[REVIEW] Call of Duty: Black Ops

Inmiddels zijn er op de Wii drie Call of Duty games verschenen. De port van Call of Duty 3 die bij de launch van de Wii verscheen was eigenlijk best wel slecht. Echter de laatste twee Wii games in de serie waren erg goed te pruimen. Het was dan ook erg goed nieuws dat Call of Duty Black Ops ook naar de Wii zou komen. Hebben we hier opnieuw te maken met een topper?

Dit keer geen Tweede Wereld Oorlog en we gaan ook niet naar het Midden Oosten. Call of Duty: Black Ops speelt zich namelijk af tijdens de Koude Oorlog. En dat is natuurlijk wel iets heel anders. De game bevat dan ook grote momenten uit die periode zoals het conflict in Vietnam en de beroemde bestorming van de Iraanse ambassade in 1980, London. Het verhaal in Call of Duty: Black Ops draait dan ook geheel rondom deze periode. En om maar meteen met het verhaal van de game te beginnen, deze is erg goed. De game lijkt hierdoor een soort Hollywood film. Het verhaal draait om Alex Mason, de beste commando die Amerika te bieden heeft. Tijdens de game zul je door middel van terugblikken telkens nieuwe missies spelen en meer te weten komen. Tijdens deze missies zul je de hele wereld rondgaan en spannende avonturen beleven. Zoals eerder genoemd zul je in Vietnam en London komen maar ook krijg je een missie in Cuba, en wel om met Castro de strijd aan te gaan. De missies, die uiteraard vol met actie zitten, worden afgewisseld met mooie tussenfilmpjes die het samen tot een prachtig geheel maken.

Uiteraard hadden we het net over de singleplayer mode. En al hoewel dit een geweldig avontuur op zich is, blijkt deze mode toch wat aan de korte kant. Geen nood want Call of Dut: Black Ops heeft, ook op de Wii, veel meer te bieden. Op de Wii heeft men namelijk voor het grootste gedeelte dezelfde uitgebreide online mogelijkheden weten toe te voegen als op de Next-Gen versies. Dit betekend online knallen met enorm veel modes en opties. In dit nieuwe deel speel je de multiplayer niet alleen voor de experience points, maar ook voor COD Points. Met deze COD Points kun je jouw personage aanpassen. Natuurlijk kun je ook weer levels omhoog gaan en natuurlijk speel je dan veel dingen vrij zoals nieuwe wapens en dergelijke. Om deze daadwerkelijk aan te schaffen heb je ook hier de COD points voor nodig. Dit systeem werkt verslavend en zorgt ervoor dat je telkens weer terugkeert naar het online gedeelte. Een slimme zet om de levensduur van de game nog eens flink te verhogen. Zoals hiervoor genoemd kent de online mode dus velen speelstanden. Je kunt natuurlijk simpel een potje knallen, je kunt met Wager Matches je COD punten vergokken en in de nieuwe Combat Training kun je samenwerken tegen computergestuurde tegenstanders. Call of Duty: Black Ops biedt een van de beste online ervaringen op de Wii tot op heden.

Qua gameplay is de Wii versie dus goed geslaagd en kan deze zich in verhouding goed meten met de next-gen versies. Grafisch gezien is dit af en toe toch iets minder. Het is zeker indrukwekkend te noemen als we kijken naar alle actie op het scherm. Soms zul je je zeker verbazen dat dit mogelijk is op de Wii. Toch zijn vooral de omgevingen niet altijd even goed geslaagd. Loop je soms door mooi vormgegeven omgevingen, op andere momenten zien dingen er toch minder mooi uit en willen de textures het nog wel eens te wensen overlaten. Ook de personages willen nog wel eens wat onrealistisch overkomen. Neemt echter niet weg dat we hier wel met een Wii game te maken hebben die qua actie erg indrukwekkend is. Jammer van sommige punten die wat minder goed zijn afgewerkt. Het geluid in de game maakt overigens alles weer dik goed. Zoals we gewend zijn in de COD spellen is het geluid weer hoogstaand en zorgt deze voor een geweldige belevenis tijdens het spelen. De achtergrond muziek, geluiden, special effects en de goed ingesproken stemmen vormen een perfect geheel.

Een wat korte singeplayer mode wordt gelukkig goed gemaakt door een geweldige online ervaring waardoor je alsnog maanden zoet kunt zijn met de game. De vele actie op het scherm compenseren de soms grafische slordigheden en het geluid in de game is weer perfect. Kortom, een echte aanrader en zeker de beste COD game op de Wii tot nu toe!

Graphics: 8
Gameplay: 9
Levensduur: 9