3DS Review: FIFA 13

Vorig  jaar is de eerste FIFA game voor de Nintendo 3DS verschenenen sinds afgelopen week ligt ook FIFA 13 voor de Nintendo 3DS hier in de winkels. EA heeft net als vorig jaar op de 3DS gekozen voor een realistische aanpak, in tegenstelling tot de Wii versie die al jaren meer arcade achtig is in combinatie met cartoony graphics. Heeft EA geluisterd en verschillende kritiekpunten uit de 2012 versie verbeterd? Lees het in onze uitgebreide review!

Wanneer je FIFA 13 opstart en in het menu terecht komt, en je hebt FIFA 12 ook gespeeld, dan zal er weinig nieuws voor je zijn. Sterker nog, het menu is bijna exact hetzelfde als in de 2012 versie. Scroll je een beetje door het menu heen dan zal je zien dat dit ook geldt voor de game modi. Je kunt weer een carriere beginnen en neem je de roll van coach op je. Aan jouw de taak om zo goed mogelijk te presteren met het team die je hebt gekozen. Je speelt uiteraard velen wedstrijden maar daarnaast zul je ook spelers moeten trainen, kopen en verkopen om een zo sterk mogelijk team te krijgen. Je kunt specialisten aannemen zoals een arts en scout en uiteraard moet je zorgen dat je club financieel gezond blijft. Regelmatig komen er leuke krantenkoppen voorbij waarin jouw club of jij als coach genoemd wordt. Een leuke mode waar je over het algemeen veel plezier mee kunt beleven als voetbal fan. Helaas is ook deze game mode bijna exact hetzelfde als in de 2012 versie. Er zijn wat nieuwe opties en uitdagingen bijgekomen maar over het algeheel is het veel van hetzelfde. Hier was wat meer vernieuwing zeker op zijn plaats geweest.

Jammer genoeg zijn er in het algeheel geen nieuwe game modi bijgekomen. Je kunt dus net als vorig jaar onder andere ook weer aan de slag met de Be a Pro mode en kun je weer een potje op straat gaan voetballen. Dat er geen compleet nieuwe game modi bij zijn gekomen dat is te begrijpen, we hebben het ten slotte niet over de console versie. Maar net als vorig jaar ontbreekt ook nu weer een online mode. Onbegrijpelijk gewoon aangezien de FIFA spellen toch wel voor een groot deel om de online gameplay draaien. Het is echter nog minder goed te begrijpen omdat zelfs de latere FIFA spellen op de Nintendo DS online gespeeld konden worden. De 3DS versie lijkt de enige versie die niet online kan, zelfs de iPad versie is online speelbaar. Een groot gemis en naar onze mening een teken dat EA de 3DS versie niet al te serieus heeft genomen. Multiplayer is overigens wel mogelijk maar dan lokaal. Jammer is wel dat beide personen dan een eigen versie van FIFA 13 moeten hebben om tegen elkaar te kunnen spelen.

Zoals net beschreven is ook de straatvoetbal mode weer aanwezig. Een stuk minder realistischer maar wel leuk voor de afwisseling om eens een potje te spelen. Je speelt dan met een stuk minder spelers maar doordat je in een klein zaaltje of voetbalveldje speelt, is alles alsnog behoorlijk hectisch. Kon EA het ontbreken van een online mode hier vorig jaar nog engzins mee compenseren (het was de eerste FIFA op de 3DS), dit jaar is daar wat ons betreft geen excuus voor.

Veel van hetzelfde dus en eigenlijk geldt dit ook voor de graphics. Als we kijken naar de tussenfilmpjes wanneer we spelers van dichtbij zien, dan lijkt er net iets meer oog voor details te zijn en heeft EA wel wat kleine verbeterpunten toegevoegd. Tijdens het spelen op het veld is er helaas weinig veranderd en oogt de game opnieuw niet al te sterk. De bewegingen van de spelers zijn iets verbeterd maar nog altijd hebben we het idee dat dit toch een stuk mooier moet kunnen. Ach, wellicht dat FIFA 14 op de 3DS echt grote veranderingen met zich mee gaat brengen. Wel nieuw is de muziek in de game. Zoals ieder jaar stopt EA een hoop nieuwe muziek in de game en dat geldt ook voor de Nintendo 3DS versie. Leuke muziek overigens! Het commentaar is dan echter weer niet veel veranderd. Op zich is dat geen ramp want voor een 3DS game was het commentaar vorig jaar wel dik in orde.

Natuurlijk zijn ook de teams up to date gemaakt en kun je de selectie volledig bijwerken middels een update. Ook de tenue’s zijn aangepast maar toch hadden wij graag meer grote aanpassingen gehad. De game is kwalitatief nog steeds niet slecht en speelt nog steeds goed weg maar naar onze mening heeft EA zich er dit jaar wel erg makkelijk vanaf gemaakt. Te weinig veranderingen voor een game waar je wel gewoon de volle prijs voor betaald. Daarnaast is het ontbreken van een online mode dit jaar echt niet meer goed te praten…

Gameplay            7

Graphics              7

Geluid                   7