3DS Review: Sports Island 3D

Sports Island verscheen eerder al op de Nintendo Wii en ook op de DS kregen gamers een deel uit deze franchise voorgeschoteld. Een aantal maanden la de launch van de 3DS heeft ook Nintendo’s nieuwste handheld een eigen Sports Island game. Is dit een game die het wachten op grote Nintendo titels wat verlicht? Of kun je Sports Island 3D maar beter in de schappen laten liggen? Lees hieronder in de review wat wij van de game vonden!

Net als in de eerdere Sports Island spellen kent ook de Nintendo 3DS verschillende sporten. In totaal kun je aan de slag met 10 verschillende sporten, en dat geheel in 3D. Dat klinkt op papier alvast veelbelovend. Om te beginnen is er voldoende variatie in de sporten: voetbal, tennis, basketbal, bowling, ijshockey, boogschieten, sneeuwballengevecht, sneeuwscooterracen, sumoworstelen en trampoline springen vormen een breed aanbod aan spelletjes. Echter, zoals bij veel van deze compilaties is niet ieder spel even leuk om te spelen. Toch kent Sports Island zeker een aantal interessante sporten. Bowling is bijvoorbeeld een van de leukere spelletjes van alle tien. De game maakt om te beginnen prima gebruik van het touch-screen en dit werkt allemaal erg goed. Zonder dat je het merkt ben je een uur verder doordat je steeds je scores wil verbeteren. Ook tennis is erg leuk om te spelen. Verwacht geen Virtua Tennis maar een leuke arcade variant die zowel singles als doubles ondersteunt, uiteraard ook in de vorm van multiplayer.

Bovenstaand spelletje wat je ziet afgebeeld is ook erg leuk: snow mobiel racing. Een soort Mario achtig race spelletje waarbij je rondjes rijdt met de bedoeling eerste te finishen. Niet al te realistisch natuurlijk maar wel leuk om te spelen. Vergelijk het een beetje met Mario Kart op ijs en je hebt een goed beeld van dit spelletje. Meer sneeuwpret in de game kun je vinden in de sport sneeuwballen gevecht. Het spelletje kent een aantal varianten zoals een capture-the-flag mode waarbij je in teams moet werken. Vooral met meerdere spelers is dit erg leuk om te spelen. En dan hebben we de leukste spelletjes wel zo’n beetje gehad. Niet dat de andere sporten in de game ronduit slecht zijn, ze spelen over het algemeen wat traag en de fun ontbreekt regelmatig. Ook zijn de tegenstanders in de game regelmatig erg dom en dat is jammer want hierdoor is  het spelen van de game in je eentje een stuk minder leuk. Sports Island 3D moet het dan ook vooral van de mutliplayer hebben. Iets wat op de Wii toch beter uitpakt dan op de 3DS. Je moet ten slotte maar net vrienden hebben met een 3DS. Gelukkig is mutliplayer al te spelen met slechts 1 game card. Het had dan ook leuk geweest als het spelen tegen de computer wat uitdagender was, nu ben je er zeer snel op uitgekeken. Ook online gameplay ontbreekt in de game, een groot gemis want juist dit soort spelletjes zouden ideaal zijn om online tegen elkaar te spelen.

Sports Island 3D lijkt qua beeld en geluid best veel op de eerder verschenen Wii versies, en dat is absoluut niet negatief bedoeld. Qua graphics zit het dan ook wel goed met deze game. Alle sporten lopen soepel en de game ziet er scherp en kleurrijk uit. Alles heeft nog steeds diezelfde cartoony look waar de serie bekend om staat. Ook het 3D effect in de game pakt redelijk goed uit. Wanneer je het 3D effect aan zet krijg je een duidelijk beter gevoel van diepte in de game wat in sommige spelletjes zeker meerwaarde biedt. Ook lijkt alles er in 3D net wat strakker uit te zien. Het geluid is zoals we van de Sports Island serie gewend zijn in orde maar ook niet meer dan dat.

Het is jammer dat Sports Island in je eentje snel gaat vervelen, mede dankzij de slappe intelligentie van tegenstanders. Jammer omdat de game verder eigenlijk prima in elkaar zit. De sporten zijn divers, besturing is goed en de game ziet er voor een 3DS titel prima uit. Heb je vrienden die een 3DS hebben dan wordt het meteen een stuk leuker om te spelen. Een aantal spelletjes zijn namelijk erg goed en kunnen vooral met meerdere spelers voor een tijd plezier zorgen. De game richt zich vooral op de casual gamer, net als de vorige delen. Jammer dat er ook geen online mode in zit waardoor het spel het echt van lokale multiplayer moet hebben!

Graphics           8

Gameplay         8

Levensduur    6