[Review] Picross S

De populaire puzzelserie Picross heeft nu een versie voor de Nintendo Switch. Hoe houdt deze versie zich stand?

Het principe van de Picross-games is simpel. Je hebt een rooster van x bij x vakjes waarnaast nummers staan, met aan jou de taak het rooster in te vullen. Voor elke regel en kolom aan vakjes staan één of meerdere cijfers. Als er een drie staat moet je drie vakjes achter elkaar inkleuren. Staan er twee cijfers, dan moet je dit voor beide cijfers doen. Enige regel is dan dat er tussen de gekleurde vakjes van twee cijfers een leeg vakje moet overblijven. Uiteindelijk zal je dan een afbeelding onthullen.

Het spel is geschikt voor iedereen die van een puzzel houdt. Voor gevorderden zal het eerste gedeelte wat makkelijk zijn, maar latere puzzels geven toch genoeg uitdaging. Voor beginners zijn ook de latere puzzels goed te doen door de goede opbouw van de moeilijkheidsgraad, maar ook vanwege de hints en de autocorrectie die je aan kan zetten.

Qua besturing werkt de game helaas niet helemaal optimaal. Je gebruikt de richtingsknoppen of de joystick om over het rooster te verplaatsen, A om in te kleuren en B om een kruisje te zetten om een leeg vakje te markeren. Dat klinkt simpel en dat is het ook wel, maar helaas schiet je regelmatig door als je aan het invullen bent, waardoor, als je de autocorrectie aanhebt, deze automatisch aangaat. Daarnaast is Picross optimaal voor gebruik met een touchscreen en daarom zou het ook echt een toevoeging zijn geweest als dat ondersteund werd in handheldmodus.

Picross S is een vermakelijke puzzelgame die voor iedereen wel content biedt. Voor beginners zijn er genoeg extra’s die kunnen helpen, zoals de foutcorrectie en de hints. Vervelend is wel zeker dat als je de soepele besturing bent gewend van de 3DS-games, dit wel heel erg wennen is. Regelmatig zal je per ongeluk een extra vakje kleuren en als je dan de foutcorrectie hebt aanstaan, zal die meteen activeren en je tijd kosten. Het zou daarom ook fijn zijn als de game touchscreen ondersteuning had gehad in de handheld-modus. Na een stuk of zeven Picross-games voor de 3DS voelt deze net te veilig aan. Een functie voor 3D Picross of een meer gethematiseerd design zoals de Pokémon- en Zelda-versies was leuk geweest.

+ Goede mix van makkelijke en uitdagende puzzels
+ Genoeg waar voor je geld

– Geen touchscreen ondersteuning in handheld-modus