DS Review: Professor Layton en de Verloren Toekomst

Op de DS zijn al verschillende Professor Layton verschenen. Het nieuwste deel is Professor Layton en de Veroren Toekomst. Ook deze nieuwe DS titel zal weer vol met puzzels zitten. Hoe pakt deze nieuwe cuit? Lees snel verder want wij hebben de game voor je getest!

De Professor Layton games staan zoals hierboven beschreven natuurlijk bekend om de puzzels. En uiteraard bevat ook Professor Layton en de Verloren Toekomst weer enorm veel nieuwe puzzels. De game kent echter ook een nieuw verhaal. Het verhaal van Professor Layton en de Verloren Toekomst heeft alles te maken met de tijd, zoals de titel je wellicht al deed vermoeden. De game begint met het verhaal dat de  tijdmachine van wetenschapper Dr. Alain Stahngun ontploft. Hierdoor raken belangrijke wetenschappers vermist. Layton en Luke gaan op onderzoek uit en stuiten op een oude klok waar iets vreemds mee aan de hand is. Hiermee begint de game en tijdens de game ontdenk je dan steeds meer van het verhaal.

Professor Layton en de Verloren Toekomst kent in totaal 168 puzzels en hiermee worden je hersens weer flink aan het werk gezet. Tijdens het spelen van de puzzels wordt het verhaal verder verteld aan de hand van getekende verhaaltjes. Met het verhaal ben je overigens een behoorlijke tijd zoet. Ik heb er zelf zeker 11 uur over gedaan om de game helemaal uit te spelen en dat is natuurlijk een prima tijdsduur voor een DS game. In de game kun je daarnaast hitmuntjes verzamelen en na het uitspelen van puzzels krijg je Pircats. Hiermee kun je dan weer dingen vrijspelen. Zo kent de game een aantal minigames en nog wat extra’s naast de 168 puzzels. Helaas blijft het daar dan ook wel bij. Want naast de puzzels en enkele extraatjes heeft de game eigenlijk niets te bieden. Zoals je eerder al kon lezen zijn er reeds meerdere Professor Layton games verschenen en eigenlijk kun je net zo goed een van die eerdere spelen. De nieuwe Professor Layton en de Verloren Toekomst biedt namelijk weinig nieuws ten opzichte van de eerdere delen. Best jammer maargoed, mocht je de eerdere delen al hebben uitgespeeld en smachten naar meer, dan biedt Professor Layton en de Verloren Toekomst de oplossing.

Een ander minpuntje aan de game is dat de game op den duur wel wat in herhaling gaat vallen, puzzels die je hebt opgelost zul je later in de game net op een andere manier terugzien. Wellicht denk je nu dat Professor Layton en de Verloren Toekomst geen goede game is door mijn kritiek, dit is absoluut niet het geval! Ook op goede games kan namelijk kritiek gegeven worden, dat bewijst Professor Layton en de Verloren Toekomst maar eens. Professor Layton en de Verloren Toekomst mag dan wel wat weinig replay waarde hebben en kent misschien dan wel weinig vernieuwing, het is absoluut het beste deel in de serie. De game kent zeker het beste verhaal uit de serie en de puzzels zijn weer als vanouds leuk om te doen. Voor puzzel fans is dit dan ook weer een echte aanrader. Gamers die de eerdere Layton spellen hebben gespeeld zullen ook weer veel oude bekende characters tegenkomen waaronder Barton en Chemley. Professor Layton en de Verloren Toekomst is een waanzinnig goede hersenkraker waar je als puzzel fan zeker plezier van gaat hebben!

Graphics        7,5

Gameplay      9

Speelduur      8