3DS Review: Super Monkey Ball 3D

Een van de titels die direct beschikbaar is bij de launch van de Nintendo 3DS is Super Monkey Ball 3D. Ook op de Gamecube was Monkey Ball een van de launch titels en deze pakte erg goed uit. De Nintendo DS versie die later verscheen bleek wat minder te zijn. Maar hoe zit het met Super Monkey Ball 3D voor Nintendo’s nieuwste handheld? Wij hebben de game getest! Lees snel verder voor onze review.

Het principe van Super Monkey Ball 3D is voor het grootste deel ongewijzigd ten opzichte van de eerdere spellen in de serie. Ook in dit deel is het weer de bedoeling om het einde te bereiken van allerlei parcours. Deze beginnen heel simpel maar worden naarmate je verder in de game komt steeds wat moeilijker. Je kiest een van de aapjes (ik koos voor de bekende Aiai) en rollen maar! Met jouw aapje in een bal rol je door de verschillende levels en is het ook de bedoeling zoveel mogelijk bananen te pakken. Hiervoor krijg je dan weer extra levens. Om nog even terug te komen op de moeilijkheidsgraad, de game is lang niet zo moeilijk als eerdere delen uit de serie. SEGA heeft de 3DS versie duidelijk wat makkelijker gemaakt. Levels worden wel moeilijker wanneer je verder komt, lang niet zo moeilijk als die in bijvoorbeeld de Gamecube versie! Hierdoor is de game meteen een stuk toegangkelijker voor sommige gamers. Nadeel is echter wel dat je een stuk sneller door de levels heen bent. Dit betekend dat je de Monkey Ball single player met een aantal uren kan hebben uitgespeeld en dat is wel erg snel.

Gelukkig is er echter meer. In je eentje kun je Monkey Ball natuurlijk spellen, je kunt ook aan de slag met spelletjes als Monkey Race (een soort Mario Kart achtig spelletje) en Monkey Fight. Alhoewel deze spelletjes niet zo leuk zijn als het originele Monkey Ball, kun je er toch nog een aardig tijdje zoet mee zijn. Deze spelletjes zijn echter het leukst om samen te spelen en deze mogelijkheid zit uiteraard ook in de game. Hier komt dat oh-zo-leuke party aspect van de Monkey Ball spellen weer goed naar voren. Ideaal om even leuk te gamen met vrienden!

Super Monkey Ball kun je op twee verschillende manieren besturen. Allereerst kun je de game besturen met de analoge stick. Dit werkt erg goed, zonder al te veel moeite rol je jouw aapje door de levels heen. Daarnaast is er de mogelijkheid om de motion-sensor van de 3DS te gebruiken om de game te besturen. Je kantelt dan de 3DS om jouw aapje te laten rollen. Een erg leuke en verfrissende manier om Super Monkey Ball te spelen. Er zit hier echter wel een kanttekening aan. Door het bewegen van de Nintendo 3DS ga je dus anders tegen het scherm aankijken. Wanneer je het 3D effect aan hebt kan dit verwarrend werken en ga je een soort van dubbel zien. Wanneer je de game op deze manier wilt besturen vond ik het persoonlijk fijner om het 3D effect uit te zetten. Jammer, het had juist zo leuk geweest om dat met 3D effect te doen! Het 3D effect in de game is overigens niet te spectaculair.  Wanneer je met je aapje aan het rollen bent merk je wel dat je 3D beelden ziet, het is toch net wat minder als bij andere 3DS titels.

Ondanks dat het 3D effect dan misschien wat minder is, zijn de graphics van de game wel dik in orde. Super Monkey Ball 3D is een erg kleurrijke game. Alle levels zijn zeer scherp, zitten vol kleur en hebben oog voor veel detail. De game is vergelijkbaar met de Wii versie (Step & Roll) en dat is zeker geen minpunt. De game laat dus goed zien waartoe de Nintendo 3DS in staat is. De graphics van Monkey Race zijn iets minder maar ook hier eigenlijk weinig te klagen. Voor het geluid ook weinig commentaar. De muziek is weer vrolijk zoals we gewend zijn van de Monkey Ball spellen en de stemmetjes van de verschillende characters klinken net zo leuk als anders. Qua beeld en geluid dus dik in orde!

Super Monkey Ball 3D is een zeer degelijke titel voor de Nintendo 3DS. Vooral het geluid, de graphics en verslavende gameplay zijn grote pluspunten. Jammer dat het spel snel afgelopen kan zijn doordat je snel door veel levels heen gaat. Met een aantal uurtjes heb je de game in je eentje uitgespeeld en blijven er nog wat minigames over waaronder Monkey Race. Deze zijn het leukst met meerdere spelers. Verwacht dus geen game waar je in je eentje maanden zoet mee bent maar een spel dat vooral erg leuk is met meerdere spelers wanneer je de hoofd modi hebt uitgespeeld.

Graphics     8

Geluid           8

Speelduur   6,5