3DS Review: New Super Mario Bros 2

Dit jaar aangekondigd én dit jaar in de winkels: New Super Mario Bros 2 voor de Nintendo 3DS. Nintendo maakt er in elk geval flink werk van want dit is al de vierde Mario titel op de Nintendo 3DS. New Super Mario Bros 2 borduurt voort op de succesvolle eerdere delen in de serie welke op de Nintendo DS en Wii verschenen. Ook voor de Wii U staat een New Super Mario Bros game op de planning. Weet New Super Mario Bros 2 op de Nintendo 3DS opnieuw het niveau van een echte Nintendo topper te behalen? Je leest het in onze uitgebreide review van de game.

New Super Mario Bros 2 kent de bekende 2D Mario gameplay zoals we die nog van vroeger kennen. In de game zul je met Mario door een tal van werelden moeten lozen door telkens nieuwe levels uit te spelen waarbij het bereiken van de eindvlag (net als in Super Mario Bros 1) centraal staat. Tussen de levels door kom je de nodige bazen tegen. Je neemt het ten slotte opnieuw op tegen Bowser en die heeft al zijn vrienden en familie ingeschakeld om je dwars te zitten. Over het verhaal zullen we verder maar niet in detail treden. Het is ten slotte een klassieke Mario game dus moeilijk om dit verhaal zelf te bedenken is het niet… Nieuw is New Super Mario Bros 2 is dat de nadruk op gouden munten veel meer aanwezig is als ooit tevoren. Tijdens het rennen door de velen levels kun je op allerlei manieren veel gouden muntjes verzamelen. Zo kun je met een speciale power-up vijanden neerschieten waardoor er veel gouden muntjes verschijnen. Er zijn echter nog veel andere manieren om veel gouden muntjes te verzamelen welke je zelf mag ontdekken. Maar goed, Peach is gekidnapt en Mario moet haar redden dus uiteindelijk draait alles toch om het uitspelen van alle werelden om Bowser te verslaan. Heb je dit gedaan dan kun je nog nieuwe allerlei nieuwe levels en zelfs hele werelden vrijspelen. New Super Mario Bros 2 kent in totaal ruim 80 verschillende levels waarmee je dus wel even zoet kunt zijn! In New Super Mario Bros 2 is het populaire Tanooki pakje ook weer terug en net als in New Super Mario Bros 3 kun je hiermee ook daadwerkelijk vliegen!

Maar is het opnieuw door de velen levels heen rennen op den duur dan niet saai? Nee! Nintendo weet opnieuw het spel lekker divers te houden. De werelden bestaan allemaal uit gevarieerde levels en de werelden zelf zijn ook erg afwisselend. Van water levels, vuur evels tot aan levels hoog in de lucht, je komt het allemaal tegen. Tijdens het spelen van de levels kom je natuurlijk ook weer de nodige vijanden tegen. Dit keer niet heel veel nieuwe onbekende vijanden maar veel vijandjes die we kennen van de eerdere Mario spellen. De Goomba’s zijn weer aanwezig en natuurlijk mogen ook de Koopa’s niet ontbreken! Opvallend is overigens dat New Super Mario Bros 2 een flink stukje pittiger is dan de andere delen uit de serie. De levels zijn op de eerste plaats uitdagender, zeker wanneer je verder komt in de game. Daarnaast is het ook niet meer mogelijk om power-ups te bewaren en te gebruiken in de game. Het spreekt voor zich dat zeker in de lastigere levels het ontbreken hiervan voor de nodige uitdaging zorgt.

Nieuw in New Super Mario Bros 2 is de speciale coin-rush mode. De naam doet het al vermoeden, in deze mode draait alles om het verzamelen van zoveel mogelijk gouden muntjes. In het kort komt het er op neer dat je met slechts één leven door drie verschillende stages moet rennen en een zo hoog mogelijke score neer moet zetten. Hoe meer muntjes je hebt verzameld, hoe hoger de score die je kunt behalen. De game maakt hierbij ook gebruik van StreetPass en het uiteindelijke doel is om maar liefst een miljoen muntjes te verzamelen. Ook is het mogelijk scores te vergelijken met die van vrienden. Een vrij simpele mode die wel erg verfrissend is en de replay waarde van de game zeker verhoogd.

New Super Mario Bros 2 ziet er net als zijn voorgangers weer erg goed uit. Een grote stap vooruit ten opzichte van New Super Mario Bros op de Nintendo DS. De graphics zijn vergelijkbaar met die van de Wii versie die alweer een aantal jaren terug is verschenen, erg kleurrijk dus met de bekende (oude en nieuwe) Mario deuntjes. Het 3D effect is overigens niet geweldig (soms moet je wel erg goed kijken om het te zien en het voegt eigenlijk maar weinig toe) maar dat vergeven we Nintendo al te graag tijdens het spelen van deze geweldige game!

Het mag duidelijk zijn, New Super Mario Bros 2 is opnieuw een geweldige Mario game en hiermee een ware topper op de Nintendo 3DS. De game kent de bekende leuke gameplay uit de Mario serie en dankzij de coin-rush mode wordt de replay waarde van het spel ook nog eens aanzienlijk omhoog gegooid. Slechts het wat matige 3D effect en het niet erg originele verhaal van de game zijn minpuntjes die we konden ontdekken. Leert Princess Peach dan nooit hoe ze uit de klauwen van Bowser kan blijven? Wij hopen voorlopig van niet want dit soort spellen zien we maar al te graag!

Graphics            8,5

Gameplay           9

Speelduur           8,5