Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

[SPECIAL] De geschiedenis van… Star Fox – Deel 2

Neem een plaats in de Arwing en vlieg door de geschiedenis van de Star Fox-serie heen!

Neem een plaats in de Arwing en vlieg door de geschiedenis van de Star Fox-serie heen!

In het eerste deel over de geschiedenis van de Star Fox-serie werd de oorsprong en de eerste titels uit de Star Fox-serie besproken. Indien je dit hebt gemist, dan kan je deze hier terug vinden. In het tweede deel gaan wij verder waar het de vorige keer ophield en nemen wij jou mee naar de Star Fox-titels voor de Nintendo Gamecube en Nintendo DS.

Star Fox Adventures

Lylat Wars werd zowel door de critici als de consument positief ontvangen. Het lijkt dan ook logisch dat de volgende titel niet lang op zich zou laten wachten, maar het tegenovergesteld werd werkelijkheid. Het zou uiteindelijk vijf jaar duren totdat een nieuwe Star Fox-titel het levenslicht zou zien. Dit had te maken met een bijzondere ontwikkeling die de opvolger heeft doorgemaakt.

Ontwikkelaar Rare, welke geen onbekende is voor fans van Nintendo, was bezig met een nieuw project voor de Nintendo 64, genaamd Dinosaur Planet. Een groots avonturenspel dat sterk werd beïnvloed door The Legend of Zelda-serie en speelt zich af op een planeet waar Dinosauriërs leven. Hoewel de titel niets met de Star Fox-serie te maken heeft, zag Miyamoto gelijkenissen tussen de hoofdrolspeler van Dinosaur Planet en Fox McCloud. Doordat Miyamoto zijn bevinding niet kon loslaten werd besloten dat de ontwikkeling van Dinosaur Planet een koerswijziging moest ondergaan, Dinosaur Planet werd omgedoopt tot Star Fox Adventures.

Doordat de koerswijziging halverwege het ontwikkelproces van Dinosaur Planet plaats vond, zijn er een hoop ideeën en beelden van de oorspronkelijke titel overgebleven. Denk aan promotiemateriaal voor Dinosaur Planet en zelfs gameplaybeelden zijn op het internet terug te vinden. Het verhaal van Dinosaur Planet is vrijwel intact gebleven en kent subtiele wijzigingen zodat het beter aansluit op de situatie van Fox McCloud en zijn team. Zo speelt het verhaal acht jaar na Lylat Wars af en kent het team na het verslaan van Andross een zeer rustig bestaan. Door een noodoproep buiten het Lylat System komt daar verandering in, wat er voor zogt dat dit het eerste en voorlopig enige deel is dat zich buiten de Lylat System afspeelt.

Hoewel Rare de opdracht kreeg om zijn titel te veranderen in een Star Fox-titel is de hoofdrolspeler van de oorspronkelijke titel wel verwerkt in Star Fox Adventures. Krystal, een vrouwelijke vos, ondersteunt Fox tijdens zijn avontuur, maar het was aan haar om de planeet te redden. Inmiddels is zij een vertrouwd gezicht binnen de serie en heeft zij bij menig fans harten weten te veroveren.

Star Fox Adventures verscheen als launchtitel voor de Nintendo Gamecube. De reviewcijfers waren goed en de verkoopresultaten vielen niet tegen, maar een tegengeluid kreeg vorm doordat het uitstapje van Fox McCloud weinig met de serie te maken heeft. Zo zijn de missies waarin je de Arwing kan gebruiken op een hand te tellen, spelen de teammaten van Fox McCloud een summiere rol in het verhaal en is er weinig tot geen herkenning in de omgevingen. Hoewel de kritische punten zeker waar zijn, kent de titel voldoende fans en wordt er nog steeds gehoopt op een soortgelijk uitstapje van Fox McCloud. Overigens is dit de laatste titel van Rare die op een Nintendo console is verschenen. Na deze titel werd de ontwikkelaar overgenomen door het Amerikaanse bedrijf Microsoft.

Star Fox Assault

Na de kritische geluiden over Star Fox Adventures ging de ontwikkeling van een volgend deel van start, met als doel een titel te creëren die terug gaat naar de basis van Star Fox. Met Namco, een ervaren ontwikkelaar, aan het roer moet het wel goed komen, toch?

De onthulling van Star Fox Assault vond plaats op E3 2003 en verliep niet zo goed. Dit had te maken met een inspiratieloos filmpje en een first person perspective dat getoond werd. Doordat de titel slecht werd ontvangen volgde een logische uitstel. De titel kreeg vervolgens ook verschillende namen en subtitels. Denk aan Star Fox Armada, Star Fox 2 en Star Fox. Een nieuwe trailer werd getoond tijdens E3 2004. Met de inmiddels bekende Assault als subtitel werd de titel opnieuw geïntroduceerd. Ditmaal werd het positief ontvangen, maar werd wederom uitgesteld tot begin 2005. 

Star Fox Assault bracht de serie weer op het bekende spoor en introduceerde een hoop nieuwe elementen. Voor het eerst in de serie werd er niet gestreden tegen Andross, maar tegen een nieuw ras: Aparoids. De Aparoids zijn het beste te vergelijken met insecten, welke de Lylat System parasiteren. Een ander element is het uitbreiden van de multiplayerstanden. Eerder was dit mogelijk in Lylat Wars, maar was in een aantal opzichten wat beperkt. Dit werd in Star Fox Assault ruimschoots goed gemaakt, waarbij er zelfs te voet gestreden kon worden.

Star Fox Command

Star Fox Assault werd met redelijke reviewcijfers ontvangen, maar een commerciële succes bleef uit. Wellicht dat de teleurstellende verkoopcijfers te maken hebben met de eveneens struikelende verkoopcijfers van de Nintendo Gamecube? Hoe dan ook, het volgende avontuur moest dan wel een succes worden om de serie in leven te houden.

Het is 2006. De Nintendo DS is in verschillende regionen al twee jaar uitgebracht en is een wereldwijde succes. Met gebruik van twee schermen, waarbij de onderste een touchscreen heeft, onderscheidt de handheld van de concurrentie en is innoverend op elk gebied. Een goede reden om Star Fox voor de handheld uit te brengen, niet waar?

De onthulling vond dan ook een jaar eerder plaats tijdens E3 2005 en werd als Star Fox DS in het leven geroepen. Nieuwe elementen als gebruik van de onderste scherm en online zorgen ervoor dat deze titel weer anders aanvoelde dan de voorgaande titels, maar tegelijkertijd voelde de DS-titel zeer vertrouwd aan door de bekende aanpak. De arcadeshooter ging wellicht nog meer terug naar het origine dan dat Assault deed en liet zien waarin de serie goed in was, namelijk het serveren van actievolle en hectische missies waarin de Arwing centraal stond.

De arcadeshooter voor de Nintendo DS werd in 2006 gelanceerd en kreeg net als alle voorgaande titels mooie reviewcijfers. Commercieel gezien is de titel een regelrechte flop te noemen en was lang de slechtst verkochte Star Fox-titel aller tijden. Dit was dan ook een reden voor Nintendo om Star Fox lang op stil te zetten.

Met Star Fox Command komen we aan het einde van het tweede deel van “De geschiedenis van… Star Fox”. Volgende week staat het derde deel online. In het derde deel bespreken we de ontwikkeling van de 3DS- en Wii U-titels.