Wii Review: Sonic & SEGA All-Stars Racing

Consoleplaza_1241_1Vorig jaar kondigde SEGA een nieuwe game aan voor onder andere de Wii waarin je met Sonic en andere SEGA characters kan racen. Inmiddels ligt de game met als naam Sonic & SEGA All-Stars Racing in de winkels. Hebben we hier te maken met een goedkope Mario Kart kloon of is dit eigenlijk een enorm leuke game? Lees snel verder voor onze review want wij hebben de game voor je getest!

In Sonic & SEGA All-Stars Racing draait alles dus om racen. Racen met Sonic en zijn vrienden zoals Tails en Amy, maar ook met andere SEGA characters. Zo zien we onder andere Amigo uit Samba de Amigo terug en kun je ook racen met Billy the Hatcher en AiAi. Daarnaast kent de game nog vele andere characters die je soms zult moeten unlocken. Racen doe je op parcours die allemaal gebaseerd zijn op SEGA spellen. Zo zijn er parcours die gebaseerd zijn op de Sonic games, Samba de Amigo en bijvoorbeeld Super Monkey Ball. De levels zijn daarom voor gamers die deze spellen kennen goed herkenbaar en dat maakt het leuk om te racen. In de game kun je alleen racen, met vrienden of online. Alleen kun je meedoen aan verschillende cups die weer bestaan uit verschillende races. Mocht je deze hebben uitgespeeld dan kent de game ook nog leuke missies om te halen. Tel daarbij een online mode bij op en je zult begrijpen dat je een tijd zoet kunt zijn met deze game. Maar dan is het natuurlijk wel belangrijk dat de game goed en leuk speelt.

En gelukkig is ook dat het geval bij Sonic & SEGA All-Stars Racing. Racen doe je met de Wii controller horizontaal of met het Wii Wheel. Het sturen werkt hierbij erg goed en nauwkeurig. SEGA heeft duidelijk aandacht besteed aan de besturing en dat is een goed teken. Tijdens het racen kun je uiteraard gebruik maken van power-ups. Zo kun je raketten afvuren en bijvoorbeeld een boost krijgen voor extra snelheid. Daarnaast kan ieder personage een persoonlijk All-Star item krijgen om de tegentanders dwars te bomen. Sta je bijvoorbeeld laatste, dan is het goed mogelijk om met dit item weer in de top 3 te komen.  De velen power-ups en de unieke items van de characters zorgen voor afwisseling en soms ook voor lekker veel chaos. Raketten vliegen in het rond en soms race je met het scherm op zijn kop. Het is gelukkig wel chaotisch op een goede manier. De game blijft ten alle tijde goed speelbaar en overzichtelijk genoeg. Ook de banen kennen veel obstacels en hindernissen waardoor de game écht leuk is om te spelen. Veel spelen wordt overigens op een leuke manier beloond. Je kunt hiermee SEGA Miles verdienen die je kunt inleveren in de shop. Hiermee kun je nieuwe characters en banen vrijspelen. Een leuke motivatie dus om te blijven spelen!

download

Qua besturing en ook qua gameplay zit het dus wel snor met Sonic & SEGA All-Stars Racing. Maar ook op het gebied van beeld en geluid scoort Sonic & SEGA All-Stars Racing hoge ogen. Voor een Wii game ziet het sel er namelijk erg goed uit. Er is veel oog voor detail, de racers en banen ogen strak en er gebeurt veel tegelijk in beeld. Minpuntje is wel dat als er té veel op het scherm gebeurt, de framerate soms iets in kan zakken. Dit gebeurt echter niet vaak en mocht het gebeuren is het vaak niet al te storend. Ook online blijft alles soepel lopen en blijft de game er goed uitzien.

sonic-sega-all-stars-racing-wii-screens-2

Ook het geluid in de game is dik in orde. De muziek is bij iedere track afgestemd op de game waarvan het parcours is afgeleid. Hierdoor komen veel bekende deuntjes terug van SEGA spellen. Tijdens het racen is er bovendien een commentator (deze is ook uit te zetten) die verslag doet van de race. Wellicht klinkt dit de eerste keer iets vreemd aan, het went snel en is eigenlijk best wel leuk om te horen.

Sonic & SEGA All-Stars Racing mag dan misschien wel een kloon genoemd worden van Mario Kart, het is dan wel een erg goede kloon. De game kent tal van gameplay modi en leuke multiplayer mogelijkheden inclusief een online mode. Het sparen van SEGA Miles die je kunt uitgeven in de shop zorgt ervoor dat je de game lang kan blijven spelen en de velen SEGA characters zijn écht een pluspunt van de game. De unieke items van de characters en de commentator die verslag doet van de race laat zien dat de game méér is dan een simpele Mario Kart kloon. Voor SEGA fans een echte aanrader en ook Wii bezitters die op zoek zijn naar een nieuwe fun-racer kunnen zich met deze game prima vermaken de komende tijd!

Gameplay: 8

Graphics: 8,5

Geluid: 8,5