[REVIEW] Lovers in a Dangerous Spacetime

Lovers in a Dangerous Spacetime is sinds afgelopen week beschikbaar op de Switch. Is deze bijzondere shooter ook de moeite waard?

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: Lovers in a Dangerous Spacetime is een vreemd spel. De game gaat over een ‘stelletje’ dat samen een ruimteschip moeten besturen. Dat stelletje doelt echter totaal niet op ‘lovers’. Dit woord uit de titel staat namelijk niet voor liefde maar voor League of Very Empathetic Rescue Spacenauts. Het doel van dit team is space-bunnies te bevrijden en vijandige Anti-Love forces te verslaan om uiteindelijk de liefde terug te brengen.

Een space shooter maar dan anders

Waar het verhaal al vrij opvallend is, is deze shooter ook op het gebied van gameplay anders dan wat je gewend bent van shooters in de ruimte. Weliswaar bestuur je net als in veel vergelijkbare games een ruimteschip, maar in deze game pakt dat flink anders aan. Je speelt met met een team van twee en beide personages zullen constant samen moeten werken om verder te komen. Waar de één de richting van het schip bepaald, zal de ander de verschillende wapens in het schip moeten bedienen. Daarnaast heb je nog een groot kanon en een schild die je allemaal met de twee personages dient te besturen. Het doel is niet zo zeer alle vijanden te verslaan, maar om een bepaald aantal space-bunnies te bevrijden. Vijanden zijn er echter wel in overvloed en kunnen het je soms flink lastig maken. Heb je het aantal konijnen bevrijd, dan verschijnt een groot hart wat het einde van het level is. Elke planeet wordt na vijf levels afgesloten met een eindbaas. Deze kunnen flink pittig zijn en, als ‘boze varianten’ van bestaande sterrenbeelden, zijn ze ook lekker origineel en gek.

Waar de eerste levels nog vrij gemakkelijk zijn, neemt het niveau al snel toe waardoor je in latere levels constant goed moet switchen tussen de wapens, je schild en de boegschroef waarmee je het schip kan besturen. Dat brengt een soms chaotische, maar leuke en uitdagende gameplay met zich mee.

Gemaakt voor co-op

Lovers in a Dangerous Spacetime kun je alleen spelen, maar is eigenlijk geboren om samen te spelen, wat met maximaal vier spelers kan. Zo kan één persoon dan het schip besturen en de andere(n) de wapens gebruiken om vijanden neer te schieten en het schild gebruiken om gevaar te blokkeren. Goed samenwerken is enorm belangrijk en wanneer een speler niet goed genoeg speelt, is het al snel einde verhaal. Het is dus een geweldige test voor je relatie of vriendschap! Ben je in je eentje, dan kun je beide personages ook zelf besturen. Dat is net een stukje lastiger en natuurlijk ook net iets minder leuk. De kracht van de gameplay waarbij constant snelle actie wordt vereist blijft echter wel goed in stand. Overigens bestuur je in je eentje niet beide personages. Een personage bestuur je zelf en de ander kun je opdracht geven om een bepaald wapen of het schild te besturen. Een ding is zeker: Lovers in a Dangerous Spacetime is alles behalve een gebruikelijke space-shooter en biedt een unieke ervaring met hectische actie.

Er wordt constant snelle actie verwacht van de speler en dan is goede besturing natuurlijk erg belangrijk. Gelukkig zit het hiermee wel snor. De besturing heb je binnen no-time onder de knie. De basis van sturen, schieten en verdedigen is dan ook simpel. De uitdaging zit in de snelheid waarmee je moet reageren en dat zorgt voor een constante uitdaging die zorgt dat je verder wilt spelen.

Audiovisueel gezien is vrolijk het beste woord voor de game. Ondanks dat het spel grafisch niet enorm hoogstaand is, kent deze een passende en fijne stijl. De felle neonkleuren en vreemde vijanden maken het geheel helemaal af. Tel daarbij de vrolijke muziek op en je hebt een game die audiovisueel prima voldoet en vooral erg origineel is.

Is dan alles positief aan de game? Ook deze titel kent zo zijn minpunten. De speelduur is bijvoorbeeld erg kort. Zeker met twee spelers heb je met een uur of zes alle missies uitgespeeld. En tja, dan is de lol er voor het grootste deel wel vanaf. Een online multiplayer stand had erg welkom geweest. Daarnaast is de prijs van bijna 14 euro misschien net iets te hoog voor de content die wordt geboden.

Lovers in a Dangerous Spacetime is een bijzonder originele shooter die een interessante twist aan het genre geeft. Bovendien is dit hét perfecte voorbeeld van een co-op titel. Het is jammer dat je de game met een uur of zes uit kan hebben en er dan weinig replay-waarde overblijft. Neemt niet weg dat Lovers in a Dangerous Spacetime gewoon een ijzersterke shooter is geworden die nog meer straalt wanneer je deze samen speelt.

+ Unieke gameplay
+ Leuk om alleen te spelen, nog leuker samen
+ stabiele controls