Reader review: Mario Kart Wii

Nintendo-wii.blieb.nl biedt jouw de mogelijkheid je zelfgescheven reviews online te zetten. Jouw review ook online? Lijkt het jouw leuk als jouw stuk gezien kan worden door dagelijks ruim 4000 lezers?  Stuur je recensie naar nintendo-wii.blieb.@hotmail.com

Game: Mario Kart

Auteur: Vogathar

Cijfer: 9,5

Online: Ja!

Ik heb hem: Mario Kart Wii!

Aangezien ik van de werkende mensen ben en nergens had gereserveerd was ik hem misgelopen op de releasedatum. Maar met wat geluk en een hele toffe verkoopster (ik heb de reserveringen gebeld… als ze niet opnemen leg ik hem gewoon in de winkel) heb ik hem. Mario Kart voor de Wii, MET stuur voor een luttele 50 euro’s !

Algemeen.

Als je de verpakking open maakt trek je eigenlijk gelijk het stuur eruit. Het ding stelt niet veel voor, maar het is een extraatje natuurlijk. Het is puur plastic en voegt niet toe zoals de gitaar in guitar hero (geen extra knoppen o.i.d.), het is gewoon een houder voor een wii-mote.

Echter spelen met stuur is natuurlijk super, ik kom er later nog op terug.

Gelijk een vriend van me gebeld, want de meeste Wii games spelen toch het leukst met 2 of meer (mijn ervaring). Wij direct in het spel gedoken. Je kunt rijbewijzen aanmaken aan de hand van een Mii-personage. Hierin worden je resultaten in een spreadsheetje bewaard (welke moeilijkheid, welke cup, welke prijs). Met deze resultaten speel je nieuwe cups vrij maar ook b.v. nieuwe karakters. Zo hadden we al snel Boo als personage vrijgespeeld.

Graphics.

Voor een Wii game vind ik de graphics echt enorm mooi. De banen leven met toeschouwers en bewegende delen op en rond de baan. De banen leven meer vind ik als in vorige edities. Ook de Mii-personages die je op je Wii hebt, spelen een rol in je tracks. Zo zitten diverse Mii-personages in tolhuisjes of zijn ze verwerkt in reclames in het winkelcentrum e.d. Kleine maar erg grappige details. De kleuren zijn wel net een bak smarties, maar dat zijn we gewend van de laatste Mario games.

Besturing.

Er is veel rekening gehouden met diverse besturingstypen. Je kunt gebruik maken van een Wii-mote in bijgeleverd stuur, Wii-mote met Nunchuck, Classic controller en van een Gamecube controller. Het stuurtje is het leukst. De besturing ervan werkte wonderwel goed volgens mij en ook de persoon waarmee ik speelde (een Xbox freak) was ervan gecharmeerd. Kleine draaien in je stuur worden al verwerkt en ik vond het erg goed spelen. De andere besturingen heb ik nog niet geprobeerd maar ik denk dat vooral met een analoog knuppeltje het net zo goed moet werken. Enkel met een stuur in je handen is het gewoon nog leuker.

Gameplay.

Je kan per personage 3 karts of motoren kiezen die elk een andere feel hebben. Ik vond dat enigszins jammer omdat je nu overlappende characters hebt. Echter hebben we Bowser in een kart gestopt met een hoge grind en princess ook, maar ze reden toch anders. De combo is dus echt wel belangrijk. Het grinden in de bochten is echt leuk en geeft je nog een leuke boost ook. Het werkt byzonder goed want tijdens het grinden kun je ook weer mee of tegen sturen waardoor je soms je grind langer kan volhouden voor een grotere boost.

Conclusie.

Al met al is Mario Kart in mijn ogen de verwachtte topper met cups die oude banen in ere herstellen (incl de persoonlijk gehate rainbow track) of met volledige nieuwe parcours. Alle characters zijn van de partij, de karts zijn leuk, de updates zijn geslaag… de puzzelstukjes vallen in elkaar en daarom ook de 9,5 (de perfecte game ben ik nog steeds niet tegengekomen).