Wii Review: Mario Sports Mix

Ooit begon Mario als een character die we vooral van platform spellen kenden. Naarmate de jaren verstreken kreeg de rode loodgieter echter steeds meer sportspellen op zijn naam. In het Gamecube tijdperk steeg dit aantal zeker naar een record met spellen als Mario Tennis, Maro Strikers en zelfs een Mario versie van Dance Dance Revolution! Voor de Wii ligt nu Mario Sports Mix in de winkels. Niet meer van iedere sport een losse game maar meerdere sporten in 1 game!

De Mario sport spellen staan nu niet bepaald bekend om het realisme, en ook in Mario Sports Mix is dit niet het geval. Gelukkig is dit helemaal niet erg want wat is er nu leuker dan een wedstrijdje fun sporten met Mario en zijn vrienden? Mario Sports Mix kent in totaal vier verschillende sporten, namelijk volleyball, basketball, ijshockey en trefbal. Al deze sporten kun je natuurlijk in je eentje spelen tegen de computer, het leukste is natuurlijk om dit met meerdere spelers te spelen. De vier sporten in de game kun je dan ook met maximaal drie vrienden tegelijk erbij spelen. Daarnaast ondersteunt de game ook online functies waardoor het mogelijk is om tegen andere spelers over de hele wereld te spelen. Genoeg mogelijkheden dus om jezelf een tijdje zoet te houden met deze game! Maar is het spel ook leuk om te spelen?

Het antwoord op de vorige vraag is volmondig ja! Mario Sports Mix kent een onwijs hoge fun-factor, iets wat juist een game als deze nodig heeft. De vier sporten zijn stuk voor stuk leuk om te spelen, kennen alle vier een hoge fun-factor en alles is soms zelfs net wat over de top. Bij alle vier de sporten spelen de bekende power-ups weer een grote rol. Zo zul je tijdens het sporten muntjes moeten verzamelen voor extra punten maar zijn er ook allerlei power-ups waarmee je het jouw tegenstanders lekker lastig kunt maken. Denk aan een volleybal verkleinen om deze over het net te slaan of gewoon een schild door het veld heen te knallen. Deze power-ups maken het spel lekker chaotisch, echter op een leuke manier want de game blijft altijd goed te volgen en goed speelbaar. De power-ups zul je ook daadwerkelijk nodig hebben, zeker online. Mario Sports Mix is namelijk lang niet altijd even makkelijk tegen online tegenstanders. De computer tegenstanders maken je het echter niet tot nooit lastig. Zeker in het begin win je veel te makkelijk en een uitdaging ontbreekt tijdens ieder toernooi. Erg jammer en een gemiste kans. Wie vaak online speelt zal wellicht weten dat je lang niet altijd een slechte of middelmatige tegenstander tegenkomt. Dan zul je dus regelmatig je uiterste best moeten doen om te winnen, en daar kun je de power-ups maar al te goed bij gebruiken!

Het spelen van de game loopt gelukkig erg soepel. Ook wanneer je online speelt loopt alles goed en zul je bijna nooit last hebben van echte lag (vertraging). Grafisch ziet de game er keurig uit. Alles is lekker kleurrijk en helder en overzichtelijk in beeld gebracht. Mario Sports Mix behoort niet tot de mooiste Wii games aller tijden maar ziet er gewoon keurig uit. En tsja, het geluid? Dat is als vanouds vrolijk. De vrolijke muziek past goed bij de game en de leuke uitspraken van de characters zijn zoals alijd weer van de partij. Niets te klagen dus op audografisch gebied.

Mario Sports Mix kent, net als de vorige sport spellen met Mario in de hoofdrol, een behoorlijke line-up aan characters. Zo zien we onder andere Luigi, Yoshi, Donkey Kong, Wario en Bowser in de game. Het leuke is dat ieder character zijn eigen specialiteit heeft. Zo kan de een hard rennen, de ander is sterker en weer een ander kan juist snel een bal passen. Mario is zoals altijd weer meer all-round en is in alles redelijk goed. Speel je in je eentje, dan kun je vriendschappelijk een spelletje spelen. De game kent echter ook de nodige toernooien waaraan je kunt meedoen. Hierdoor kun je ook in je eentje een tijd lang zoet zijn met de game. Maar eerlijk is eerlijk, koop je de game echt om alleen in je eentje te spelen, vraag jezelf dan wel goed af of dit een game voor jouw is. In je eentje kan de game op den duur toch wel gaan vervelen. De kracht van Mario Sports Mix ligt dan ook vooral in de multiplayer.

Graphics        7,5

Geluid              8

Gameplay      8