zijn om je spullen later te upgraden dus laat ze niet liggen. Verder zijn in de grot nog wat rupees in de grot te vinden door aan van die groene takken omhoog te klimmen en de kleine schatkist te openen of door op het eind in een klein holletje te kruipen dat verstopt zit achter het gras. Als je de grot uitkomt kan je daar saven, doe dat of loop direct door naar beneden. Na een klein stukje te lopen komt Zelda bij je en daarna loop je verder. Daar zal je je Loftwing vinden, om hem te bevrijden moet je met je zwaard de touwen die de planken vastmaken doorhakken. Na een kort filmpje zal Link van een houten plateau afduiken. Druk op pijltje omlaag om je vogel te roepen. Nu zal Zelda je de beginselen van het vliegen leren.

The Wing Ceremony

Zodra je het vliegen onder de knie hebt zal er een filmpje starten waarin de Wing Ceremony wordt uitgelegd. Het doel is bij de gele Loftwing komen waaraan een beeldje is vastgebonden en het beeldje te pakken met A. Zodra het starsignaal is gegeven moet je rennen richting het houten platform, er vanaf springen en dan met pijltje omlaag je Loftwing roepen. De eerste keer dat je het beeldje bijna hebt zal Groose je wegbeuken waardoor je mis grijpt. Vanaf nu zal je door zijn vrienden met eieren worden bekogeld, terwijl de deze ontwijkt moet je gewoon weer achter het beeldje aangaan en deze keer pak je hem wel en win je de Wing Ceremony.

Na nog een filmpje zal Zelda je de prijs geven voor het winnen van de Wing Ceremony: de sailcoth! Door dit item kan je van hoge gebouwen springen zonder gewond te raken (als je hem tenminste opent wat je kan doen met B). Na het filmpje zal Zelda je van het beeld afduwen en dan moet je door je wiimote te bewegen precies in het midden van de cirkel terechtkomen maar, je moet wel je sailcoth gebruiken maar zodra deze één keer is geopend kan je niet meer sturen waar je landt. Als het mislukt maakt het niet uit alleen je moet het opnieuw doen het enige verschil is Zelda zal je niet meer duwen je moet zelf van het beeld afrennen. Zodra het gelukt is zal er weer een filmpje starten.

The Goddess Sword

Zodra je weer de controle hebt over Link verlaat dan je kamer. Je zal dan een personage zien zweven vlakbij de trap. Zodra je ernaartoe loopt zal de verder zweven. Volg haar naar buiten en daarna buiten ook. Op een gegeven ogenblik zal je een kat tegenkomen die in de nacht veranderen in monsters genaamd Remlits. Als je de Remlit een paar keer slaat met je zwaard zal het bang van je worden en wegrennen. Ga verder met het personage volgen. Als je een dood eind ziet ren dan tegen de muur op daar kan je aan hangen. Ga zodra je hang naar rechts totdat je weer grond vlak onder je voeten hebt en laat dan los. Vervolg je achtervolging van het personage. Zodra je weer een stukje verder bent kom je een paar Keeses en Chuchus tegen. Versla ze of negeer ze en loop verder. Spring over het gat heen en klim omhoog. Volg de weg en spring weer over een gat heen tegen de takken aan de wand aan. Klim omhoog dan kom je uit aan de achterkant van the Statue of the Goddess en loop om het beeld heen naar de voorkant. Daar zal het personage een doorgang openmaken en het beeld ingaan. Ga ook het beeld in.

Loop als je in het beeld bent naar het midden van de zaal en daar zal een gesprek met het personage ons een aantal belangrijke dingen leren waaronder dat de naam van het personage Fi is. Na het gesprek loop je naar het zwaard en volg je de instructies onderaan je scherm wat je moet doen. Zodra je het zwaard gepakt hebt moet je hem omhoog in de lucht om hem te vullen met heilig licht. Hierna zal weer een filmpje/gesprek volgen waarbij ook Gaepora zal zijn. Uiteindelijk zal Fi je de Emerald Tablet geven en zal je wat vertellen over de Skyward Strike. Loop na het gesprek door naar de achterkant van de zaal. Daar zal een grijs voorwerp zweven. Laad je zwaard op doormiddel van hem omhoog te houden en als hij opgeladen is sla je de Skyward Strike richting het voorwerp. Dit zal ervoor zorgen dat er een pilaar uit de grond schuift waarin je de Emerald Tablet in kan doen, doe dit en je zal een kort filmpje zien dat een groen licht uit het beeld schiet en een gat in de wolken maakt.

Hierna zal je terugkomen in de knight academy en zal je het kenmerkende groene pakje krijgen. Na een kleine discussie loop je door de deur naar buiten en daar zal Fledge je de adverture pouch geven. Dit handige item waarin je je schild en potions in krijgt heeft in het begin vier vakken maar dat kan later uitgebreid worden. Ga nu op de benedenverdieping door de dubbele deur naar buiten. Als je daar met instructor Owlan spreekt krijg je een wooden shield. Je kan hiermee oefenen in de hal waar je ook je eerste zwaard hebt gekregen of je kan meteen door naar de grote tent in het midden van Skyloft genaamd de Bazaar. In de tent is nu nog weinig te doen maar wat je zeker moet doen is met de mevrouw bij de potions praten. Zij zal jou een empty bottle geven waarin je onder andere potions in kan doen. Hierna kan je eventueel je bottle vullen met de rode drank aangezien de anderen nog niet te verkrijgen zijn. Nu hebben we alles om te vertrekken.

Verlaat de Bazaar en ren van een houten platform af en roep je Loftwing. Vlieg nu naar de groene pilaar van licht en zodra je boven het gat in de wolken zit zie je onderaan je scherm dive tevoorschijn komen. Druk op pijltje omlaag om van je Loftwing af te springen en het echte avontuur kan beginnen.

Faron Woods

Sealed Grounds

Nadat je neergekomen bent zal je je bevinden in de Sealed Grounds. Na een korte discussie met Fi krijg je weer de controle over Link. Volg het pad en je zal een nieuwe vijand ontmoeten de Deku Baba. Deze monsters zijn erg makkelijk te verslaan door middel met je zwaard te slaan in de richting dat ze hun mond open hebben. Aan het eind van het pad spring je naar beneden en je zal een klein filmpje zien. Na het filmpje moet je naar beneden springen/lopen (als je springt vergeet dan niet je sailcoth). Zodra je beneden bent zie je in het midden een pilaar, vuur daar een Skyward Strike op af. Hierdoor zullen de geisers activeren. Fi zal je nu ook leren hoe je dowsing moet gebruiken en zal Zelda als dowsing mogelijkheid toevoegen. Nu je dat allemaal hebt gehad is het tijd om weer naar boven te gaan, de snelste manier is door de geisers te gebruiken. Als je weer boven bent moet je richting de enorme deur lopen en als je dichterbij komt zal de deur van het slot gaan. Dus loop er naartoe en ga het gebouw binnen. Ren naar de andere kant van de hal en praat hier met de oude vrouw die op de grond zit. Zij zal je onder andere wat informatie geven hoe je plekken kan markeren op je map. Ook zal je je vertellen de nabijgelegen schatkist open temaken en zal ze de deur aan de zijkant openmaken. Recht van waar de vrouw zit staat in de hoek een schatkistje. Hierin zit een Revitalizing potion in, dit is een potion die opgelopen schade aan je schild hersteld en vier hartjes vult, maar het belangrijkste is dit is de tweede fles. Nu je de schatkist hebt geopend loop je naar buiten door de deur die net geopend is.

Als je buiten het pad volgt zal je een groep rode monsters zien genaamd Bokoblins die een Goron aanvallen. Zodra ze jou zien zullen ze naar je toe komen rennen. Als je deze monsters wilt verslaan sla dan niet vanuit de richting waar hun zwaard zit want, dan blokkeren ze jouw aanval. Zodra je ze allemaal hebt verslagen zal de Goron genaamd Gorko tegen je beginnen te praten over de vogel standbeelden en als hij vraagt of je meer wilt weten en je klikt op nee zal je naar het beeld toelopen en wordt hij geactiveerd. Deze standbeelden hebben beneden de wolken behalve de functie om te saven ook de functie om weer terug te keren naar Skyloft en bij elk beeld waar je hebt gesaved zal je later ook weer kunnen neerdalen als je weer terugkeert vanuit Skyloft naar Faron, waardoor je dus niet elke keer het hele gebied moet doorlopen. Vervolg je weg naar het kruis op je map dat geplaatst is door het vrouwtje in de tempel. Je zal aankomen bij een muur waar je niet op kan komen door ertegenop te rennen dus rol daarom de boomstam tegen de muur aan. Volg vervolgens het pad Faron Woods in.

Faron Woods

Nadat je met Fi gesproken hebt en een kleine introductie van het gebied hebt gekregen. Volg je het pad naar recht naar een gat met daarboven een touw hangend. Ren op dat touw af en als je goed richt zal je naar het touw toespringen en het vastpakken. Zwaai met je Wiimote op de hoogst punten om je touw harder te laten zwaaien en zodra je boven de overkant bent druk je op A om los te laten. Volg het pad verder totdat een aantal bomen je weg versperren. Hak de bomen om zodat je verder kan lopen tot waar je weer een paar Bokoblins tegenkomt. Versla de Bokoblins en praat met de soort van plant waar de Bokoblins tegen aan het schreeuwen waren. Het blijkt een raar soort wezen te zijn en zodra het jou ziet rent het bang voor je weg. Fi zal je nu uitleggen dat het wezen een Kikwi is en raar genoeg dat jouw dowsing naar Zelda reageert op het wezentje. Na het gesprek moet je de Kikwi volgen. Ren de heuvel op en volg het pad. Je zal de Kikwi weer zien maar voordat je met hem kan praten zal hij weer wegrennen. Door middel van dowsing kan je makkelijk vinden waar hij naartoe is gelopen. Hij zal eerst achter een paddenstoel verstop zitten zodra je tegen de paddenstoel slaat zal hij weer ergens anders naar toe lopen. Doe dit totdat hij zich verstopt achter een boom in de verte. Als je nu met hem praat zal hij niet meer weglopen als hij zich realiseert dat je hem geen kwaad wilt doen, dan stelt hij zichzelf voor als Machi en legt uit dat hij eerder Zelda tegen was gekomen vandaar dat het dowsing systeem op hem reageerde. Na nog wat gepraat wordt ons volgende doel de Kikwi elder vinden.

Gebruik hiervoor het dowsing systeem maar, voordat je weggaat vanaf Machi duw eerst de boomstam van de rand af en pak de Amber relic. Ga nu opzoek naar de Kikwi elder. Loop dus richting de kant waar je vandaan kwam en je ziet recht een lichtgekleurde helling ren hier naar boven (kijk wel uit voor de Deku Baba). Volg het pad boven op de helling verder en je zal weer een aantal Bokoblins tegenkomen maar, ook een nieuwe vijand de Octorok. Deze vijand schiet stenen op je af en je kan ze verslaan door op het goede moment je schild op te houden waardoor de stenen weerkaatst worden. Als je het pad verder volgt zie je aan de rechterkant nog een boomstam rol ook deze van de rand af en je zal nog een Amber relic vinden. Volg nu weer het pad verder naar boven terwijl je naar boven loopt moet je weer een rij bomen omhakken. Terwijl je verder loopt kom je nog wat Octoroks tegen en een Deku Baba versla ze en sla het touw dat aan de grond vastzit los en gebruik het om naar de andere kant te zwaaien. Aan de overkant zie je een dik personage de Kikwi elder genaamd Bucha. Bucha zal je na een gesprek vragen de overige Kikwi te vinden.

De Kikwi zijn erg makkelijk te vinden door middel van dowsing naar de Kikwi, deze optie is door Fi gemaakt na het gesprek met de elder. Vlakbij de elder zit een klein gat ga daar doorheen en klim aan de takken aan de muur omhoog. Daar zie je een touw met daarop een soort van kastanjes genaamd Myu loop over het touw naar de overkant maar vlak voordat je bij zo’n Myu bent moet je even je Wiimote schudden om de Myu van het touw af te laten vallen want, als deze dingen aangeraakt worden blijven ze aan je kleven en ontploffen ze op een gegevenogenblik waardoor je van het touw valt en dan moet je weer terug naar het touw lopen. Aan de overkant loop je verder spring je naar beneden daar zal je een Bokoblins met een hoofddoekje vinden. Deze soort Bokoblins roepen doormiddel van een hoorn normale Bokoblins op en dat gaat door totdat je de Bokoblin met de hoorn verslaat. Als je alle Bokoblins hebt verslagen zal je een Kikwi in de boom zien die er niet meer uitdurft genaamd Lopsa. Rol tegen de boom aan om de Kikwi naar beneden laat te komen. Één gedaan twee te gaan.

Pak de liaan vast die naar beneden is gekomen toe je tegen de boom aan rolde en zwaai ermee naar het hogere gedeelte en rol vandaar de nabijgelegen boomstam naar beneden. Spring van de rand af en je ziet aan de rechterkant een ruïne laat die maar even doen voor nu. In plaats daarvan ren je recht vooruit naar de andere kant van het veld. Onderweg zal je weer een nieuwe vijand tegenkomen de Guay deze vallen aan doormiddel van op je te poepen. Als ze je hebben geraakt moet je een spin-attack doen om de stank te laten verdwijnen. Als je de map gebruikt moet je helemaal naar de noordelijke rand daar zie je aan een muur takken hangen. Ren de verhoging op en ga daarna door middel van de takken naar het hoger gelegen platform. De Kikwi verstopt zich tussen het gras en om hem te kunnen spreken moet je eerst al het gras wegslaan. Dit is de tweede Kikwi genaamd Eria.

Spring van de rand af en kijk naar rechts daar is weer een klein holletje waar je doorheen kan kruipen. Pas op voor de Octoroks als je uit het hol komt. Recht voorruit zie je een verhoging die weer lijdt tot een andere verhoging. Als je op die verhoging naar links loopt naar de stenen muur en dan de muur volgt  naar het touw zie je aan de andere kant van het touw een Heart Piece, deze items vullen je levens volledig en als je er vier hebt krijg je een hartje erbij. Loop weer terug over het touw en ga weer terug over de muur waar je vandaan kwam. Gebruik je dowsing en je zal zien dat die als een gek uitslaat maar er is nergens een Kikwi te zien. Maar er is een klein gat in de buurt val erdoorheen en volg het pad. Daar zal de Kikwi verstopt onder een bosje zitten. Als je erbij gaat staan en op A druk zal Link hem proberen te pakken maar dan schiet de Kikwi omhoog en stelt zich voor als Oolo. Nu we alle Kikwis gevonden hebben moeten we terug naar de elder. Spring van de nabijgelegen rand af en loop terug naar de elder. Zijn locatie is gemarkeerd op je map.

De elder zal je als beloning een slingshot geven en vertellen dat Zelda de Deep Woods is ingegaan. Selecteer doormiddel van B ingedrukt te houden de slingshot en schiet de nabijgelegen opgerolde liaan los van de boom. Waardoor je naar de overkant kan slingeren. Aan de rechterkant zie je wat water en weer net rechts daarvan zit een kleine doorgang waar je doorheen kan. Nu zal je weer die ruïne van eerder zien, loop er dit keer wel naartoe en loop eerst even helemaal naar de top voor een save beeld. Loop dan weer een stukje naar beneden en schiet de liaan naar beneden. Grijp en vast en slinger naar het hoger gelegen gebied. Volg het pad de Deep Woods in.

Deep Woods

Meteen aan het begin zal je een aantal Bokoblins tegenkomen inclusief eentje met een hoorn. Versla alle monsters en volg het pad tot waar een touw zit. Boven het touw hangt namelijk een wespennest en zodra je daar in de buurt van komt zullen ze je gaan steken. Wat je dus moet doen is het wespennest naar beneden schieten met je slingshot. Vervolg je weg over het touw en je zal een dood lopend eind en een Octorok tegenkomen. Versla de Octorok en kijk naar rechts daar zie je een richel lopen ga eraan hangen en ga naar links. Hier is nog een touw ga erop maar pas op voor de Myu en de Bokoblin (deze komt ook het touw op). De Myu en de Bokoblin kan je beiden van het touw laten vallen door met je Wiimote te schudden. Als je aan de overkant bent klim je omhoog en als je naar rechts kijkt zie je een liaan hangen ren eropaf, slinger naar de overkant en volg het pad. Je zal nu een nieuwe vijand tegenkomen, de Quadro Baba, deze vijand lijkt erg op de Deku Baba maar deze vorm kan veranderen hoe hij zijn mond open doet en hij is agressiever. Pas daar voor op! Volg  het pad verder en je zal je Goron vriend weer tegenkomen.

Hij begint over de Goddess Cubes. Na met hem gepraat te hebben vuur dan een Skyward Strike af op de Cube en dan zal de Cube veranderen in een bol licht en de lucht in schieten. Als je je omdraait en richting de tempel loopt zie je als het goed is nog een Goddess Cube doe hetzelfde als bij de andere. Loop hierna richting de tempel en Fi zal je waarschuwen. Save nog even bij het beeld als je wilt en loop dan naar de ingang. De deur zit op slot en kan geopend worden door middel van tegen het kristal te schieten dat boven de deur hangt. De deur gaat open en ga naar binnen in Skyview Temple.’

Skyview Temple

Dungeon Map

Zodra je binnenkomt volg de gang naar beneden terwijl je ook meteen wat vijanden verslaat totdat je bij een enorm spinnenweb komt, deze moet je eerst wegslaan met je zwaard voordat je verder kan. Aan het einde van de gang kan je omhoog maar als je dat doet wordt je boven meteen aangevallen door een Deku Baba. Dus pak je slingshot en schiet op de Deku Baba om hem te verdoven of gewoon meteen op het kristal. Door het kristal te raken gaat er een deur van het slot af. Ga door de net geopende deur en je komt in een nieuwe kamer terecht. Als je goed rondkijkt zie je op de muur een Amber Relic, om deze te pakken moet je alleen maar tegen de muur aanrollen. Als je dat gedaan hebt of niet wilt ga dan naar de verhoging en ga omhoog. Je zal bovenaan een oog zien dat als je dichtbij komt open gaat. Om deze vijand te verslaan moet je gewoon zeer simpel je zwaard in cirkels rond bewegen (zonder echt te slaan). Het oog zal duizelig worden en naar beneden vallen.

Nu zal de deur openen. In het volgende gebied zullen er een paar Myu op de grond liggen en twee Deku Babas aan het plafond hangen. Als je de Deku Babas hebt verslagen loop je het gangetje uit en draai je om. Daar zie je weer van die takken hangen met daarop een nieuwe vijand de Walltula. Schiet deze wezens eerst met je slingshot naar beneden en klim dan de muur op het gat in. Mep het hout kapot voor een korte route voor later (je komt hier nog een keer terug). Als je dat gedaan hebt keer je weer terug naar de grote hal en daar zal je een nieuwe Bokoblin zien dit keer een groene. Als je bij het kruispunt naar de deur aan de rechterkant kijkt zie je daarboven een kristal hangen. Schiet met je slingshot op het kristal en ga door de geopende deur. Sla door het spinnenweb en loop verder. Hier zal je voor het eerst kennismaken met de Skulltula. Deze wezens hebben hun zwakke plek op hun buik. Om deze plek tevoorschijn te halen moet je een horizontale slag met je zwaard maken om de Skulltula te laten ronddraaien en om het af te maken moet je met je zwaard in het paarsige gat steken. Spring nu naar beneden en aan de linkerkant van zit een klein hol verstopt kruip erdoorheen. Beschiet hier het kristal bovenop het beeld en het waterniveau zal stijgen. Klim aan de takken omhoog, kruip boven door het gat en ga terug naar de vorige kamer.

Loop hier door naar de overkant waar nog een vergrendelde deur is. Het kristal om deze deur te openen zit onder de deur dus spring het water in en onder het bruggetje zit een platform waar je op kan klimmen en daar kan je het kristal meppen. Nu is de tweede deur in de kamer ontgrendeld. Klim de kant weer op en ga door de pas geopende deur. Versla hier de groene Bokoblin en loop door naar het einde van de kamer. Als je nu naar links kijkt zie je twee Skulltulas in hun web zitten en rechts daarvan twee opgerolde lianen. Schiet de lianen naar beneden en slinger naar de overkant. Nu je aan de achterkant van de Skulltulas staat kan je ze makkelijk verslaan. Je moet in elk geval een van de twee verslaan en het web doorhakken om op het midden van het pad te kunnen komen en daarvandaan een kristal te beschieten in een hol in de muur. Dit zal ervoor zorgen dat het waterniveau nog een keer stijgt. Ga nu terug naar waar je de Skulltula hebt verslagen en loop daar het kleine trappetje op en ga door de deur. Daar zal je een grote schatkist zien met daarin de dungeon map.

Spring naar beneden en je zal aan de rechterkant van de hal een grote boomstam zien drijven ga daarop staan, schiet de Walltula van de muur af en klim omhoog naar het hogere platform loop daar naar de deur en ga erdoor. Loop in de volgende kamer naar beneden en let op de Skulltula die aan het plafond zit en versla die eerst. Als je de Skulltula hebt verslagen kijk dan naar het gesloten hek. daar zie je aan beide zijden van een oog zitten. Ga zo staan dat beide ogen open zijn en doe hetzelfde als bij het vorige oog. Het hek zal openen en je kan de schatkist openen mat daarin een small key. Keer nu weer terug naar de grote kamer want daar is nog één deur te openen en die kon alleen geopend worden met een sleutel. Ga dus naar het noorden van de grote hal en open de deur. Je bent nu in de enorme centrum kamer van de dungeon gekomen.

Beetle

Zodra je de grote hal binnenkomt zie je recht voor je een vergrendelde deur met daarboven een kristal. Schiet met je slingshot op het kristal om de deur van het slot te halen. Ga naar binnen om de eerste mini-boss van het spel te bevechten: de Stalfos. De Staflos beschermt zich met twee zwaarden om hem te verslaan moet je slaan vanuit de richting waar geen van zijn zwaarden hem beschermt ook laat hij duidelijk zien wanneer hij van plan is om aan te vallen. Als je hem hebt verslagen zal er een kist in het midden van de kamer verschijnen met daarin de Beetle. Dit apparaatje kan je in de lucht schieten en besturen met je Wiimote. Als je weinig levens nog hebt kan je eerst even de potten aan de rand van de kamer kapotslaan voor hartjes. Als je helemaal klaar bent pak je je Beetle en richt je hem naar boven toe waar een gat in de muur zit en schiet je hem af. Zodra hij buiten het kamertje waar jij zit is stuur dan naar rechts en raak het kristal boven de deur om de deur weer te ontgrendelen. Loop de kamer weer uit.

Golden Carving

Nu je de Beetle hebt loop je naar het noorden van de kamer onderweg de vijanden verslaand en pak je Beetle. Richt hem weer op het midden van de kamer en richt hem omhoog. Als je hem hebt afgeschoten blijf je hem naar boven sturen en daar zit ergens een opening met daarin een kristal. Door dar kristal te activeren gaat er een hek open en kan je een Piece of Heart pakken. Ook kan je als je rupees nodig hebt door middel van je Beetle de enorme kratten aan het plafond naar beneden halen dit geeft je zo meer dan 100 rupees. Ga nu naar het westen van de kamer daar zie je een vergrendelde deur en daarboven twee gaten schiet daar je Beetle op af en raak daar het kristal. Ga nu door de geopende deur. Loop nu de hele gang door en ga door de deur aan de andere kant.

Als je door de deur heen bent zal deze achter je in het slot vallen en als je voorruit loopt zal er een Skulltula verschijnen. Versla de Skulltula (door een slag van onderen te geven zal je zijn zwakke plek onthullen) en kijk achter je daar zullen weer takken aan de muur zitten waaraan je omhoog kan klimmen. Klim omhoog en je zal daar een blok aan een spinnendraad hangen. Gebruik je Beetle om hem omlaag te krijgen en duw het van het platform af. Spring ook van het platform af en duw het blok in de buurt van de drie ogen en klim erop. Als alle drie de ogen opengaan is het goed en moet je weer rondcirkelen met je zwaard. Zo niet verschuif dan het blok nog wat en kijk wanneer die goed staat. Nu de ogen verslagen zijn open je de kist voor een small key en keer je terug naar de vorige kamer. Pak je Beetle en schiet hem recht voorruit naar het einde van de kamer waar weer een kristal zit waardoor het water niveau zal stijgen. Ga nu naar de andere kant van de kamer kruip door het gat en ga terug naar de grote kamer.

Loop naar het oosten van deze kamer en daar zal je vijf Deku Babas aan het plafond zien. Doormiddel van je Beetle kan je de stelen doorknippen waardoor je er geen last van hebt (je hoeft alleen de middelste drie te pakken). Als dat gedaan is loop dan naar de overkant over het touw en open de deur. Loop de gang uit terwijl je de houten planken kapot slaat, aan het einde van de gang zal je een nieuwe vijand ontmoeten de Staldra. Deze monsters kunnen alleen verslagen worden door alle drie de hoofden in één keer eraf te hakken. Ga als je de Staldra hebt verslagen door de deur aan het noordwesten van de kamer en versla daar de groene Bokoblin. Loop wat verder en gebruik je Beetle om de Skulltula naar beneden te laten vallen, spring over het ravijn heen en schiet daar het kristal om een afsnijroute te maken voor als je later terugkomt.

In het midden van de kamer is een touw gespannen en daar moet je overheen maar je hebt kans dat er ook een Bokoblin het touw gaat oversteken als die dat doet schud dan als hij in de buurt is je Wiimote heen en weer om hem te laten vallen. Aan de overkant moet je naar recht en daar de muur opklimmen. Snij daar het touw los en spring ernaartoe. Als je het touw vast hebt draai dan iets naar rechts en slinger dan naar het platform. Klim nu wat verder omhoog. Nu zal je twee opgerolde lianen zien gebruik je Beetle of Slingshot om deze naar beneden te halen. Spring van de boom naar de eerste liaan en draai een beetje zodat je goed op de volgende liaan gericht staat. Slinger en spring naar de volgende. Slinger vervolgens naar het gebied met de grote schatkist. Open de grote kist voor de Golden Carving. Klim de muur op en spring over het gat. Val hier naar beneden en loop nog een keer over het touw. Het is je nu sterk aangeraden om eerst even te saven bij het beeld! Nu ben je klaar om het gevecht met de temple boss aan te gaan. Loop naar de grote deur, examine hem en draai de Golden Carving zo dat hij in het slot past om de deur te openen.

Demon Lord Ghirahim

Zodra je binnenkomt zal een filmpje je kennis laten maken met Ghirahim de baas van deze tempel. Na een lang gesprek zal het gevecht gaan beginnen. Dit gevecht vindt plaats met twee fases.

Fase 1: Ghirahim zal op je af komen lopen met zijn vingers omhoog om je zwaard op te vangen als je hem wilt meppen. Om dit te voorkomen moet je of je zwaard helemaal naar achteren houden en dan verder doorslaan of je houdt bijvoorbeeld je zwaard rechts en slaat snel vanaf links.

Fase 2: Ghirahim zal nu zelf een zwaard hebben en zal een aantal aanvallen hebben namelijk: een aantal dolken tevoorschijn toveren en op je afvuren (deze kan je of voor wegrennen of wegslaan of met je schild je verdedigen) of hij zal bukken en op je af komen rennen en een slag met zijn zwaard maken (hier kan je niet echt voor wegrennen maar ja kan wel op het laatste moment opzij springen naar de kant waar hij zijn zwaard houd of precies op het goede moment je schild omhooghouden) ook zal hij teleporteren door de kamer en dan vlak achter Link tevoorschijn komen om je normaal met zijn zwaard te slaan (om dit te voorkomen moet je direct als hij tevoorschijn komt naar hem kijken en beginnen met slaan vanuit de richting waar hij zijn zwaard niet houdt).

Als je hartjes nodig hebt in de potten aan de rand van de kamer zitten hartjes. Nadat hij verslagen is pak dan de Heart Container en ga door de deur naar Skyview Spring.

Loop naar boven en spring het water in want achter het beeld staat een Goddess Cube. Als je die geactiveerd hebt keer dan terug naar de voorkant van het beeld en vuur een Skyward Strike af op het embleem voor het beeld. Voor een lang filmpje waar je de Ruby Tablet ontvangt waarmee je naar de volgende regio kan.

Eldin Volcano

Skyloft

Nu we Skyview Temple voorlopig klaar hebben moeten we eerst wat dingen in Skyloft doen dus loop naar het beeld en ga terug naar de lucht. Als dit je eerste keer terugkeren naar de lucht is nadat je een Goddess Cube hebt geactiveerd zal Fi je er nog wat over vertellen. Als je wilt kan je de kisten die geactiveerd zijn openen. Deze kan je vinden door middel van de map. Vlieg terug naar Skyloft en duik boven Skyloft van je Loftwing af. Nu we een de Ruby Tablet hebben gaan we eerst naar de Goddess Statue (hier kan je naartoe lopen of je laat je van je Loftwing vallen in de buurt van het beeld) en gaan we naar binnen. Loop naar het altaar waar je ook al de Emerald Tablet in hebt gedaan en plaats er de Ruby tablet in. Dit zal voor nog een gat in de wolken zorgen dat naar Eldin Volcano zal leiden. Nu raad ik je aan om naar de Bazaar te gaan en een Iron Shield te kopen aangezien we naar een vulkaan gaan en een houten schild gewoon verbrand en je er niks aan hebt. Nu kan je rechts van de item shop je houten schild afgeven bij Peatrice. Als je naar buiten loopt bij de Bazaar door de opening aan de kant van de potion shop zal je buiten een huisje zien zweven. Als je nog rupees hebt is het handig om met je slingshot op Beetle de bel te laten ringen om een touw naar beneden te laten komen. Als je dat touw vastgrijpt zal het omhoog gehesen worden en eenmaal boven kan je huis huisje binnen naar Beedle’s Airshop. Die heeft een aantal handige voorwerpen onder andere een wallet upgrade, een Bug Net en een adventure pouch upgrade.

Eldin Volcano

Als je helemaal klaar bent op Skyloft roep dan je Loftwing en vlieg naar de rode straal licht. Spring boven het gat in de wolken van je Loftwing af en je zal afdalen naar Eldin Volcano. Eenmaal aangekomen zal Fi je waarschuwen dat houten spullen verbranden. Als je het nog niet gedaan hebt kan je met + je Iron Shield aandoen. Loop naar voren en je zal een Red Chuchu ontmoeten (de vuur versie van de groene en deze kan je ook op dezelfde manier verslaan). Spring aan de linker kant van de rand af voor een Goddess Cube. Klim weer omhoog en volg het pad naar rechts, spring over de lava heen en je zal worden aangesproken door twee Mogmas. Na een gesprekje loop je verder en ontwijk of versla je alle Chuchus die je tegen komt. Uiteindelijk zal je wat Fire Keese tegenkomen als deze monsters je raken zal je tijdelijk vlam vatten, om dit snel te laten doven moet je rollen of een spin attack uitvoeren. Als je in het gebied komt waar het magmaniveau langzaam hoger en lager wordt moet je het pad naar links nemen. Daar zal je nog een Mogma ontmoeten, deze zal je leren hoe je met Bomb Flowers moet omgaan. Gebruik de Bomb Flowers die hier liggen om de grote stenen blokken op te blazen. Één van de ontstane gaten zal een gang onthullen loop hier doorheen en versla eventueel de Fire Keeses. Save eventueel bij het beeld wat je tegenkomt en loop verder.

Het pad zal in drie delen splitsen links zal een rode rupee opleveren, rechtdoor een Goddess Cube en rechts (waar je zowieso heen moet) zal je nog een Mogma zien die het heeft over een grappig gekleed persoon langs kwam. Daar hebben we vrij weinig aan dus loop langs de Mogma en spring van de rand af. Daar zal je kennis maken met een Pyrup, deze wezens verschuilen zich onder harde schilden op in kleine hollen. Deze zal in een hol kruipen en als je te dichtbij komt gaat hij vuur spuwen. Om deze te verslaan pak je een van de Bomb Flowers die dichtbij jou staan en rol je er van een afstandje één het gat in. Volg het pad verder en je zal een aantal rode Bokoblins waaronder eentje met een hoorn tegenkomen. Als je de horde Bokoblins hebt verslagen en je loopt een stukje verder zal je twee Pyrups vinden die zich verschuilen onder schilden. Bovenaan het schild zit een gat hier moet je precies een bom in gooien om deze Pyrups te verslaan. Als je deze twee Pyrups hebt verslagen zie je aan de linkerkant van het gebied een brug liggen maar daar gaan we straks heen. Rechts zie je een verhoging klim daarop en volg de weg verder, onderweg zal je nog een paar Chuchus tegenkomen en een Pyrup met een schild dat van onder open is. Ren voorbij de verslagen Pyrup en je zal een Piece of Heart zien. Spring van de rand af en pak het hart.

Ga nu terug naar de brug waar we net waren. Voor de brug zal je een paar bommen vinden. Aan de overkant van de brug zit een Mogma die je een idee geeft wat je moet doen. Er zit daar namelijk een rots dat voorkomt dat een gedeelte met lava leegloopt. Je moet dus een bom precies naar de overkant van de brug rollen (omdat je er niet mee kan lopen over de brug). Daar zal de bom door te ontploffen het rotsblok kapotmaken waardoor de lava weg kan.

Ren de brug over en klim het hogere gedeelte op. Spring er aan de andere kant weer vanaf en loop over dit lagere gedeelte totdat je een geiser vindt. Laat de geiser je omhoog blazen. Als je nu het gat in rent en van de rand afspringt kan je Link besturen om te bepalen waar je land. Aan de linkerkant zal je een rand zien met een schatkist die een random schat bevat. Belangrijker zit in het midden op een pilaar een Goddess Cube probeer goed te landen maar, als het niet lukt we kunnen het altijd opnieuw proberen nadat je uit het vulkaantje bent. Volg het pad en je zal een Mogma tegenkomen die vertelt over de Bokoblin invasie en dat hij zou willen dat iemand ze zou verslaan. Loop verder en dan zal je een boel Bokoblin moeten bevechten waaronder een aantal met een hoorn (waarvan er eentje verstopt zit op een hoger gelegen gebied). Versla alle Bokoblin en de Mogma zal je zo dankbaar zijn dat hij jou zijn Digging Mitts geeft. Deze handige handschoenen laten je graven in zachte grond (deze plekken herken je aan de lichte kleur en dat deze rond zijn. Graaf in het gat vlakbij de Mogma hierdoor zal een geiser ontstaan die je omhoog zal blazen. Je kan nu kiezen naar links of naar rechts. Als naar links gaat zal je nog een Bokoblin tegenkomen en wat zachte grond. Uiteindelijk zal je bij drie grote gaten terecht komen waarvan de middelste je naar een schatkist met Eldin Ore zal leiden (een item om spullen te upgraden). Waar je net de Bokoblins hebt verslagen zijn ook nog wat graaf plekken als je nog wat Eldin Ore of rupees wilt moet je ze zeker even openmaken. Als je alles hebt gedaan wat je wilde keer dan terug waar je de Mitts hebt gekregen en ga weer omhoog doormiddel van de geiser en neem nu het pad naar recht. Nu kom je in een kamer waar in veel van de hollen Pyrups verstopt zitten. Hier moet je het pad vrij maken door middel van de Bomb Flowers die in de buurt groeien. Gooi de bommen precies in de holletjes (vergeet niet je afstand te houden).

Als je het pad vrij hebt gemaakt loop je door en dan moet je graven in de zachte grond om een geiser te activeren die je een stukje omhoog blaast. Stap dan in de grote geiser die je vervolgens uit de grot blaast. Eenmaal buiten volg je het pad en je zal nog een Mogma tegenkomen. Neem het pad naar recht en blaas de rots op voor makkelijkere toegang tot dit gebied. Loop nu terug naar de gebroken brug die je zag in het gesprek met de Mogma en een raar gekleed personage zal je helpen de brug over te steken. Als je wilt kan je aan de overkant nog even saven voordat we de vulkaan gaan beklimmen.

Eldin Volcano beklimmen

Links van het save beeld is een gang loop daar doorheen, versla de Fire Keeses en spring naar de overkant van waar de lava stroomt. Nu kom je bij een best steile helling en als je naar boven kijkt zie je een paar Bokoblin die op je staan te wachten. Sprint de helling op en zorg dat je op het horizontale gedeelte komt. Versla hier de Bokoblin en ren naar het platform met de Bomb Flower. Pak de bom en gooi hem naar beneden dit zorgt voor een kortere route vanaf het begin van Eldin Volcano. Ren terug naar het platform waar je net de Bokoblin hebt verslagen, pak je slingshot en richt naar boven vlak boven de Bokoblin. Dit zorgt ervoor dat de rots op hem valt en wordt hierdoor verslagen. Nu kan je veilig het overige gedeelte van de helling opsprinten.

Boven zal je aankomen in een Bokoblin kamp met onder andere een wachttoren. Pak een van de Bomb Flowers die dichtbij staan en rol er een onder de wachttoren. Deze zal omvallen en tegelijkertijd een brug vormen. Aan de linkerkant van het kamp zie je ook nog een rots als je deze opblaast en naar binnen gaat is daar een minigame. Nadat je wat lol hebt gehad met de minigame (of niet). Loop dat over de wachttoren naar de overkant van het ravijn en klim verder omhoog. Op een gegevenogenblik zal je weer een steile helling tegenkomen en als je omhoog kijkt zie je twee kleine platformen met op elk een Bokoblin. Sprint dus weer de helling op en versla op beide platformen de Bokoblin. Als je nu omhoog kijkt zie je weer een platform met één Bokoblin die stenen gooit en één Bokoblin die niets doet. Sprint weer verder omhoog en versla de Bokoblins. Als je nu weer omhoog kijkt zie je drie Bokoblins die met stenen gooien. Gebruik nu je slingshot weer om ze te verslaan. Als de Bokoblins verslagen zijn sprint je het laatste stukje nog omhoog. Je bevindt je nu bij de ingang van de Earth Temple. Ren naar de twee Mogmas die zich hier bevinden en je zal leren dat de sleutel die toegang tot de tempel verleent gebroken in kleine stukjes is. Fi zal de stukjes in je dowsing registreren.

Earth Temple sleuteljacht

Stuk 1: Met behulp van dowsing zal je zien dat een paar stukken links van de tempel liggen. Volg het dowsing signaaltje naar een stukje zachte grond en graaf je eerste stuk van de sleutel op.

(Als je wilt kan je hier in het noord westelijke hoekje een geiser activeren door te graven. als je hierin een bom gooit zal deze boven een rotsblok opblazen welke een Goddess Cube zal onthullen die je kan activeren)

Stuk 2: Meteen vlakbij stuk 1 moet je links het pad van bommen volgen en dan zie je een wachttoren beneden staan. Deze moet je om laten vallen door middel van een Bomb Flower. Als dat gebeurd is ren dan naar beneden en graaf het stuk op.

Ook zal je hier een propeller vinden onthoud dit goed voor later want die hebben we veel later nog nodig.

Stuk 3: Ren terug naar de ingang van de tempel en loop terug naar waar de Mogmas aan het praten waren. Als je dowsing apparaat gebruikt richting de helling waar je in eerste instantie vandaan kwam zal je een rotsblok zien dat opgeblazen kan worden. Gebruik hiervoor één van de Bomb Flowers aan die aan de rand te vinden zijn. Als het blok opgeblazen is zal je een stuk zachte grond zien waar het derde stuk van de sleutel is.

Stuk 4: Ga weer terug naar de ingang van de tempel maar ga nu naar rechts. Hier zal je weer een aantal Bokoblins tegenkomen waaronder een leider (eentje met een hoorn). Versla deze vervelende vijanden (de leider zit weer op een wachttoren dus gebruik weer een Bomb Flower). Rechts van de wachttoren zit een klein pad dat leid naar een Goddess Cube.

Steek de lava stroom over doormiddel van de omgevallen wachttoren en volg het pad omhoog (er zitten hier een paar Fire Keeses en Chuchus). Je zal aankomen bij een brug die niet tot de overkant komt. Als je naar links draait van de brug zal daar een richel te vinden zijn waar Link aan kan hangen. Ga hangen en ga naar rechts. Klim weer omhoog zodra het kan en klim de dichtbij zijnde muur op. Spring hiervandaan naar het hoogste platform loop hier naar de rand en spring naar de takken aan de overkant. Klim doormiddel van de takken naar de rechterkant (pak ook de stamina fruit). Hierdoor kom je aan de andere kant van de brug. Hier is een knop in de grond te vinden en door die in te drukken zal de brug uitklappen. Volg het pad verder en je zal in een gebied komen dat heel erg heet is. Ga dus hier zo snel mogelijk naar rechts aangezien je hier levens kwijt raakt door de hitte. Je zal nu naar beneden sliden. Als je uit de grot komt zie je twee geisers. Als je naar links gaat kom je bij een Goddess Cube en rechts leid je naar een fairy en een stukje verder het vierde stuk van de sleutel. Als je de Goddess Cube kiest zal je weer naar boven moeten voor de sleutel dit geld andersom natuurlijk ook (als je eerst de Goddess Cube wilt doen ga dan daarna eerst naar stuk 5.

Als je rechts in de geiser springt zie je recht voorruit een platform ga daar naartoe en dan zal je links twee geisers zien spring pas in de eerste als je ziet dat de tweede aan gaat, anders spring je mis. Hier vind je weer een stukje zachte grond met daarin een stuk van de sleutel. Spring van de rand af en glijd verder naar beneden.

Stuk 5: Als je beneden bent volg dan het pad spring naar het eerste platform en draai naar rechts (als je meteen links van dat pad daar kijkt zie je meteen dat een rotsblok een hol bedekt. Je zal ook een Bomb Flower zien. Gooi de Bomb Flower bij dat rotsblok, hierdoor zal het magmaniveau dalen. Rol nu een Bomb Flower zo over de helling dat hij ontploft aan de overkant bij het rotsblok. Als dat gelukt is ren je ook naar die kant en graaf je het laatste puzzelstuk op.

Keer nu terug waar je vandaan kwam en volg het pad naar rechts. Je zal hier nog wat Bomb Flowers tegenkomen, pak er eentje ga de kleine grot binnen en blaas het grote rotsblok links ermee op (dit zal zorgen dat je makkelijker rond kan lopen). Gebruik vervolgens de grote geiser om naar boven te gaan. Je komt dan uit vlakbij de brug en het extreem hete gedeelte. Ga nu naar de tempel en open de deur of als je het nog niet gedaan had eventueel eerst de Goddess Cube.

Earth Temple

Bomb Bag

Als je binnen bent ren dan recht vooruit en versla wat Fire Keeses in dit gebied. Optioneel kan je rechts in de kamer een Chuchu verslaan en een gat graven voor een geiser die naar een schatkist met een rode rupee leidt en links zijn nog wat gaten, wat Keeses en een Mogma die zijn vrienden kwijt is. Ga nu verder naar het noorden van deze kamer waar je een grote gesloten brug ziet. Links en rechts van je zie je tandwielen met een touw hak de touwen doormidden, dit zal ervoor zorgen dat de brug een stukje opengaat. Om hem helemaal open te krijgen moet je je Beetle pakken en een klein beetje naar rechts van de brug kijken daar zie je een laatste tandwiel met een touw, gebruik je Beetle om hem door te snijden.

In de volgende kamer zal je de eerste Lizalfos ontmoeten. Deze wezens zijn snel en hebben een stenen schild waar ze zich regelmatig achter verschuilen. Zij vallen jou aan met hun staart of spuwen vuur. Om ze te verslaan moet je snel zijn met je zwaard te slaan en goed opletten waar ze hun schild houden.

Hier ontmoet je ook voor het eerst de Magma Spume. Deze vijanden bevinden zich in het magma en spugen vuurballen. Je kan deze wezens nu nog niet makkelijk verslaan behalve als je dichtbij genoeg bent voor een Skyward Strike.

In het magma zal je ook een groot voorwerp zien met een aantal Bomb Flowers erop. Pak je Slingshot en schiet er op eentje. Zodra het explodeert zal er een enorme bal jou kant op komen. In deze dungeon zal je deze bal veel moeten gebruiken om overal heen te kunnen. Spring op de bal door er tegenaan te lopen. Nu je op de bal staat zal je de Magma Spumes kunnen afmaken door eroverheen te rollen.

Ga eerst naar de linkerkant van de kamer, daar zal je een platform op en neer zien gaan. Je kan als je wilt terwijl het platform beneden is een Bomb Flower pakken en erop gooien, dit zal zorgen dat een schatkist tevoorschijn komt. Spring weer de bal op en ga naar het noordwesten van de kamer. Daar zal een schatkistje staan met een Blue Bird Feather. Spring weer op de bal en ga een stukje naar het oosten daar zal je een pilaar zien uitsteken in de magma, deze kan ingedrukt worden door middel van ertegenaan te rollen met de bal. Dit zal zorgen dat een stukje platform vlakbij jou omhoog zal gaan.

Keer weer terug waar je voor het eerst op de bal kon en ga dan in plaats van naar links naar rechts. Spring van de bal af en spreek met de Mogma Ledd. Deze Mogma zal je vragen zijn Bomb Bag te vinden. Dit voorwerp bevindt zich achter een rotsblok, om deze op te blazen moet je wat naar links daar zit een hol en kruip daar doorheen. Daar zal je een Bokoblin zien die je moet verslaan en wat Bomb Flowers. Als je de Bokoblin hebt verslagen pak je een Bomb Flower en rol je hem onder het gat waar je vandaag kwam door. In dit stukje zijn nog wat zachte stukken grond voor eventueel een fairy of wat rupee. Als je hier klaar bent kruip weer onder het gat door en ga door de deur. Hier zal je de Dungeon mini-boss tegenkomen, twee Lizalfos, dit gevecht gaat net zoals met je eerste Lizalfos alleen er zijn er twee.

Als je de Lizalfos hebt verslagen zal er in het midden van de kamer een kist komen met daarin de Bomb Bag. Ga weer terug naar de Mogma en hij zal je bedanken en jou zijn Bomb Bag geven, alleen is hij leeg. Hij legt je daarom ook uit hoe je hem kan bijvullen (Bomb Flower oppakken en B drukken). Als hij klaar is vul dan je Bomb Bag.

Dungeon Map

Nu je de Bomb Bag hebt gevuld spring je weer op de bal en rol je naar het midden van de kamer. Daar kan je aan de rechterkant saven en links zie je een trap loop daar omhoog en je pad word geblokkeerd door een rotsblok. Gelukkig hebben wij de Bomb Bag dus, pak een bom en gooi hem op het rotsblok. Nu kan je weer verder totdat je weer een Lizalfos tegen komt versla of negeer hem en ga door de deur aan de linkerkant van het platform.

Loop/spring naar de rechtkant van de kamer en versla hier de Bokoblin, ook kan je de Magma Spume verslaan met een bom eventueel. Deze wezens zullen altijd hartjes achterlaten die je met je Beetle kan pakken. Spring nu over de platformen naar het noordwesten van de kamer en wacht tot het platform beneden is. Als het platform beneden is spring je erop en wacht je totdat je naar beneden gaat. Boven zullen er drie Bokoblins op je staan te wachten versla ze en pak de Dungeon Map in de kist die hier te vinden is. Verder is hier niet zo veel meer te doen (een paar potten en een stukje zachte grond) dus keer terug naar de vorige kamer.

Dragon Sculpture

Nu we beide handige Dungeon items hebben kunnen we opzoek gaan naar de sleutel van de eindbaas. Spring weer op je bal en rol hem naar het oosten. Op je map zal je in het oosten een x zien staan daar zit een zwak gedeelte in de muur wat je kan opblazen. Rol met de bal verder terwijl je de magma stromen ontwijkt. Bij het eerste platform kan je weer wat bommen pakken als je die nodig hebt. Als je klaar bent spring je weer op je bal maar, het blijkt op een gegeven ogenblik dat je bal niet verder kan. Fout! Er zit namelijk weer een zwakke plek in de muur die je kan opblazen.

Terwijl je in de net open geblazen gang rolt en omhoog kijkt zie je daar een drakenhoofd met open mond. Daar kan je je Beetle in sturen voor een zilveren rupee (100 rupees waard). Rol verder met je bal totdat je een platform tegenkomt spring erop (vergeet niet de Magma Spume te verslaan) en je zal een grote poort zien. Om deze te openen moet je met je Beetle twee touwen doorsnijden één aan de voorkant en eentje aan de achterkant. Om die aan de achterkant te raken moet je met je Beetle door de gang vliegen aan de linkerkant van de poort. Ga verder met de bal en als je wilt saven moet je even stoppen bij het eerst volgende platform. Zodra je hebt gesaved of niet moet je gewoon verder rollen totdat je weer terug bent in de grote kamer. Hier zal je nog zo’n pilaar zien die je kan indrukken. Doe dat en er zal nog een stuk platform omhoog gaan. Eventueel zit direct links van waar je uit de lange gang kwam een Lizalfos die een kistje met een rode rupee bewaakt.

Rol naar het midden van de kamer, spring de bal af en ga door de deur in het noorden van de kamer. Hier zal je een grote helling tegenkomen en zodra je omhoog sprint zullen er rotsblokken naar beneden vallen. Bij de eerste lading zit er een doorgang maar bij de tweede niet. Dus sprint naar boven, loop door de doorgang bij de eerste lading en schuil/kom op adem op een klein platform aan de linkerkant van de helling. Zodra de tweede lading rotsblokken voorbij zijn sprint je verder naar boven.

Hier zal je nog een helling zien maar, hier moet je eerst het schuilplekje vrij maken van rotsen dus kruip door het kleine gaatje heen en klim omhoog. Dan zal je een wat rotsen zien die je kan opblazen dus pak een van je bommen en probeer hem zo te gooien dat hij precies ontploft bij de rotsen. Ga terug naar de helling en zorg dat je stamina bolletje helemaal gevuld is. Sprint naar boven en schuil in de schuilplaats voor de twee rijen met stenen. Zodra beide rijen voorbij jou zijn gerold moet je verder omhoog sprinten.

Ren naar de trappen en sprint omhoog, helemaal bovenaan zal een schatkist op je wachten met de Dragon Sculpture. Loop nu weer naar beneden en er zal op een gegeven ogenblik een grote stenen bal achter je aan komen rollen. Sprint naar beneden en spring van de rand af, de bal zal je missen en in het magma spuwende beeld klem komen te zitten. Dit zal ervoor zorgen dat het pad naar de deur vrijgemaakt wordt. Open de deur met de Dragon Sculpture en je zal de boss kamer binnengaan.

 

Pyroclastic Fiend Scaldera

Als je binnenkomt moet je de trap oplopen en bovenaan de trap zal je de bal van de vorige kamer te zien krijgen die boven jou verder rolt. Loop wat verder en vul eventueel je hartjes en bommen bij en Fi zal je aanspreken over dat ze Zelda’s aanwezigheid voelt. Zodra Fi klaar is loop je het volgende trappetje op en spring je van der rand af. Loop verder naar boven en Ghirahim zal je aanspreken. Na het gesprek zal de bal op jou af geschoten worden en dat zal Scaldera wakker maken.

In het eerste gedeelte van het gevecht zal Scaldera omhoog komen lopen en eventueel in een Bomb Flower trappen aan de zijkant van het pad. Hierdoor zal hij omlaag rollen. Zodra hij beneden is zal hij zijn mond opendoen en lucht naar binnen zuigen. Als hij dat voltooid zal hij vuurballen afschieten maar, om hem te verslaan zal je deze actie nodig hebben dus, zodra hij naar beneden rolt ren je achter hem aan en gooi je zodra hij zijn mond opendoet een bom erin. Dit zal ervoor zorgen dat hij wat van zijn stenen bepantsering kwijt raakt zodat je zijn oog kan raken. Herhaal dit gewoon de hele tijd.

Op een gegeven ogenblik zal Scaldera op zijn benen lopen en sneller lopen. Nu kan je onder Scaldera doorlopen en als hij naar je toe gerold komt moet je gewoon aan de rand  blijven staan. Ook zal zijn oog meer bewegen naarmate zijn schild kapot gaat.

Zodra je hem hebt verslagen pak je de Heart container en loop door de deur helemaal bovenaan de helling. Hier zal je een filmpje te zien krijgen met Zelda en het vreemd uitziende personage. Zodra het filmpje is afgelopen loop je naar het altaar en vuur je een Skyward Strike af op het symbool. Dit zal weer een filmpje oproepen waarin Link de Amber Tablet krijgt.

Lanayru Dessert

Skyloft herbezoeken

Nadat je de Amber Tablet hebt gekregen bevindt je je weer buiten de tempel. Gebruik het beeld om weer terug te keren naar boven de wolken. Als je wilt kan je eventueel wat Goddess Chests die geactiveerd zijn door de Goddess Cubes zoeken en openen voor wat goodies. Zo niet of wil je dat later doen vlieg dan terug naar Skyloft en ga naar de Statue of the Goddess. Ga naar binnen en plaat de Amber Tablet in de Pilaar bij de Emerald en Ruby Tablet. Dit zal er voor zorgen dat er een derde kolom licht ontstaat. Als je wilt kan je nu nog naar de Bazaar en Beedle voor wat spullen, ook wordt het aangeraden de Iron Shield weer in te ruilen voor een Wooden Shield want, het ijzeren schild beschermd jou niet tegen elektriciteit. Als je genoeg spullen hebt kan je je Wooden Shield eventueel verbeteren bij de Scrap Shop. Als je klaar bent op Skyloft spring je weer op je Loftwing en vlieg je naar de nieuwe kolom licht. Als je niet weet waar die zit kijk dan even op je map.

Lanayru Mine

Als je geland bent ben je aangekomen bij de Lanayru Mine. Voordat we verder gaan zit er aan de achterkant van de pilaar waarop je land nog een Goddess Cube, activeer deze of negeer hem. Loop nu om de pilaar heen en je zal een doorgang vinden naar beneden die leidt naar de ingang van de mijn. Loop naar binnen en versla de Keese die hier zitten. Nu blokkeert een mijnkarretje verdere doorgang dus duw het mijnkarretje voorruit totdat hij naar beneden valt. Spring ook naar beneden en duw en trek het karretje naar de andere kant. Hierdoor kan je aan de andere kant omhoog klimmen. Hier zal je een nieuwe Chuchu ontmoeten, deze zal zich regelmatig in elektriciteit hullen waardoor je hem niet kan aanvallen (kan wel alleen jij verliest dan hartjes en de Chuchu heeft niks) dus om hem te verslaan wacht totdat de elektriciteit verdwenen is of rol een bom naar hem toe.

Loop verder door de gang totdat je bij een open plek komt. In het midden zie je een blauwe steen, raak hem met je zwaard of een ander item en dit gebied zal terug in de tijd gaan (deze stenen heten Timeshift Stones).

Nu deze plek terug in de tijd is gegaan kan je in het mijnkarretje springen en dan rijd deze je door een deur heen. Hier kan je een rode rupee uit een kistje halen en met een robot spreken. Als je dat gedaan hebt spring je weer in het karretje en loop je terug naar waar je vandaan kwam. Daar zal je net buien het gebied waarvan de tijd terug is gegaan een mijnkarretje vinden. Duw dit karretje naar het gebied waar de tijd wel terug is gegaan. Spring erin en je rijd naar het volgende gebied.

Links in deze kamer vind je een nieuw item voor spullen te upgraden, de Ancient Flower, kijk al je dit item hebt gepakt naar het beeld dat de weg verder blokkeert en gooi een bom in de houder. De ontploffing zal ervoor zorgen dat het beeld omvalt waardoor je verder kan lopen. In de volgende kamer zal je twee gele Chuchus tegenkomen. Versla ze en ga verder, pas op voor het drijfzand hier kan je alleen overheen komen door te sprinten. Sprint over het zand naar het eerst volgende platform. Gebruik nu je bommen om de beelden te laten vallen. Sprint van beeld naar beeld om zo dichtbij mogelijk bij het volgende platform te komen. Sprint vanaf dit platform via het tussen platform naar het einde van de gang.

In deze grote kamer kom je een nieuwe vijand tegen: de Electro Spume, deze vijanden zijn net als de Magma Spume alleen deze schieten elektriciteit ballen. Sprint via de platformen naar de andere kant van de kamer en loop verder. Versla de Keeses en ga naar links. Hier zal je een pad vinden maar je kan hier niet zomaar overheen. Rol eerst een bom naar het midden van het pad om de eerste rots kapot te maken en rol er nog één om de rots aan de andere kant kapot te maken. Nu is er een Timeshift Stone onthult. Gebruik je Beetle of nog een bom om de steen te activeren. Nu zal je naar de overkant kunnen lopen (pas op voor de Quadro Baba aan het plafond). Als je helemaal doorloopt zal je een kist tegenkomen met daarin een Golden Skull treasure.

Spring naar beneden en ga weer terug naar het noorden van de kamer. Je zal vlak buiten het gebied waar de tijd terug is gegaan een mijnkarretje vinden. Trek of duw het karretje binnen het gebied van de Timeshift Stone en spring erin. Nu zal je midden op de weg een rotsblok zien (of je moest hem net al opgeblazen hebben), blaas hem op en rijd verder. Nu zal je naar Lanayru Dessert gaan.

Lanayru Dessert

Zodra je weer de controle over link hebt gekregen kan je eerst even saven bij het beeld. Daarna moet je de twee rotsblokken in de buurt opblazen want onder eentje zit een Timeshift Stone. Activeer hem en klim aan de takken die nu te vinden zijn omhoog. Loop helemaal naar het einde van dit pad (je moet wel een stukje aan een richel hangen). Spring naar beneden en je zal een nieuwe vijand tegenkomen genaamd Ampilus, deze wezens zijn erg irritant aangezien ze lastig te ontwijken zijn. Om ze te verslaan moet je of een bom op ze gooien als ze niet in elektriciteit gehuld zijn of zorgen dat ze ergens tegenaan rollen en dan erop losmeppen. Als je gewoon rechtdoor loopt zie je op een heuvel een kist staan. Om hier te komen moet je aan de linkerkant omhoog klimmen. In deze kist zit een Tumbleweed. Deze schat lijkt misschien onbelangrijk maar is eigenlijk zeer belangrijk voor upgrades en kan gewoon rollend over de grond gevonden worden. Als je er eentje tegenkomt moet je je Bug Net gebruiken om hem te vangen.

Als je voor de kist staat en naar links kijkt zal je drie metalen kooien zien. Spring op de dichtstbijzijnde kooi en gooi vanaf daar een bom in degene met een gat aan de bovenkant. Dit zal ervoor zorgen dat er een Timeshift Stone onthuld word. Activeer de Timeshift Stone en dit gebied zal terug in de tijd gaan.

Hierdoor zullen twee nieuwe Bokoblins tot leven gewekt worden, de Technoblin, deze versie van de Bokoblin heeft een elektrisch zwaard waar je je met een houten schild tegen kan verdedigen en je moet het gewoon weer slaan waar hij zijn zwaard niet houdt om hem te verslaan. Als je de Technoblin hebt verslagen gaan de kooien open en kan je praten met een robot. Deze robot zal jouw Beetle verbeteren en een Hook Beetle van maken. Deze Beetle zal je toestaan objecten op te pakken en later te laten vallen.

Je zou hem al kunnen testen door hem af te vuren en een bom te pakken bovenop een dode boom. Z kan je gebruiken om naar beneden te kijken en te mikken, als je daarnaast A indrukt zal je de bom loslaten. Gooi als je wilt bommen in de manden van de beelden voor wat rupees.

Als je nu recht voor de beelden die je om hebt laten vallen  staat moet je een stukje naar links lopen en daar zal je nog en aantal van die beelden zien en een andere boom met een bom erop. Midden in het zanderige gebied zit een Electro Spume die ja kan verslaan door een bom bovenop hem te laten vallen hierdoor zal je geen last van hem hebben als je naar de andere kant loopt met behulp van de standbeelden die je om moet laten vallen.

Het volgende gebied is een nog grotere zandbak. Om hier voorbij te komen zal je je Beetle moeten gebruiken om bommen op de Ampilus te gooien en via hun schelp naar de veilige plekken te komen. Op hun schelp kan je namelijk uitrusten maar, wacht niet te lang aangezien ze weer tot leven komen. Helemaal aan de linker kant van het gebied zal je een Goddess Cube zien. Ga er naartoe of negeer het. Als je eenmaal aan de overkant bent kan je even saven. Daar vlakbij zal je een richel vinden waar je op kan klimmen en dan boven kan je langs het zanderige gebied waar je net overheen gelopen bent terug lopen. Aan het eind van dit stuk staat een mijnkarretje die je van de rand af kan duwen zodat je de volgende keer niet weer over het zand terug hoeft te lopen. Loop terug naar het punt waar je gesaved hebt en je zal weer aankomen bij een groot zanderig gebied. Het enige verschil is dat er een zandval is waardoor er een stroming van zand ontstaan is. Dus zodra je een Ampilus hebt verslagen zal zijn schelp meedrijven met het zand. Eenmaal aan de andere kant loop je de grot in en dan zal je in een nieuw gedeelte van de woestijn komen. Bij de Temple of Time

Temple of Time

Save even als je wilt en ga daarna naar het eerste mijnkarretje wat je ziet. Bovenop de dichtbijgelegen pilaar staat een Timeshift Stone activeer het en versla de Bokoblin, pak de Ancient Flower en vang eventueel wat Gerudo Dragonfly (de libelles), stap nu in het mijnkarretje. Deze zal je naar een ander mijnkarretje brengen die nog niet geactiveerd is. Pak met je Beetle een bom van de cactus en gooi die bovenin de dode boom in het midden van het gebied. Hierdoor wordt een andere Timeshift Stone geactiveerd. In het tunneltje waar de mijnkar naartoe leidt zit een Deku Baba aan het plafond en een kristal. Je kan je Beetle al gebruiken om de Deku Baba te verslaan door de stengel dor te knippen en het kristal te activeren. Door het kristal wordt het hek aan de andere kant van de tunnel opengemaakt.

Als je uit het karretje stapt kijk dan naar rechts daar zie je een Ancient Flower. In dit gebied zal je een aantal Octoroks zien je kan ze negeren (kijk dan wel uit voor hun aanvallen) of je kan met je schild op het juiste moment omhoog doen (een Shield bash) de stenen weerkaatsen of de stenen wegslaan. Als je wilt kan je nog even naar de ingang van de Temple of Time lopen om met Gorko de Goron te praten. Als je dat niet wilt kijk je weer rond en je zal dan vier pilaren zien staan. Gebruik je Beetle om vlakbij een bom te pakken en een rost bovenop één van de pilaren te gooien. Dit zal ervoor zorgen dat er een Timeshift Stone onthuld wordt. Gebruik weer je Beetle om de Timeshift Stone te activeren. Hierdoor zullen er een paar Technoblins verschijnen, versla deze. Als je ze hebt verslagen loop je door naar het mijn karretje en praat je met de robot. Die vertelt je over een andere ingang voor de Temple of Time. Ook zal hij je map aanpassen.

Gebruik je Beetle om de Timeshift Stone die zich verderop naast de rails bevindt te activeren, pak de Ancient Flower en duw het mijnkarretje in het gedeelte in het verleden. Laadt zodra je in het karretje bent gesprongen je zwaard op voor een Skyward Strike want, je zal langs een Goddess Cube rijden. Activeer de Cube en zodra je aan de andere van de rails komt en uitstapt ren/loop je naar de tunnel en je zal terug komen bij Lanayru Dessert.

 

Silent Realms:

Lanayru:

MapLanayruSilentRealm

 

Binnenkort meer beschikbaar

©Jorden1506 Daily Nintendo crew

Notitie: In deze Walktrough zijn niet alle Goddess Cubes en geen Side Quests opgenomen dit zal later apart worden gedaan.