Wii Review: Sonic Colors

Vroeger stonden Sonic spellen altijd garant voor hoge kwaliteit. De laatste jaren was dat echter niet meer altijd het geval. Er verschenen verschillende Sonic spellen die behoorlijk slecht waren. SEGA maakte onlangs bekend hier verandering in te willen brengen. De Sonic spellen moeten weer voor kwaliteit gaan staan. Maakt SEGA met Sonic Colors hier een goed begin mee?

Sonic Colors werd begin dit jaar aangekondigd. Naast Sonic 4 (die weer geheel in 2D stijl is) werkte SEGA ook aan een nieuwe Sonic game voor de Wii en DS genaamd Sonic Colors. Nu ligt de game hier dan eindelijk in de winkels. Sonic Colors is op de Wii wél weer 3D maar biedt echter wel de constant razendsnelle actie die we gewend zijn van vroegere Sonic spellen. En dat is juist wat ontbrak in de meeste Sonic spellen die de laatste jaren verschenen. De snelle Sonic actie was vaak een deel van de game. In Sonic Colors draait alles dus weer om deze snelle actie. Dat is dus al een erg goed begin voor de game!

In Sonic Colors komt Sonic terecht in een groot pretpark dat Dr. Eggman heeft ontworpen. Uiteraard heeft Eggman hier weer kwade bedoelingen mee en is het aan Sonic om zijn plannen tegen te gaan. Sonic reist hiervoor verschillende werelden af die je in kunt gaan via een world-map. Elke ‘wereld’ bestaat uit verschillende acts en een baasgevecht. De acts kennen we nog van vroeger, de world-map werd geïntroduceerd in Sonic Unleashed en keert nu dus terug. Alle acts bestaan dus uit levels die je met Sonic speelt met het doel zo snel mogelijk aan het eind van het level te komen. Dit alles in 3D en inderdaad héél erg snel. Leuk is dat de 3D actie regelmatig wordt afgewisseld met 2D actie. Wanneer je de game begint te spelen is een ding zeker: het oude Sonic gevoel keert meteen terug. Lekker snel door de levels heen racen is de grote kracht van de game. Het is namelijk erg leuk. De gameplay wordt daarnaast afgewisseld met de introductie van speciale ‘wisps’. Deze gekleurde beestjes geven Sonic speciale krachten. Zo kan hij de grond in boren, kan Sonic als een raket worden afgeschoten of enorm snel rennen. Deze nieuwe elementen zorgen voor dat kleine beetje variatie die ervoor zorgt dat de game niet gaat vervelen. Geen power-ups meer dus maar Sonic krijgt nu speciale krachten van de gekleurde wisps. De game kent voldoende acts om een tijd zoet te zijn met Sonic Colors. Wil je de game in een keer uitspelen, reken dan op zo’n 10 uur speeltijd. Daarnaast kun je ook nog eens voldoende unlocken waardoor je uiteindelijk meer dan 10 uur met de game bezig kan zijn. Qua speelduur geeft Sonic Colors dan ook zeker waar voor zij geld.

Zoals je net al kon lezen gaat de actie in Sonic Colors vaak enorm snel. De grote vraag is dan natuurlijk: ziet deze snelle actie er ook goed uit? Het antwoord is hier een duidelijke ja. Sonic Colors is namelijk een kleurelijke game. Omgevingen worden mooi in beeld gebracht en zijn ook erg ‘levend’. Doordat alles er ook helder uitziet is de snelle actie goed te volgen. Ook de cut-scenes in de game zijn mooi gemaakt en vertellen het verhaal in de game op een leuke manier. Het geluid in de game is voor een deel zoals we dit kennen. Passende rock muziek is ook dit keer weer aanwezig en de muziek in het intro filmpje doet je meteen weer denken dat je met een Sonic game te maken hebt. Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat sommige bekende Sonic deuntjes weggelaten zijn. Dit komt voor een groot deel door het ontbreken van de power-ups maar ook het bekende deuntje als je een level uitspeelt ontbreekt. Dit is puur mijn persoonlijke mening en wellicht stoort bijna geen enkele gamer zich hieraan. Het heeft bovendien al helemaal geen invloed op de kwaliteit in de game. Deze is namelijk gewoon goed.

SEGA heeft met Sonic Colors eindelijk weer een goede Sonic game op de console afgeleverd. Natuutlijk is de game niet perfect. Zo wil je nog wel eens afgaan zonder dat het je eigen schuld is en zijn sommige levels wel aan de korte kant. Toch zijn dit geen punten die de game slecht maken. Met Sonic Colors haal je gewoon een leuke game in huis. SEGA liet onlangs al weten dat de Sonic spellen weer voor kwaliteit moeten komen te staan. Met deze nieuwe Sonic titel zijn ze hier zeker mee op de goede weg!ic

Gameplay    8

Graphics      8,5

Speelduur    8