[REVIEW] Mario & Sonic op de Olympische Winterspelen

Mario & Sonic op de Olympische Spelen werd aangekondigd was het toch wel even wennen: Mario en Sonic samen in een spel. Op papier klonk het erg leuk en het was ook niet dat de game slecht was. Het was alleen geen topper te noemen. Het spel was leuk om te spelen, zag er goed uit maar kende wat te weinig diepgang. Mario & Sonic op de Olympische Winterspelen ligt inmiddels ook in de winkels en wij hebben deze game voor je getest! Lees snel verder voor onze review.

Net als Mario & Sonic op de Olympische Spelen is ook dit nieuwe deel, op de Winterspelen, een verzameling van verschillende sporten die je met bekende characters uit de Mario en Sonic spellen kan spelen. De spellen in dit nieuwe deel zijn allemaal gebaseerd op de echte Olympische Winterspelen. Denk hierbij aan curling, skiën, snowboarden, ijshockey en ijsdansen. Alle spellen zijn weer zowel in je eentje als met meerdere spelers te spelen. Alle spellen speel je met de Wii Remote en/of Nunchuck. En hier blijkt helaas nog steeds wat diepgang te missen. Omdat SEGA de meeste spellen erg simpel heeft gehouden ontbreept de diepgang hier dan ook. Het voordeel is natuurlijk dat bijna iedereen aan de slag kan met de game, maar het wat snel repetief worden van de minigames is hier wel een nadeel van. Zo kun je bij ijshockey eigenlijk niet veel meer dan passen en een schot lossen. Bij kunstschaatsen doe je eigenlijk niet veel meer dan instructies op het scherm volgen.

Het is overigens niet zo dat de beturing niet goed werkt. Want als we kijken naar het functioneren van de besturing dan verdient SEGA zeker een compliment. Het sturen werkt goed, en bij spellen als snowboarden reageert de controller goed wanneer je tricks uit wilt voeren.

Een groot pluspunt van de game is de grote hoeveelheid personages zoals, Mario, Luigi, Wario, Sonic, Knuckles, Dr. Eggman, Silver en Peach waar je mee kunt spelen. De personages hebben bovendien ook allerlei verschilende eigenschappen. Mario is zoals meestal een middenmotor die alles wel een beetje goed kan, Sonic is uiteraard erg snel en Wario is juist weer sterker. De verschillende plus en minpunten die de characters hebben zijn dan ook leuk gedaan en geven je het gevoel dat het wel degelijk uitmaakt met wie je gaat spelen. Anders personages die aanwezig zijn in de game zijn onder andere Tails, Donkey Kong en Aimy.

Gelukkig zijn de personages allemaal weer erg mooi gemaakt en zit het met de graphics van de game dan ook wel goed. De bewegingen van de characters zien er goed uit en ook de omgevingen zijn mooi gedaan. Ondanks dat omgevingen er misschien iets vaker hetzelfde uit zullen zien omdat het Winterspelen zijn, ziet de game er naar ons idee toch wel iets mooier uit dan zijn voorganger. Hoe dan ook, de graphics zijn in de game dik in orde. Een minpuntje is dat de game soms last heeft van slowdowns als je met meerdere spelers speelt. Op het geluid is verder weinig aan te merken. De characters hebben allemaal weer hun eigen stem en de game kent natuurlijk weer vrolijke muziek. Kortom: graphics en geluid zijn goed in orde bij de game.

Naast de mogelijkheid om de game in je eentje te spelen in de vorm van competities is er ook weer de mogelijkheid om de game met vrienden te spelen. Dit is uiteraard erg leuk en kan voor veel plezier zorgen. De game draait uiteindelijk toch voor het grootst deel op de multiplayer, net als het vorige deel.  In je eentje kan je ervoor kiezen om de sporten los te spelen of mee te doen aan droomevents. Vergelijk deze met de competities uit Mario Kart maar dan met de sporten uit deze game. Daarnaast kent de game een festival mode waarbij je de Winterspelen van het begin tot aan het einde zal spelen. Ook voor in je eentje kent de game dus een aantal leuke modi.Een online mode ontbreekt echter in de game en dat is erg jammer. Wanneer je de verschillende spellen online had kunnen spelen zou de levensduur van de game nog aanzienlijk beter zijn geweest. Een gemiste kans dus.

Al met al is Mario & Sonic op de Olympische Winterspelen zeker geen slecht spel te noemen. In je eentje kun je je best een tijdje vermaken en met vrienden erbij is dit natuurlijk een game die garant staat voor plezier. Helaas kent de game toch ook een aantal minpunten zoals het ontbreken van een online mode en zijn de spellen soms net iets te simpel. Neemt niet weg dat je als Mario of Sonic fan zeker wel veel plezier aan de game kunt beleven!

Graphics: 8
Geluid: 8
Gameplay: 6,5