Wii U Review: Wii Sports Club

Wii Sports is de best verkochte game aller tijden. Niet voor niets dat Nintendo met een heruitgave, in vorm van Wii Sports Club, voor de Wii U komt. Maar is de heruitgave zijn geld waard?Onlangs heeft Nintendo twee sporten aan het assortiment van Wii Sports Club toegevoegd en een fysieke uitvoering van deze titel uitgebracht. Het was weer eens tijd voor Vincent om deze titel opnieuw te beoordelen. Lees jij mee, of ben je (al) aan het sporten?

Wii Sports en Wii Sports Resort zijn respectievelijk een verzameling van diverse sporten en heeft menig gamer (en huismoeder) aan het bewegen gekregen. De uitvoering is minder intensief als bij Wii Fit, maar zeker niet minder leuk. Onlangs heeft Nintendo Wii Sports Club in twee uitvoeringen uitgebracht, namelijk een fysieke en een digitale editie. Maar kan de heruitgave in vorm van Wii Sports Club zijn voorgangers evenaren?

Baseball 1

Sporten!

Wii Sports Club is een heruitgave van Wii Sports voor de Wii U, maar dan in een HD-jasje. Het principe van de Wii Sports-serie zal bij menig persoon wel bekend zijn, maar komt kort gezegd neer op het beoefenen van een aantal soorten sport in eigen huiskamer. En dat is voor Wii Sports Club niet anders.

Bekende kost zijn de soorten sport. Het assortiment van Wii Sports Club bestaat uit bowlen, tennis, golf, boksen en honkbal. Daarmee staat de teller op 5 soorten sport en dat valt tegen. Met keuze uit het assortiment van Wii Sports en -Resorts had het assortiment van Wii Sports Club rijkelijker mogen zijn en voelt daardoor beperkt aan. Maar kent de titel naast de bekende kost ook genoeg nieuwigheden?

Spelstanden

De nieuwigheden zijn merkbaar in de verschillende spelstanden. Zo is Wii Sports Club speelbaar in single- en in multiplayer. De singeplayer bestaat uit het beoefenen van een sport, waarin het boeken van progressie centraal staat. Dit wordt meetbaar gemaakt, dankzij het ‘niveau’- systeem. Na het behalen van een overwinning krijgt de speler punten. Bij genoeg behaalde punten, stijgt het niveau. Punten verliezen is echter ook een mogelijkheid, dit gebeurt logischerwijs na het verliezen van een wedstrijd.

Na het behalen van een ‘unieke’ prestatie wordt je beloond met een stempel. Deze kennen we uit de voorgaande titels, maar ook uit Nintendoland. Het behalen van een stempel kan wereldkundig worden gemaakt op Miiverse, maar worden ook zichtbaar gemaakt in een handig overzicht zodat je deze kan laten zien aan vrienden.

De uitdagingen in Wii Sports Club zijn zeer uitdagend. De uitdaging verschilt per sport en heeft een hoog trial & error gehalte. Het vereist oefening om een mooie score neer te zetten. Dit kan zeer frustrerend zijn als het niet lukt, maar het is bevredigend wanneer het wél lukt en de persoonlijke score boven die van vrienden staat.

8De toevoeging van online multiplayer is voor de eenzame gamer een pluspunt. Voordat het mogelijk is om tegen andere spelers op te nemen, is het vereist om een ledenpas aan te maken. Een ledenpas geeft aan waar de speler vandaan komt en vormt een belangrijk onderdeel van het ‘Club’-gedeelte.

Na het aanmaken van een ledenpas is het mogelijk om je aan te sluiten bij een club. De clubs zijn door Nintendo aangemaakt en zijn gebaseerd op omgevingen. Denk aan Zuid-, West-, Oost- en Noord Nederland.

In een club is het mogelijk om de gemiddelden van leden te zien, bijvoorbeeld het aantal keer gewonnen potjes, maar ook op welke plaats de club gerankt staat. Dit is een leuke toevoeging, maar het had leuker kunnen zijn. Het is echter niet mogelijk om zelf clubs aan te maken en dat is jammer. Hoe leuk had het kunnen zijn om een Daily Nintendo-club aan te maken en daarmee de strijd aan te gaan tegen de rest van de wereld?

Beoordeling

Doordat elk soort sport los verkrijgbaar is in de eShop wordt hieronder elk soort sport individueel besproken en beoordeeld met een eigen cijfer. Het cijfer die genoteerd staat bij The Verdict omvat de totaliteit van Wii Sports Club.

wii_sports_club_bowling_1

Bowlen
Een van de meest karakteriserende Wii Sports-game is bowlen. Met de Wii Motion Controller en een simpele handbeweging gooi je een bowlingbal op de baan, met als hoofddoel alle pins om te gooien en zodoende de befaamde strike te behalen. Het baart echter oefening om een reeks strikes neer te zetten en kent zijn hoogtepunt in lokale multiplayer.

De uitdagingen zijn variërend, en als je voor perfectie gaat, kunnen deze ook moeilijk zijn. Een voorbeeld is de uitdaging ‘Wonderworp’. In wonderworp staan de pins op verschillende wijzes geplaatst. In één worp moeten alle pins omgevallen zijn. Is dit niet het geval, dan kan je het opnieuw proberen. Na tienmaal verkeerd te hebben gegooid eindigt de uitdaging. Hoewel dit makkelijk lijkt, is het ontzettend moeilijk.

Zoals eerder vermeld, kent bowlen in multiplayer zijn hoogtepunt. Vrienden en familie, oud en jong, ze snappen het allemaal. Een saaie zondagmiddag kan met bowlen worden omgetoverd in een aangename bezigheid. Multiplayer is speelbaar in zowel de uitdagingen als in een reguliere competitie.

Cijfer: 9

wii3

Tennis
Tennis is tot dusver de minste van de uitgebrachte sporten. Dit wordt veroorzaakt door de onnauwkeurigheid bij de gemaakte bewegingen. Het wordt moeilijk gemaakt als de racket aan de verkeerde kant wordt gehouden en dit moeizaam omkeerbaar is, waardoor puntenverlies geleden wordt. De uitdagingen maken veel goed. Deze zijn, zoals de naam al doet vermoeden, uitdagend en leuk om uit te voeren.

In ‘Kwaakrace’ moet de bal in het veld worden geslagen. Een gerobotiseerde eend, welke jou van tennisballen voorziet, zal meters maken door achter de bal aan te gaan. De meters worden als eindresultaat bij elkaar opgeteld. Om een zo hoog mogelijk score te maken, moet je er voor zorgen dat de bal zo ver mogelijk van de eend terecht komt. De tennisballen moeten wel in het veld terecht komen. Om de uitdaging in goede banen te leiden is ervaring vereist.

Cijfer: 6

large

Golf
Golf wordt als enige sport ondersteund door de GamePad. Waar de Wii Motion Controllers fungeren als golfclub, functioneert de GamePad als extra beeldscherm waarop de golfbal en het uiteinde van de golfclub zichtbaar zijn. Door de controller op de GamePad te richten en op B te drukken, wordt deze gekalibreerd.

Met een zwaaiende beweging wordt de golfbal de lucht ingeslagen. Eventuele afwijkingen worden zichtbaar gemaakt op de GamePad, tevens wordt een uitgeslagen graspol vormgegeven als je te hard hebt geslagen.  Met de extra toevoeging van de GamePad en de kalibratie voelt het beoefenen van Golf natuurlijk aan.

Een van de leukste uitdagingen is Green-Bingo. Zoals de naam al doet vermoeden, krijgt de speler een bingokaart voorgeschoteld. De bedoeling is dat, met behulp van een golfbal, de speler een horizontale, verticale of diagonale streep op de bingokaart moet zien te krijgen. Een vakje van de bingokaart wordt opgelicht zodra een golfbal daarop blijft liggen. Om het moeilijk te maken wordt de speler op verschillende afstanden van de bingokaart neergezet en zal rekening moeten houden met de wind. Door te hard of te zacht slaan kan het zijn dat de golfbal naast de bingokaart beland. De kracht van green-bingo is dat het uitdagend en ook verslavend werkt. Een aanrader!

Cijfer: 7,5

Wii-Sports-Club-Baseball-en-Boxing-komen-naar-de-Nintendo-eShop-op-de-Wii-U

Honkbal
Honkbal is een van de twee sporten die als laatst aan het assortiment van Wii Sports Club is toegevoegd, maar kent in verhouding met de andere soorten sport de meeste vernieuwing, met dank aan de GamePad. De rollen tijdens honkbal zijn verdeeld over de soorten controllers. Zo zal degene die de Wii Motion-controller vasthoudt fungeren als ‘slagman’. Door een zwaaiende beweging te maken is het mogelijk om de bal zo hard mogelijk te slaan, waardoor deze een grote afstand kent. Afhankelijk van de afstand zal de speler en medespelers gaan rennen om een honk te bezetten. Als speler hoef je deze bewegingen niet na te bootsen.

Leukste gedeelte krijgt vorm door de GamePad. Wie de GamePad als controller kiest fungeert als vanger. Deze vangt de bal op als deze niet wordt geraakt door de slagman en vangt deze in het veld als de bal hoog in de lucht bevindt. Met dank aan de perfecte uitvoering van de GamePad ontstijgt deze titel zich boven de andere soorten sport. Een echte aanrader!

Cijfer: 9

zlCfzSGWiW4Pd1zbzoBoksen
De laatste sport is boksen. De regels van boksen zal voor iedereen duidelijk zijn en kent ook geen wijziging in Wii Sports Club, maar wie deze nog niet kent, hier een summiere uitleg: zo snel mogelijk de tegenstander uitschakelen!

De uitvoering van boksen krijgt vorm door gebruik van één of twee Wii Motion controllers, verdeeld over beide handen. Door stootbewegingen na te bootsen, worden deze vertaald naar het scherm. Daar kom je oog in oog te staan met de tegenstander, maar deze zal niet zwijgend de klappen opvangen. Het is dus van belang om naast aanvallend, ook verdedigend je mannetje te staan.

De bewegingen verlopen soepel en is makkelijk te besturen. Om het je zelf gemakkelijker te maken, adviseert ondergetekende wel om aan de slag te gaan met twee Wii Motion controllers in plaats van één. Dit voelt natuurlijker aan en is eigenlijk ook leuker om te doen. Wie naast de hoofdmodus toe is aan een uitdaging, kan zijn hart ophalen in ‘uitdagingen’. Daar kan je aan de slag gaan met reflexen en kracht.

Cijfer: 7

Wii-Sports-Club-Baseball-and-BoxingPrijs
Discutabel is de prijs die je voor Wii Sports Club moet betalen. De applicatie is gratis in de eShop te vinden, maar de soorten sport zijn los van elkaar te koop. En daar hangt een zwaar prijskaartje aan. Mocht je een enkele sport willen kopen, dan is het een gunstige situatie, maar als je voor een complete uitvoering gaat, dan is het slim om de fysieke uitvoering van Wii Sports Club te kopen, omdat deze voor minder euro’s te vinden is.

Nintendo biedt echter ook een andere mogelijkheid, namelijk een probeerversie. Met de probeerversie is het mogelijk om 24 uur lang gebruik te maken van een sport. Twijfel je nog over de aanschaf van een sport, dan is dit wel een manier om een sport te proberen, maar ook aan de probeerversie hangt geen zacht prijskaartje.

Wii Sports Club kan zijn voorgangers moeizaam evenaren. Het aantal soorten sport voelt beperkt aan en de kosten zijn discutabel. De nasmaak van de minpunten wordt weggespoeld door een goede onlinemodus en zeer geslaagde uitdagingen. Ondanks het beperkte aanbod, zijn dit wel een van de leukste sporten en dat maakt een hoop goed. Het is voor gamers die de voorgaande delen niet hebben gespeeld en voor gamers die graag online gamen een interessante titel. Hoor je niet bij de opgenoemde doelgroepen? Dan doe je er goed aan om deze links te laten liggen.

– …in aanbod wel beperkt
– Grafisch niet sterk
– Prijs per sport te hoog