Wii U Review: The Walking Dead: Survival Instinct

The Walking Dead ken je misschien wel van TV. Het is ten slotte een vrij populaire serie die ook nog eens erg goed in elkaar zit. De serie heeft inmiddels ook een eigen game genaamd The Walking Dead: Survival Instinct. Is de game net zo goed als de serie of slaat men de plank hier flink mis? Lees onze review!

Met The Walking Dead: Survival Instinct heeft de Wii U inmiddels zijn tweede Zombie game. Fans van de serie die de game beginnen te spelen zullen al snel een stukje herkenning vinden. De hoofdrol speler uit de serie is dit ook in de game, Daryl Dixon. Net als de TV serie (welke weer gabseerd is op de stripboeken) draait The Walking Dead: Survival Instinct om zombies. Mensen die de serie niet kennen hoeven overigens niet bang te zijn dat ze weinig begrijpen van de game. Er zit weinig verhaal in Walking Dead: Survival Instinct en daarbij komen we meteen op het eerste minpunt. Walking Dead: Survival Instinct is een first-person shooter met als doel overleven en niet door de zombies te worden vermoord. Om jezelf tegen de velen zombies te weren heb je verschillende wapens tot je beschikking. Een gewoon pistool, shotgun en meer. Veel maakt het echter niet uit want het vechten is gewoon niet leuk. Je hebt slechts beperkte minuitie. Op zich realistisch maar voor een first-person shooter pakt het niet goed uit. Je zult zombies dan ook vooral dood moeten slaan wegens gebrek aan minutie.

Al vrij snel zul je merken dat het lang niet altijd gemakkelijk is de zombies te overleven. Om het nog net wat erger te maken kennen de levels in de game vaak slechts een of enkele checkpoints die ook nog eens ver van elkaar af liggen. Het gevolg? Opnieuw hele stukken van een level moeten spelen wanneer je af bent gegaan. Was de game nu echt geweldig om te spelen had dit al minder erg geweest. Tel daarbij absusd lange laadtijden op en je hebt al snel de nijging om af te haken. Het gekke is eigenlijk dat simpelweg door de levels heen rennen en zombies ontwijken nog het beste werkt. Je speelt de levels dan wel makkelijker uit maar dit kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn van een first-person shooter.

The Walking Dead: Survival Instinct speel je, net als de meeste andere Wii U spellen, met de GamePad. Voor de besturing gebruik je de control sticks en het touch-screen wordt dan gebruikt om onder andere wapens te selecteren. In Walking Dead: Survival Instinct werkt het scrollen door je wapens en dergelijke net zo makkelijk via knoppen zonder gebruik van het touch-screen. Jammer dat hier dus niet echt over na is gedacht. Je kunt er echter ook voor kiezen de pro controller te gebruiken. Deze optie hebben wij zelf niet getest maar het gebruik van het touch-screen zul je er in elk geval niet echt door missen.

Dat de Wii U mooie graphics op het scherm kan toveren hebben we inmiddels gezien. Denk bijvoorbeeld aan Need for Speed: Most Wanted waarbij de ontwikkelaar de graphics voor de Wii U nog wat wist te verbeteren. Voor Walking Dead: Survival Instinct geldt dit helaas niet. Sterker nog, de game ziet er bijzonder matig uit. Textures zijn met name erg slecht en horen eigenlijk niet bij deze generatie graphics. Omgevingen zien er saai uit en nergens zul je momenten tegen komen dat je denkt : dat ziet er mooi uit! De hoofdrol speler in de game is dan nog wel goed te herkennen maar veel character modellen zien er vrijwel hetzelfde uit. Er lijkt dus weinig energie te zijn gestoken in de graphics van de game. Het geluid is daarnaast in orde maar blinkt verder niet uit. Zonde want Walking Dead: Survival Instinct ziet er hierdoor afgeraffeld uit.

Walking Dead: Survival Instinct is een game die misschien nog aardig zal verkopen alleen maar door de naam. Fans van de serie moeten er echter niet al te veel van verwachten. Walking Dead: Survival Instinct is gewoon een ondermaatse shooter geworden die niet weet te boeien en er niet mooi uitziet. Jammer, want de serie is juist zo goed!

– Saai
– Niet mooi
– Niet goed uitgewerkt