3DS Review: Resident Evil Revelations

Resident Evil: Revelations voor de Nintendo 3DS ligt dan eindelijk in de winkels. Een compleet nieuw horror avontuur die de klassieke Resident Evil gameplay combineert met de modernere gameplay. Pakt dit goed uit? En is de game wel goed te spelen op een handheld? Wij hebben de game uitgebreid getest, lees snel verder voor ons oordeel!

Het verhaal van de game in het kort: Resident Evil: Revelations speelt zich af tussen het vierde en het vijfde deel in de serie. De Resident Evil serie opzich kent al een uitgebreide verhaallijn maar het is niet nodig om deel 4 en 5 te hebben gespeeld om van de game te kunnen genieten. In Revelations gaan Chris Redfield en Jessica Sherawat op onderzoek uit in een schip vanwege de bedreiging van het T-Abyss-virus. Al snel wordt het contact met de twee verloren. Jill Valentine en Parker Luciani reizen af naar het schip waarmee de game dan ook begint.

Wanneer je de game opstart zal meteen opvallen hoeveel aandacht er is besteed aan het audiovisuele aspect van de game. Resident Evil: Revelations ziet er werkelijk prachtig uit en behoort tot de mooiste 3DS spellen die tot nu toe zijn verschenen. Sterker nog, wij vragen ons af of Capcom met deze game niet al bijna de top van de 3DS heeft bereikt. Omgevingen ogen prachtig en zitten vol detail. Ook de personages en monsters zijn zeer mooi in beeld gebracht. Daarnaast kent de game veel mooie effecten waardoor je verteld zult staan van wat de 3DS aan kan. Ook met het geluid zit het helemaal goed en zorgt voor een prima sfeer in de game. Tot zover dus absoluut niets te klagen aan deze game!

Resident Evil: Revelations combineert de oude gameplay uit de serie (het oplossen van puzzels, verkennen van kamers etc.) met de modernere gameplay welke wat meer gericht is op actie. Een prima combinatie. Zo zul je spannende momenten op het schip beleven waarbij je steeds nieuwe delen van het schip ontdekt, puzzels oplost en juist wanneer je het net niet verwacht geconfronteerd wordt met een schrik moment. Bekende situaties uit de vroegere delen keren regelmatig terug zoals het voor een gesloten deur komen te staan die je op een bepaalde manier open moet zien te krijgen. Je wordt regelmatig in het nauw gedreven door zombies en eerder bezochte gebieden zul je moeten herverkennen. Daarnaast kent de game ook een aantal chapters die zich buiten het schip afspelen en een ander soort gameplay kennen. Deze hoofdstukken richten zich veel meer op actie en krijg je regelmatig de opdracht om bijvoorbeeld een bepaald aantal vijanden af te schieten. De actie-gerelateerde hoofdstukken vormen overigens het kleinste deel van de game want ongeveer drie kwart van Revelations speelt zich af op het schip welke je gaat verkennen. De hoofdstukken die zich op het schip afspelen zijn duidelijk leuker en spannender. De actie-gerelateerde hoofdstukken zijn niet altijd even interessant en soms zelfs wat saai. Vijanden blijven maar komen en in deze missies ontbreekt de nodige variatie. Gelukkig, zoals eerder vermeld, vormen deze levels maar een klein deel van de game. Heb je de game in je eentje uitgespeeld, dan is er nog de Raid mode welke gamers samen (online of lokaal) een van de missies laat spelen, een erg leuke toevoeging!

Revelations kent ook weer de nodige nieuwe vijanden. Niet alleen kom je de bekende zombies tegen, maar ook bijvoorbeeld wolven en grote mosters. Vrij snel in de game ontmoet je al de Ooze, geen zombie maar een vies slijmerig monster waar je maar al te goed voor op je hoede moet zijn! Ook de nodige bazen zijn weer aanwezig in de game en zijn vaak een grote uitdaging om te verslaan. Ook nieuw in Revelations is de Genisis waarmee je omgevingen kunt scannen. Niet alleen moet je monsters en voorwerpen scannen om informatie te winnen, je kunt op deze manier ook items ontdekken zoals kogels en sleutels. Op zich een erg leuk idee maar het feit dat je als gamer vaak verplicht bent om omgevingen af te zoeken met de Genisis roept toch wat twijfels op.

Dan de controls van de game. Om te beginnen speelt de game prima weg en dat komt mede door de verschillende opties. Zo kun je er voor kiezen om met of zonder de Circle Pad Pro te spelen. Met de normale besturing bestuur je de game met de Circle Pad en kun je met de d-pad je inventaris doorgaan. Met de L knop kun je richten. Indien gewenst kun je deze besturing nog aanpassen. Daarnaast kun je de game met de Circle Pad Pro spelen. Hierdoor is het mogelijk om zowel te bewegen als te richten met de linker- en rechter sCircle Pad. Met of zonder de extra Circle Pad, de game speelt prima weg al vonden wij de game met de Circle Pad Pro net iets lekkerder spelen.

Het mag duidelijk zijn, met Resident Evil: Revelations heeft Capcom een kwalitatief zeer hoge game afgeleverd op de Nintendo 3DS. Grafisch lijkt bijna alles uit de 3DS gehaald te zijn wat mogelijk is en ook de gameplay is prima in orde. Op de wat minder interessante actie levels na is de game zeer vermakelijk en speelt het prima weg. Voor hardcore gamers een spel die je niet mag missen, horror op een handheld op zijn best!

Graphics            9

Gameplay          8,5

Geluid                   9