Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Alles is welkom op WiiWare, moeten we daar blij mee zijn?

De ontwikkelaar Nnooo  probeerden een spelletje te maken voor Microsoft’s XBLA service. Uiteindelijk kozen ze voor Wii Ware van Nintendo om "Pop" uit te brengen. In het spel doe je werkelijk niets anders dan ballonnen kapot prikken.

Waarom koos de ontwikkelaar voor de Wii?

 

"We waren bij Microsoft een hoop tijd kwijt aan oeverloos gepraat. Het hele proces om goedkeuring te krijgen was erg tijdrovend. De verwachtingen die zij hebben, vooral als het gaat om een service die eigenlijk bedoeld is om kleine ontwikkelaars te helpen, zijn erg hoog. Ze vroegen constant om speelbare demo’s, heel veel concept art, design documents, dat soort dingen. En ondertussen waren we ook in gesprek met Nintendo, en op een dag vroeg iemand van Nintendo opeens: ‘hebben jullie eigenlijk al een NDA (contract voor geheimhouding) ondertekend?’ Ik zei ‘nee’; zij stuurden me er eentje op, ik ondertekende het en dat was dat. De volgende dag kon ik mijn Wii development kits bestellen"

                         .

Dit is natuurlijk aardig van Nintendo maar dit komt er op neer dat bijna elk spel op WiiWare kan verschijnen. Van kwaliteitscontrole lijkt amper sprake te zijn. In de winkels liggen tussen de velen games ook spellen die nog geen 5 euro waard zijn. En waar Microsoft dus bepaalde eisen stelt en veel spelmateriaal wil ontvangen van ontwikkelaars lijkt dit bij Nintendo niet echt het geval te zijn. Nog een voorbeeld: "Eternity’s Child" zou op de XBLA uitkomen. Nu komt het spel naar de Wii. Na het lezen van het interview zoals hierboven ljikt het erop dat Microsoft Eternity’s Child gewoon niet goed genoeg vond. Het lijkt erop dat er tussen de WiiWare titels ook veel troep komt zoals spellen waarbij je als gamer niets meer doet dan een balon prikken. Ook Eternity’s Child ziet er nou niet echt uit om 500 punten voor te betalen:

 

 

Edge maakt zich er ook zorgen over. Maar krijgt van Nintendo alleen maar enthousiaste verhalen dat alles draait om goede ideëen en dat "de nieuwe Tetris" er misschien wel tussenzit

De leuke spellen komen er dus naar verwachting wel maar gamers moeten deze er maar zien uit te vissen tussen alle slechte spellen.