Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Wii U review: Watch_Dogs

Enkele maanden na de release van Watch_Dogs brengt Ubisoft de game nu ook naar de Wii U. Beter laat dan nooit of had deze game beter weg kunnen blijven? Lees hier onze uitgebreide review.

Watch Dogs is een openwereldgame en speelt zich af in Chicago. In Watch_Dogs draait het veelal om hacken. Alles in de stad is aangesloten op het internet en wordt beveiligd door het operating system ctOS. Je raad het al, dat alles is dan ook te hacken. Het hoofdpersonage Aiden Pearce heeft een manier gevonden om dit te doen en krijgt daardoor toegang tot bijna alles dat met internet verbonden is. Computers, telefoons, stoplichten, beveiligingscamera’s en ga zo naar door. Bijna alles kun jij hacken in de game!

wd2

Zoals net vermeld speel je met Aiden Pearce. Hij heeft als meesterhacker veel contact met de onderwereld. Dat is echter een keer goed mis gegaan waardoor hij zelf doelwit werd en zijn kleine nichtje is vermoord. Aiden wil wraak nemen en dat is in het kort het verhaal achter Watch_Dogs.

Spelen in een open wereld

Het verhaal van Watch_Dogs kun je ontdekken aan de hand van allerlei missies. Deze missies variëren van het vermoorden van personen, het hacken van computers tot gevaarlijke achtervolgingen. Ook zitten er leuke sluipmissies tussen. De missies kun je bereiken tijdens jouw avontuur door Chicago en weten het verhaal op een boeiende wijze aan elkaar te knopen.  Een groot pluspunt is de diversiteit in de missies. Zelfs in spellen als GTA willen er nog wel eens een keer enkele saaie missies tussen zitten, in Watch_Dogs is elke missie wel weer een genot om te spelen. Helaas geld dat niet voor de zijmissies die je kunt doen. Deze extra missies lijken veel op elkaar en zijn dan ook weinig boeiend.  Vaak zul je iemand om moeten leggen en dat heb je na een paar keer toch echt wel gezien. De zijmissies zijn nog minder boeiend wanneer je de hoofdmissies hebt gedaan die veel diverser en spannender zijn. En wanneer op je kaart een nieuwe missie verschijnt om het verhaal verder te spelen, waarom dan nog een relatief saaie zijmissie gaan doen?

wd4

Zoals net vermeld kun je vrij rondreizen door een gigantische stad. Heb je even geen zin om een missie te doen, dan kun je je vermaken op je eigen tempo in Chicago. Net als in spellen als GTA kun je ieder voertuig in. Of deze nu geparkeerd staat of dat je eerst de bestuurder eruit moet trekken, het maakt niets uit. Een stukje rond rijden door de stad is namelijk best leuk! En wanneer je het té bont maakt komt de politie op je af en volgen er spannende achtervolgingen. Loop je liever op straat, dan kun je de voorbijgangers neerschieten. Of laat ze liever leven, wanneer je ze hackt kun je flink wat geld van ze stelen.

Maar wacht eens… klinkt dit niet wat bekend? Inderdaad. De gameplay in Watch_Dogs lijkt best veel op spellen als GTA. Het grote verschil zit ‘m dan ook echt in het hacken. Het feit dat vrijwel alles hackbaar is in combinatie met de vrijheid die je hebt zorgt voor een unieke ervaring. De mogelijkheden door het hacken lijken eindeloos. Stoplichten hacken en een verkeerschaos veroorzaken,.  elektriciteitskastjes opblazen, paaltjes in de weg omhoog laten komen, bruggen open- of dichtzetten, genoeg om je mee te vermaken!

Het hacken van apparaten en mensen is overigens ook echt nodig. Het is ten slotte dé manier om aan je geld te komen die je weer hard nodig hebt om verder te komen in de game. De vrije mogelijkheden die je in de stad hebt worden op deze manier dan ook goed geïntergreerd in het verhaal van de game.

wd1

Maar dan… de Wii U versie

Hoe leuk de gameplay ook klinkt van Watch_Dogs, feit blijft wel dat de Wii U versie nu pas in de winkels ligt. De kans is dan ook aanwezig dat je de game al eens hebt gespeeld. En dan kunnen we kort zijn: er is dan geen reden om de game ook op de Wii U te halen. Watch_Dogs voor de Wii U biedt geen nieuwe ervaring dan de eerder verschenen versies. Heb je geen andere console, dan is de Wii U versie wel interessant om te halen als je van dit soort games houdt.

Grafisch gezien oogt Watch_Dogs op de Wii U vrij goed. Het is geen PS4 niveau maar wel degelijk een stap vooruit ten opzichte van de PS3 versie. De stad oogt mooi en is levendig. Textures zijn voor Wii U begrippen ook best wel in orde. Een ander verhaal is het echter wanneer je let op de frame rate. Met name tijdens het rijden zakt deze soms in en dat is een gemiste kans.  Zeker omdat het rondrijden door de stad een aanzienlijk deel van de gameplay betreft. Het besturen van je auto is ook even wennen. Na een tijdje zul je er redelijk mee om kunnen gaan maar de besturing voelt niet heel prettig.

Iets wat de Wii U versie wél heeft is een map die op de GamePad wordt getoond. Dat kan soms best handig zijn maar daar houdt het gebruik van de GamePad wel mee op. Had Ubisoft deze niet op veel meer manieren kunnen gebruiken? Hoe leuk had hacken via je GamePad kunnen zijn? Leuke minigames op de GamePad? Je vind het helaas niet terug in de game en dat is een gemiste kans.

Conclusie

Of Watch_Dogs de moeite is om aan te schaffen hangt volledig af van of je de game al hebt gespeeld op een andere console. Is dit het geval, dan biedt de Wii U versie je vrijwel niets nieuws. Heb je de game nooit eerder gespeeld en heb je alleen een Wii U, dan is de game een prima titel wanneer dit jouw genre is. De leuke gameplay staat ten slotte nog steeds als een stokje. De leuke missies maar met name de enorme vrijheid kunnen je zeker een aantal weken zoet houden. Het is echter wel jammer dat de frame rate niet altijd overeind weet te blijven. Ook het gebruik van de GamePad is minimaal en Ubisoft heeft niets gedaan om de saaie zijmissies in de Wii U versie wat interessanter te maken. Watch_Dogs op de Wii U is daarom een leuke titel geworden maar wél met een aantal grote gemiste kansen.

+ Vrijheid is geweldig in de game, veel te doen, hacken is leuk, spannende missies
- frame rate soms erg slecht, matig gebruik van GamePad en slechte zijmissies
Eindcijfer 7