Wii Review: The Legend of Zelda: Skyward Sword

Als er een Wii game is die bij menig Nintendo fan hoog op het verlanglijstje stond, dan was het wel The Legend of Zelda: Skyward Sword. We hebben er enorm lang op moeten wachten maar nu is het eindelijk zo ver. Sinds eind deze week ligt The Legend of Zelda: Skyward Sword hier namelijk in de winkels en wij hebben de game voor je getest. Het is geen geheim meer, de game is een ware topper geworden. Vinden wij het ook de beste Wii game ooit verschenen?

Wie het nieuws en de media van de game de laatste tijd een beetje in de gaten heeft gehouden, weet al dat Nintendo bij The Legend of Zelda: Skyward Sword niet heeft gekozen voor een enorm realistische grafische stijl. De game kent een cell-shaded look die meer de kant op gaat naar The Wind Waker welke destijds op de Gamecube verscheen. De Wii is echter een stuk krachtiger dan de Gamecube en dat is te zien. Wanneer de game begint zal je mond regelmatig open vallen hoe mooi de game er wel niet uit ziet. Nintendo heeft lang aan The Legend of Zelda: Skyward Sword gewerkt en dat is te zien. De game is werkelijk prachtig om naar te kijken en de wereld van Link heeft er nog nooit zo mooi en sprookjesachtig uitgezien. Wellicht dat sommige fans van de serie liever een realistische look hadden gezien, ik kan me niet voorstellen dat je ook maar enigzins teleurgesteld bent wanneer je ziet hoe mooi Nintendo de game heeft gemaakt! Eigenlijk zegt onderstaande screenshot nog lang niet alles, je moet de game ook in beweging zien.

De bekende vijand Ganondorf speelt deze keer geen grote rol in het verhaal van de game. Het verhaal van Skyward Sword in het kort. Onze held Link wil bewaker worden van prinses Zelda en moet daarvoor een speciale opleiding volgen. Echter wanneer Link dit heeft gehaald begint het probleem en gebeurt er iets ergs. Prinses Zelda wordt in de game namelijk door een onverklaarbare kracht meegenomen en niemand weet hoe of wat, behalve dat ze naar de grond is gegaan. Link zou Link niet zijn als hij haar gaat redden dus Link gaat erachter aan waarmee het grote avontuur begint.

Wanneer je dan begint met spelen valt op dat je de game met de Wii MotionPlus bestuurd. Een slimme keus van Nintendo want de besturing werkt hierdoor uiterst precies. Vooral het zwaardvechten werkt hierdoor erg goed en precies. En zwaardvechten zul je veel moeten doen. Link komt de ene na de andere vijand tegen en zeker in de dungeons moet je flink wat vechten (en natuurlijk puzzelen) om verder te komen. Maar Link heeft uiteraard niet alleen zijn zwaard, de game zit vol met wapens welke voor het grootste deel echt profijt hebben van de MotionPlus besturing. Bekende wapens zijn terug zoals de pijl-en-boog en de katapult. Ook nieuwe wapens zien er in de game waaronder een zweep en vliegende kever! Net als in de vorige delen zul je uiteindelijk het meest met je zwaard vechten maar zorgen de velen wapens regelmatig voor afwisseling. Naast het velen vechten staan natuurlijk ook de puzzels weer centraal in de game. Verwacht geen makkelijke puzzels want deze beginnen vaak al lastig, hoe verder je komt in de game worden de puzzels echt flink ingewikkeld. Hardcore gamers kunnen dus gerust gesteld zijn, Skyward Sword kent voldoende uitdaging. Wat vooral opvalt is dat oude bekende puzzels als blokken vershuiven en dingen aansteken, veel minder aanwezig zijn. Nintendo heeft in Skyward Sword meer originele en creatieve puzzels gestopt. Ook wapens hebben meer functie dan in de meeste Zelda spellen. Wapens zijn niet alleen bedoeld om mee te vechten maar gebruik je in de game nu ook regelmatig als items. En ondanks dat we dit wel eerder in Zelda spellen hebben gezien is dit in Skward Sword aanzienlijk beter uitgewerkt.

Ook Skyward Sword kent weer de nodige dungeons die je zult moeten doorstaan om verder te komen. Elke dungeon kent een eindbaas en regelmatig mini-bosses. De eindbazen zijn origineel en om ze te verslaan zul je soms goed moeten nadenken. Skyward Sword kent naast de vele actie gameplay echter ook regelmatig platform elementen. Nog steeds is er geen spring knop en kun je dus niet zelf springen met Link wanneer je dat wilt. Ondanks dat werkt de platform gameplay goed, mede door de perfecte camera. In het begin heb je soms het gevoel niet volledige controle te hebben over Link, met name omdat hij niet springt op jouw commando, dit wend al snel. Platform elementen worden echter steeds lastiger en zullen daardoor continu een uitdaging blijven. De grootste vernieuwing in de game  is toch wel de Dash-functie waarmee je onder andere sneller kunt rennen, maar ook hogere muren beklimmen en hellingen makkelijk op kan lopen. Link kan voor het eerst in de Zelda spellen versneld lopen waarmee Nintendo laat zien niet stil te staan met de besturing van de Zelda spellen. Ook nieuw in de game is dat vijanden veel meer inspelen op jouw bewegingen. Dit komt vooral door de MotionPlus besturing dat vijanden inspelen op jouw bewegingen. Vijanden komen hierdoor een stuk slimmer over en zijn daardoor lastiger te verslaan.

Zoals we eerder al beschreven zit het met de graphics van Skyward Sword wel goed. Het zou niet eerlijk zijn om de game te gaan vergelijken met PS3 of Xbox 360 spellen, de game is bij uitstek de mooiste Wii game tot nu toe verschenen. Niet alleen hebben de makers alles prachtig getekend, de wereld is enorm levendig waardoor je als het ware midden in een sprookje bent beland. Het geluid brengt hier een geweldige bijdrage in. De muziek is echt ‘Zelda’ maar toch ook compleet vernieuwend. En gelukkig is dit mooie sprookje niet snel voorbij. De game is enorm groot waardoor je weken lang zoet kunt zijn met de game. Regelmatig belandt je van een indrukwekkend baasgevecht terug in een rustig dorpje en alleen hier al kun je je uren vermaken. Daarnaast kent Skyward Sword ook verschillende minigames om je een poosje zoet te houden. Vooral de latere dungeons in de game vragen flink wat vaardigheden en speel je niet zomaar even uit.

The Legend of Zelda: Skyward Sword is veruit de beste Wii game verschenen en teven de mooiste Wii game beschikbaar. De game gebruikt de MotionPlus besturing op een manier waardoor je er ook echt profijt van hebt. Een immens groot avontuur vol dungeons, dorpjes en minigames waar je weken lang zoet mee kunt zijn. Het was eigenlijk al te verwachten, de game is gewoon ‘perfect’. Daily Nintendo geeft de game dan ook een 10!

Totaal      10