Wii Review: Super Mario Galaxy 2

download (1)Toen Super Mario Galaxy op de Wii verscheen was Nintendo’s nieuwste console een ware topper rijker. Het was dan ook goed nieuws toen op de E3 van vorig jaar bekend werd dat Nintendo werkte aan een nieuwe Mario Galaxy. Nu is de game dan eindelijk te koop in Europa. Normaal gesproken verklappen we nog niet aan het begin van een review of we met een topper te maken hebben. In dit geval hoef je jezelf dat eigenlijk niet af te vragen.

Laten we beginnen met het verhaal. Hier heeft Nintendo duidelijk weinig aandacht aan besteed. Mario spellen draaien echter niet om een geweldig verhaal dus eigenlijk was dit al te verwachten. Mario krijgt zoals altijd een brief van prinses Peach en Mario mag alles weer oplossen wat zijn grote vijand Bowser heeft veroorzaakt. Het standaard verhaaltje keert dus weer terug.Super Mario Galaxy 2 borduurt voort op het succes van het origineel. Dat betekent dezelfde ijzersterke gameplay waarbij je sterren moet verzamelen over een tal van galaxies. Mario kan weer rennen en springen door prachtige levels. In Mario Galaxy 2 kent Mario echter een aantal nieuwe moves, kan hij op Yoshi rijden en komen we veel nieuwe vijanden tegen. Zo kan Mario nu in een rollende steen veranderen. Een ander leuk voorbeeld is dat Mario in Mario Galaxy 2 een grote boor kan gebruiken. Deze boor kan hij naar het binnenste van de planeet kan boren, om daar verschillende items te verzamelen. Daarnaast kun je de boor ook gebruiken om eindbazen te verslaan. En wat dacht je bijvoorbeeld van de nieuwe Cloud Mario? Cloud Mario is een nieuwe power-up in deel 2. Door met de Wii-Mote te schudden kun je tot drie keer toe een wolk creëren. Op deze manier kun je bij hoger gelegen platforms komen. De komst van Yoshi is ook erg goed geslaagd en brengt meer variatie met zich mee op het gebied van gameplay.

Super Mario Galaxy 2 maakt deze keer gebruik van een World-map. Dit betekend dat je niet meer door een open wereld rondreist op zoek naar nieuwe galaxies. Via de World-map kan je de verschillende galaxies betreden om zo op avontuur te gaan en sterren te verzamelen. De world-map bereik je vanuit jouw ruimteschip door het stuur over te nemen. In het ruimteschip zelf kun je bijvoorbeeld met Toad praten voor hints. Zeker voor beginnende gamers zorgt de world-map ervoor dat de game een stuk toegankelijker is. De game kent voldoende galaxies en deze zijn stuk voor stuk divers. Mario Galaxy 2 kent 6 werelden en nog 1 speciale wereld. De werelden zijn weer onderverdeeld in allerlei galaxies. Bekijk het overzicht hieronder:

World 1
Sky Station Galaxy
Yoshi Star Galaxy
Spin-Dig Galaxy
Fluffy Bluff Galaxy
Flip-Swap Galaxy
Rightside Down Galaxy
Bowser Jr.’s Fiery Flotilla

World 2
Puzzle Plank Galaxy
Hightail Falls Galaxy
Boulder Bowl Galaxy
Cosmic Cove Galaxy
Wild Glide Galaxy
Honeybloom Galaxy
Bowser’s Lava Lair

World 3
Tall Trunk Galaxy
Cloudy Court Galaxy
Haunty Halls Galaxy
Freezy Flake Galaxy
Rolling Masterpiece Galaxy

Beat Block Galaxy
Bowser Jr.’s Fearsome Fleet

World 4
Supermassive Galaxy
Flipsville Galaxy
Starshine Beach Galaxy
Chompworks Galaxy
Sweet Mystery Galaxy
Honeyhop Galaxy
Bowser’s Gravity Gauntlet

World 5
Space Storm Galaxy
Slipsand Galaxy
Shiverburn Galaxy
Boo Moon Galaxy
Upside Dizzy Galaxy
Fleet Glide Galaxy
Bowser Jr.’s Boom Bunker

World 6
Melty Monster Galaxy
Clockwork Ruins Galaxy
Throwback Galaxy
Battle Belt Galaxy
Flash Black Galaxy
Slimy Spring Galaxy
Bowser’s Galaxy Generator

Special World
Mario Squared Galaxy
Rolling Coaster Galaxy
Twisty Trials Galaxy
Stone Cyclone Galaxy
Boss Blitz Galaxy
Flip-Out Galaxy
Grandmaster Galaxy

galaxy329

Zoals eerder beschreven is Super Mario Galaxy 2 toegangkelijker voor beginnende spelers, onder andere door de nieuwe World-Map. Dat neemt echter niet weg dat de game erg uitdagend is. Super Mario Galaxy 2 is duidelijk moeilijker dan het origineel. Iets wat voor de hardcore gamers erg goed uitpakt. Voor beginnende gamers die vastzitten kan de computer overnemen als je te vaak af bent gegaan. Daarnaast zit er bij de game een dvd met uitleg over het spelen van de game. Ook ideaal voor beginnende gamers! Maar of je nu een hardcore of beginnende gamer bent, je kunt zeker een tijd zoet zijn met Mario Galaxy 2. Speel je de game in je eentje? Dan kun je 140 sterren gaan verzamelen die lang niet allemaal even makkelijk te halen zullen zijn. Daarnaast kent de game ook een co-op mode om met een vriend of vriendin te spelen. De co-op mode heeft als naam Co-Star Mode. De tweede speler kan een Wii-Mote gebruiken om starbits te schieten, objecten te verzamelen, vijanden vast te houden en nog veel meer om Mario te helpen tijdens zijn avontuur. De game kent geen online mode maar eigenlijk past dit ook helemaal niet in de game. Dit is dan ook zeker geen gemis.

Qua graphics borduurt Mario Galaxy 2 voort op het origineel en dat is alleen maar positief te noemen. Het spel ziet er werkelijk weer fantastisch uit. Heldere en kleurlijke beelden spatten van het scherm. Er is veel detail in de omgevingen en ook de characters, en vooral eindbazen, zien er mooi en zeer gedetailleerd uit. Mario Galaxy 2 behoort met recht tot de groep mooieste Wii spellen. En ook qua geluid zit het weer dik in orde. Een prachtige soundtrack tijdens het spelen geeft je weer een echt Mario gevoel. Klik hier om eens wat van de soundtrack te beluisteren.

134772

Super Mario Galaxy is een echte topper geworden. Kan een platform game eigenlijk nog veel beter zijn dan dit? Wij denken van niet. Het spel kent werkelijk ijzersterke gameplay, nog beter dan die van het origineel. De graphics zijn super, het geluid prachtig en de levensduur van de toegangkelijkheid van de game is zeer solide. Zowel beginnende- als ervaren gamers kunnen genieten van deze nieuwe Mario platformer. Super Mario Galaxy scoort bij ons dan ook op alle punten een prachtige 10! Deze game mag je gewoon niet missen!

Totale cijfer: 10