Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Review Mario kart Wii

Review Mario kart Wii

Met de komst van de Wii lijkt Nintendo een nieuw gametijdperk in te gaan. Niet vanwege het geweldige aanbod aan games dat op de Wii uit komt, maar vooral vanwege de terugblik naar de beste games uit de geschiedenis van Nintendo. Zo ook het geval bij nieuwste kart sensatie op de Wii: Mario kart Wii. Nintendo heeft het beste eruit proberen te halen met oude vertrouwde banen uit de SNES, N64, DS en GameCube series, maar ook met 16 nieuwe banen.

 

Natuurlijk verwachten we wel wat vernieuwing aan de game, en dat laat Nintendo merken ook. Het begint al gelijk met de besturing. Naast de vertrouwde Wii remote, classic controller en de cube controller, waarmee deze game allemaal te spelen is, kom je in de verpakking ook een klein stuurtje tegen: het zogeheten Wii Wheel. Dit kleine stuurtje zou de game ervaring nog realistischer moeten maken. Het idee is vreemd, om met zo’n stuurtje voor je te gaan zitten met uitgestrekte armen, en zo proberen de bochten nog scherper te maken. Maar na enige tijd racet het vele male lekkerder dan de oude vertrouwde mogelijkheden. Het stuurt zelfs zo lekker dat je het kan zien als een voordeel t.o.v. de andere controllers.

 

 

Het oude vertrouwde in een nieuw jasje

Na enige tijd lekker geracet te hebben in de 50cc klasse, zijn ook de 100cc en de 150cc klassen weer van de partij. Nintendo heeft het hier echter niet bij laten zitten. Bij het opstarten van de 100cc, kom je het al tegen. Nieuwe voertuigen, met een hoop nieuwe mogelijkheden. Naast de oude vertrouwde kart, is nu ook de motor geïntroduceerd. Kan je in de 50cc klasse alleen de kart besturen, zo kan je in de 100cc klasse alleen de motor kiezen. De motor voelt anders aan dan de kart, wat wel even wennen zal zijn voor de echte Mario kart fans. Toch heeft Nintendo er goed aan gedaan om alleen voor de motoren te kiezen in de 100cc. Zo leer je snel omgaan met deze nieuwe voertuigen, en kom je er achter dat motoren eigenlijk ontzettend lekker rijden. Vooral als je doorkrijgt dat je met motor sneller kan rijden door op het achterwiel te staan. 

In de 150cc klasse is het mogelijk om te kiezen tussen de kart of de motor. Beide voertuigen hebben zo hun eigen voordelen en nadelen, waardoor het dus niet uitmaakt waarmee je zal rijden. Dit is dus, naast het Wii Wheel, ook weer een kwestie van wat je zelf het prettigst vindt.

 

Dat Mario Kart nog steeds om de snelheid gaat is de afgelopen jaren wel duidelijk geworden. Er waren echter veel klachten over de snakers die in de Nintendo DS versie steeds de overwinning wisten te bemachtigen. Nintendo heeft hier nu goed op ingespeeld door andere elementen toe te voegen om snelheid te maken. Zo is het mogelijk een extra boost te krijgen als je de bochten precies in de ideale lijn weet te nemen. Dit is een stuk lastiger dan het steeds maar snaken in de DS versie. Daarnaast zijn er ook nog de ramps die over alle tracks terug te vinden zijn. Door over een ramp te rijden, vliegt je kart de lucht in. Door op het juiste moment hevig met je controller te schudden maak je een truc, die je eenmaal op de grond gekomen een extra boost geeft.

 

Online multiplayer!

De langverwachte online multiplayer heeft nu ook eindelijk zijn intrede gedaan in Mario Kart voor de Wii. Hiervoor introduceert Nintendo een speciaal Mario kart kanaal. Al je race data komen hierop te staan, die je hebt geracet in de zo vertrouwde timetrailer. Zo kan je jezelf vergelijken met de rest van de wereld, maar is het ook mogelijk om een timetrailer te racen tegen de ghostdata van andere spelers. Zo kan je leren om nog sneller te worden op het circuit.

Natuurlijk is er ook nog de mogelijkheid om met andere gamers tegen elkaar te racen. Na verbinding te hebben gemaakt, kan je kiezen of je wil racen tegen vrienden, tegen mensen van je eigen continent, of van over de hele wereld. Na je keuzen gemaakt te hebben selecteert de computer verschillende spelers, wat uiteindelijk kan oplopen tot een totaal van 12 deelnemers. Dit kan helaas een tijdje duren, wat eigenlijk al bekend stond bij Nintendo. Helaas moet deze game dit ook weer bevestigen.

 

Nadat iedereen heeft gekozen welke baan hij/zij wil hebben, selecteert de computer willekeurig een baan. Het racen kan nu beginnen. Echter kan je niet lekker op je gemak racen. De voorwerpen vliegen je om de oren. Rij je eerste, word je weer geraakt door een vervelend blauw schildje, waarna je weer laatste ligt. Dit is wel een enorme ergernis, wat ook het geval is in de 150cc klasse offline. Door de enorme hoeveelheid items die je kan gebruiken, wordt het bemachtigen van de eerste plaats een enorme opgave. Het voordeel is wel dat de uitdaging nooit verloren zal gaan.

 

 

Is er dan echt niets slecht aan deze game? Ik heb al enige puntjes naar voren laten komen, maar mijn grootste ergernis is toch wel de voorwerpen. Waar het in de online multiplayer nog wel meevalt, is offline toch wel een tegenvaller. Als je eerste rijdt, word je constant bekogeld door voorwerpen, waardoor het ontzettend moeilijk en frustrerend is om de eerste plaats te behalen. Nu weet ik best dat het logisch is dat je achterin vooral sterke voorwerpen krijgt, om zo een stuk naar voren te komen. Maar enige goede afweer methoden zitten er ook niet bij, wat erg jammer is aan deze game.

Het tweede minpuntje is op grafisch gebied. Zien de nieuwe tracks er allemaal goed uit. Zijn ze bij de oude vertrouwde vergeten om er een team op te zetten om het wat netter te maken. Volgens mij heeft Nintendo de vertrouwde tracks letterlijk gekopieerd, zonder de graphics aan te passen, wat toch wel ontzettend jammer is.

 

Conclusie

Maar of dit de pret drukt? Nintendo heeft een ontzettend goede game ontwikkeld die zeker het game gevoel van de N64 weer terug weet te halen. Zeker met de online multiplayer weet Mario kart Wii het spelplezier te verdubbelen. Hoewel het op grafisch gebied wat tegenvalt, is het voor de Wii een zeer goede game die je zeker in je collectie moet hebben staan.

 

Graphics: 8/10

Geluid: 8/10

Gameplay: 9/10

Moeilijkheidsgraad: 8/10

Replayability: 9/10

Eindcijfer: 8.5