Wii U eShop Review: Fit Music U

O2 games pakt het met Fit Music U serieus aan: het is geen game maar meer een fitness programma om aan je lichaam te werken. Maar hoe pakt de game op de Wii U uit? Wij hebben Fit Music U voor je beoordeeld en in deze review lees je ons oordeel.

Fit blijven en voldoende in beweging blijven is lang niet voor iedereen een gemakkelijke taak. De motivatie die je moet hebben om daadwerkelijk actief te sporten en aan je lichaam te werken blijkt voor veel mensen een behoorlijke opgave. Een gat in de markt van games want in de afgelopen jaren zijn er flink wat ‘fitness’ spellen uitgebracht die jou aan je eigen lichaam laten werken. Voor de Wii U is de game Fit Music U nu verkrijgbaar. Althans een game mogen we het eigenlijk niet noemen. De ontwikkelaar brengt het spel als een echt stukje fitness software. Maar is Fit Music U dan ook echt aan te raden? Wij hebben de game getest.

Screen-Shot-2013-11-06-at-9.08.38-PM-624x347Fit Music U biedt verschillende game modi om mee aan de slag te gaan. Allereerst wordt echter gevraagd om wat gegevens over jezelf in te vullen. Denk aan je leeftijd, lengte, gewicht en dergelijke. Heb je dit allemaal ingevuld, dan kun je direct aan de slag. De game biedt drie game modi en een mini-game. In warm-up mode laat de game je met name de wat simpelere bewegingen doen om op te warmen. Training mode houdt juist rekening met jouw skills en zet op basis daarvan een programma voor je in elkaar met soms behoorlijk pittige oefeningen. Daarnaast hebben we nog de Fit Music mode waarbij, zoals de naam al doet vermoeden, de focus ligt op het bewegen op muziek. Tot slot is er een mini-game die je meer bewust laat worden van caloriën die bepaalde producten bevatten. Dat spelletje is best leuk gedaan en vormt een aardig extraatje gericht op meer bewustwording van wat je eet. De oefeningen en de Fit Music mode laten je zoals gezegd bewegen en aan je lichaam werken. Dit kun je zowel doen met de Wii Remote als met het Balance Board. Dat klinkt allemaal dus als een flink uitgebreid pakket. Helaas blijkt alles tijdens het spelen toch wat minder mooi te zijn.

630xAllereerst het ‘fitnessen’ zelf. Het is vrijwel te vergelijken met veel andere fitnessgames. Squads doen, met je armen zwaaien en dat allemaal op het juiste moment. In de Fit Music mode doe je dit op muziek. Het probleem wat wij ondervonden was vooral dat het systeem vrijwel alle bewegingen als ‘goed’ registreert. Ook als je een heel andere beweging maakt dan je moet doen zegt de game vaak alsnog dat het goed is. Erg jammer want het hele effect van juist bewegen op het juiste moment valt hiermee weg. Sommige liedjes konden we met een goede score eindigen zonder ook maar iets te doen! De kanttekening zetten we hier wel bij dat we de game alleen met de Wii Remote hebben gespeeld. Tijdens het spelen zie je Patsy Salviato op de achtergrond. Het lijkt zelfs alsof ze je aankijkt! Grafisch mag de titel zich redelijk noemen maar niets oogt bijzonder. Soms zie je te goed dat Patsy op de voorgrond is ‘gezet’ en dat is jammer. Dit verschilt per achtergrond.  Ook de menu’s zijn niet bepaald aantrekkelijk en dat geeft de game in zijn geheel geen heel mooi uiterlijk.

Naast de Fit Music mode biedt de game zoals gezegd ook flink wat oefeningen om aan je lichaam te werken. Een uitgebreid persoonlijk programma moet je helpen en stimuleren. Verschillende aspecten zijn slim gedaan zoals het later krijgen van nieuwe oefeningen en het uplevelen. Alleen ook hier komt de matige registratie van de Wii Remote weer naar voren. Hoe frustrerend kan het bovendien zijn als bepaalde bewegingen die je doet niet worden herkend? Er zijn flink wat afwisselende oefeningen en het fitness programma zelf is echt wel uitgebreid. Met een goede registratie van de Wii Remote had hier veel meer potentie in gezeten.

630xgVoor wie graag de Fit Music optie kiest zijn er 15 verschillende nummers om op de dansen. Aanvankelijk zijn er 5 beschikbaar en de rest kun je vrijspelen. Slim gedaan want dat motiveert mensen om verder te spelen. Over het algemeen zijn dit wel wat rustigere nummers. Denk niet aan de funky muziek uit Just Dance, die nummers zitten namelijk niet in Fit Music U. De keus zal ongetwijfeld te maken hebben met wat de game probeert te zijn: een serieuzere fitness titel. Persoonlijk had ik liever meer funky muziek in de game gezien, het is aan de andere kant begrijpelijk dat men bij deze fitness game voor wat rustigere muziek heeft gekozen. Ook is 15 liedjes wel wat aan de magere kant als je bedenkt dat je de game lang en veel zou kunnen gebruiken als je serieus aan de slag zou gaan met trainen.

630xgIs het dan echt allemaal zo slecht? Het is met name jammer dat de registratie van bewegingen niet goed werkt en de presentatie erg tegenvalt. Toch zijn er ook meerdere positieve punten te noemen. Zo kun je uplevelen en kun je nieuwe oefeningen krijgen. Iets waardoor je sneller geneigd bent verder te spelen. Ook is de caloriën minigame best aardig om te spelen en vergroot het je bewustzijn van wat je eet. De potentie is er en de game kent een aantal leuke ideeën. Deze wegen echter niet op tegen de belangrijkste minpunten, zeker omdat het belangrijkste aspect (registratie van de Wii Remote) niet naar behoren werkt. We moeten toegeven dat we de game alleen met de Wii Remote hebben gespeeld maar in feite hoort dit niet uit te maken. Ook zonder Balance Board moet de game goed speelbaar zijn, wat niet het geval.

– Registratie Wii Remote werkt niet goed
– Grafisch is de titel niet sterk

+ Unlockables en nieuwe oefeninge stimuleren om verder te spelen