Wii U Review: ZombiU

De eerste review van een Wii U game op Daily Nintendo is een feit. Deze keer nemen we Ubisoft´s ZombiU onder handen. Is deze game een aanrader om aan te schaffen bij je Wii U? En maakt de game goed gebruik van de unieke eigenschappen van de GamePad? Wij hebben de game uitgebreid voor je getest dus lees snel verder voor onze review!

Laten we meteen beginnen met duidelijkheid. Wie zit te wachten op een actievolle zombie shooter waarin je al rennend door de straten van London hordes met zombies neer schiet die komt bedrogen uit. ZombiU is dan wel een horror game met zombies, het is een survival horror game. Dit betekend dat in ZombiU de nadruk ligt op het overleven. Natuurlijk heb je wapens om zombies te lijf te gaan maar je zult merken dat je tijdens het spelen niet zo heel veel schoten lost en misschien wel waker kiest te ontsnappen dan de zombies aan te vallen. De game is dan ook niet heel erg snel en het spelen gaat vrij langzaam. Sommige zien dit misschien als een minpunt, ik ben van mening dat die juist een sterk punt is aan de game. Daarover later meer.

In Zombiu speel je niet met een vast personage of een held die de wereld moet redden. In tegendeel zelfs, je speelt met een of meerdere gewone mensen. Dood is in de game ook echt dood en wanneer dit gebeurt speel je verder met een andere overlevende met als doel London uiteindelijk te redden. London (waar de game zich afspeelt) zit namelijk vol met zombies en jij moet de stad hier tegen beschermen. Tijdens de game krijg je constant opdrachten van iemand die via de intercom met je praat. De opdrachten uitvoeren zelf zijn niet al te lastig, het zijn dan ook de zombies die het je lastig maken. Je hebt tijdens het spelen verschillende wapens ter beschikking. Een knuppel of een pistool. Veel schieten zul je echter niet doen want kogels zijn best schaars. Wanneer je één of twee zombies tegenkomt kun je deze nog wel verslaan. Worden het er meer dan voel je jezelf al snel machteloos en lijkt vluchten de beste weg. De zombies zijn slim maar ook bijzonder gevaarlijk. Slechts even niet opletten kan al je dood betekenen. En juist dat gevoel van machteloosheis is een erg sterk punt van de game. Wanneer je kogels weer eens op zijn en er te veel zombies zijn om met je knuppel te verslaan dan zul je toch een omweg moeten vinden om je doel te bereiken. Of juist zo snel mogelijk vluchten voor de velen zombies. Dit verhoogt de spanning aanzienlijk en pakt zeer goed uit. Spanning is er overigens genoeg want de game kent voldoende enge momenten en straalt een bijzonder enge sfeer uit!

ZombiU is een erg donkere game wat de spanning op zich al verhoogd. Grafisch gezien ziet de game er goed uit. Verwacht geen graphics die de PS3 of Xbox 360 doen wegblazen maar een game die prima oogt en zich kan meten met de huidige generatie spellen. Heel af en toe wil je wel eens een lelijke texture tegenkomen maar storend is dit absoluut niet. Af en toe had de game net wat minder donker mogen zijn maar ook dit is niet heel storend. Al met al oogt de game donker, grauw maar realistisch. Zombies zijn mooi ontworpen en de omgevingen zien er over het algemeen ook prima uit.

ZombiU maakt op een bijzondere manier gebruik van de GamePad. Aan de ene kant is het je radar en wordt de map op de GamePad vertoond, aan de andere kant kan hij ook als rugzak functioneren. Heb je bijvoorbeeld kogels nodig of wil je je zaklamp gebruiken, dan kan dit allemaal via de GamePad. Ubisoft heeft op deze manier vooral op een erg nuttige manier gebruik gemaakt van het tweede scherm want het werkt allemaal erg handig. Ook health items gebruik je via de GamePad al spelen deze niet een hele grote rol. Je hoeft ten slotte geen voorraad hiervan op te bouwen want de meeste gamers zullen toch wel meerdere keren dood gaan en met een nieuw personage verder gaan spelen. De vraag is meer: hoe lang kan jij overleven?Daarnaast zul je ook regelmatig andere kleine dingen doen via de GamePad. Denk aan het intoetsen van cijfers en het stukslaan van planken.

Naast de uitgebreide campaign mode die je in je eentje kunt doorspelen, is het ook mogelijk de game met vrienden te spelen. Helaas niet online maar wel via local multiplayer. Er is maar een GamePad voor handen dus de andere spelers kunnen de Wii U pro controller gebruiken. Deze controller voelt overigens ook geweldig aan maar de GamePad zelf voegt dankzij het goed gebruik ervan wel veel waarde toe. Het ontbreken van een online mode is wel een gemis en beperkt de levensduur van de game.

ZombiU is al met al een erg goede game geworden al moet je wel goed voor jezelf nagaan of het spel jouw verwachtingen waar kan maken. Geen actievolle shooter dus maar een echte survival horror game met de nadruk op het overleven. Afhankelijk of dit jouw genre is kan de game voor jouw geweldig zijn of juist minder. Grafisch is de game in orde en ook maakt de game op een goede manier gebruik van de GamePad. Ook het horror deel uit het genre komt goed naar boven. Jammer dat de game niet online te spelen is want dan had de speelduur nog veel beter geweest.

Gameplay       8,5

Grafisch           8

Speelduur       7,5