[REVIEW] Resident Evil

Onlangs is de eerste game in de Resident Evil Archives serie verschenen. Het betreft hier een remake van de allereerste Resident Evil. Nee, dat zeg ik verkeerd. Het betreft hier een remake van een remake! Wij hebben de game voor je getest. Is deze game het kopen waard? Lees snel verder.

Bij de launch van de Gamecube verscheen Resident Evil. Het was echter geen nieuwe Resident Evil maar een remake van de orginele Playstation versie. De game was echter geheel veranderd met compleet nieuwe graphics, nieuwe gebieden en besturing. De game scoorde destijds enorm hoog. Overigens niet onterecht want de game was gewoon enorm goed. Nu is de game ook op de Wii verschenen in de Resident Evil Archives serie. Om meteen meer duidelijkheid te geven: eigenlijk is dit precies dezelfde game als de game die destijds op de Gamecube verscheen.

Waarschijnlijk kennen veel gamers het verhaal al dus even in het kort: De game draait om het S.T.A.R.S. Alfa-team dat op zoek gaat naar het Bravo-team dat vermist is, als de personages neerstrijken met de helikopter merken ze nog niets. Na enkele minuten worden ze aangevallen door een cerebrus, deze vermoordt Joseph Frost. De andere leden (Jill Valentine, Chris Redfield, Barry Burton en Albert Wesker) kunnen vluchten naar een Mansion. In deze Mansion zijn er vele kamers gevuld met gevaren en vallen. Zo komen Jill of Chris heel veel zombies en gemuteerde dieren tegen.

Zoals je net al kon lezen is er weinig veranderd aan de game. Opzich maakt dat qua graphics niet eens zo heel veel uit. Doordat de game gebruik maakt van pre-rendered achtergronden ziet de game er nog steeds enorm realistisch uit. Het spel is dan ook niet lelijk te noemen. We moeten er natuurlijk wel rekening mee houden dat we dit jaren terug ook al hebben gezien maar de graphics zien er in ieder geval ook in 2009 niet lelijk uit. Ook het geluid is verder niet veranderd. De stemmen zijn niet altijd geweldig ingesproken maar de geluidseffecten kunnen je soms nog wel goed laten schrikken.

Uiteraard is de besturing voor de Wii wel aangepast. Verwacht overigens niet dezelfde besturing als in Resident Evil 4. Want ondanks dat de game nu speelbaar is met de Wii controller worden de mogelijkheden van de Wii remote verdier niet benut. Lopen doe je met de control stick en richten doe je ook op deze manier. Helaas is de besturing vooral aan het begin wel even wennen en voelt het niet meteen vertrouwd aan. Na een tijdje spelen ben je hier gewend aan en is het spel goed te spelen. Het blijft echter jammer dat Capcom niet meer met de besturing heeft gedaan want op deze manier voelt de game wel aan als een simpele port

De grote vraag is natuurlijk: is de game een aanschaf waard? De game ligt voor net geen 30 euro in de winkels en dat is opzich een leuke prijs. Als je de game al op de Gamecube hebt gespeeld biedt de game weinig nieuws om hem aan te schaffen. Heb je de game echter nog nooit op de Cube gespeeld, dan haal je voor 30 euro best wel een leuke horror game in huis met voor deze tijd nog steeds mooie graphics en een goed verhaal. Dat neemt overigens niet weg dat het wel een hele simpele port is geworden waar Capcom meer uit had kunnnen halen.

Graphics: 7,5
Gameplay: 7
Levensduur: 7