DS Review: Golden Sun Dark Dawn

Veel echte Nintendo gamers kennen de Golden Sun serie ongetwijfeld. Nu is Golden Sun dan ook eindelijk op de Nintendo DS verkrijgbaar. Het heeft even geduurd, een tijdje leek het zelfs zo stil rondom de game dat we dachten dat deze niet meer zou komen! Gelukkig is de game alsnog gekomen, het is namelijk geen geheim dat dit gewoon een goede DS game is! Lees onze review voor onze mening!

In 2002 verscheen Golden Sun voor de GBA. Dit was Camelot’s eerste Golden Sun game. Nu, eind 2010, ligt Golden Sun Darn Dawn in de winkels en dit is pas Camelot’s tweede Golden Sun game! Camelot heeft dan ook enorm lang aan de game gewerkt. Toen Golden Sun voor de GBA verscheen bleek al snel dat we te maken hadden met een RPG van zeldzaam hoge kwaliteit. De game kreeg dan ook veel lovende reacties van de media. Niet zo gek dus dat de verwachtingen voor Dark Dawk erg hoog gespannen waren. Nadat de game op de E3 van 2009 weer getoond werd gingen de verwachtingen alleen maar om hoog. De grote vraag is nu natuurlijk: is de game ook echt zo goed? En wellicht nog beter dan Golden Sun voor de GBA?

Golden Sun Dark Dawn is qua verhaal anders dan de GBA versie.  Je speelt in Dark Dawn namelijk niet meer met de welbekende personages als Isaac of Felix, maar met de zoon van Isaac en Jenna: Matthew. Zoals de vorige delen is het ook nu wel weer de bedoeling om de wereld te redden van het kwaad met behulp van de Djinn en andere spreuken. Het gehele verhaal zullen we nog niet verklappen. Wat we wel kunnen vertellen is dat deze erg goed in elkaar zit en zeker niet zal lopen zoals je wellicht verwacht. Wat betreft het verhaal heeft Dark Dawn dan ook al een goede start!

Golden Sun Dark Dawn is net als de eerdere delen een echte RPG en draait dan ook veel om gevechten en het oplossen van puzzels. Hierbij speelt de speciale Psynergy een grote rol. Dit is een bijzondere kracht die alleen zogenaamde Adepts bezitten. Deze speciale kracht kan gebruikt worden om bijvoorbeeld vuur aan te steken of dingen te bewegen. Je kunt je voorstellen dat hiermee interessante puzzels opgelost kunnen worden. Er zijn in de game vier soorten Adepts die staan voorvier elementen: aarde, wind, vuur en water. Ieder element kent weer andere krachten. Daarnaast kun je de krachten versterken door monstertjes die je in de game tegenkomt. Deze heten ook wel Djinni en komen overeen met de vier elementen in de game. De Djinni kun je overigens ook nog in gevechten gebruiken om vijanden mee aan te vallen. Ook kunnen ze je bijvoorbeeld een status boost geven. Ze hebben dus meerdere functies en spelen een belangrijke rol in Golden Sun Dark Dawn. Zoals je al leest is het gehele vecht systeem in de game dus vrij diepgaand en dat zorgt voor interessante gameplay. Een ander onderdeel van het vechtsysteem in de game, is het Unleash systeem. Al in de vroegere delen in de serie hadden wapens een speciale aanval/unleash. Waar ieder wapen eerst nog maar 1 speciale aanval hadden, is dat in Dark Dawn verhoogd naar vier! Je kunt de speciale aanvallen unlocken door punten te scoren die je weer krijgt bij het gebruiken van je wapens. Golden Sun Dark Dawn kent zoals je leest een interessant en diepgaand vechtsysteem wat duidelijk de grote kracht is van het spel.

Grafisch ziet alles wel goed met Golden Sun Dark Dawn. De game kent een getekende 3D look met voor DS begrippen veel oog voor detail. Tijdens het lopen door de omgevingen zie je alles schuin van bovenaf. De battles worden mooi in beeld gebracht en maken goed gebruik van beide DS schermen. Niets nieuws, dit hebben we al vaker gezien, maar alles is wel dik in orde. Dit geldt overigens ook voor het geluid wat, net als de eerdere delen in de serie, erg sterk is.

Toch kent Golden Sun Dark Dawn ook wat minpuntjes. Een van de minpunten is toch wel de marige dialogen in de game. Deze duren soms extreem lang en regelmatig heb je het idee dat het eigenlijk nergens over gaat. De nieuwe helde in de game zullen allemaal hun verhaal doen. Dit hoort natuurlijk bij een RPG maar bij Dark Dawn heb je vaak het idee dat het allemaal net wat te langdradig is. Jammer is ook dat je pas na een tijdje het idee gaat krijgen dat het allemaal ergens over gaat. Ook jammer is dat het spel best kort is. Het eind van Dark Dawn komt sneller dan je zou willen en vooral aan het einde voelt het verhaal nogal kort door de bocht en niet goed afgewerkt. Erg zonde als je kijkt naar hoe sterk de game op andere gebieden is!

Vergis je niet, Golden Sun Dark Dawn is een goede RPG waar je zeker veel plezier van zult hebben. Het spel kent een goed en diepgaand vechtsysteem en de gameplay blijft interessant. Qua beeld en geluid is alles ook nog eens dik in orde. Het zijn dan vooral de kleinere minpuntjes die de game een 9 of hoger ontnemen. Te langdradige dialogen, een vrij korte speelduur en aan het eind afgeraffeld verhaal zijn hier de oorzaak van. Jammer!

Gameplay     8,5

Graphics        8,5

Geluid             8,5