[REVIEW] Quest of Dungeons

Red jij het licht uit de handen van de boze tovenaar?

Quest of Dungeons is een 16-bit turn-based dungeon crawler die gebruik maakt van roguelike-elementen. Dit houdt in dat alles willekeurig gegenereerd is en als je pech hebt en toch dood gaat, dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen. In deze review lees je hoe het spel uitpakt.

In Quest of Dungeons is het de bedoeling om een aantal verdiepingen te behalen zonder dood te gaan. Er zijn vier moeilijkheidsgraden en je kunt kiezen uit vier personages: De Warrior, de Wizard, de Assassin en de Shaman. Elk personage heeft zo zijn eigen unieke eigenschappen. Zo is de Warrior gespecialiseerd in zwaarden, terwijl de Wizard veel toverspreuken gebruikt. De Assassin is handig om van veraf te gebruiken en de Shaman is een mix tussen zwaarden en toverspreuken. Zodra je een personage hebt gekozen, kun je gelijk beginnen met de eerste verdieping. Er zijn in totaal drie levels, waarbij het spel steeds moeilijker wordt.

Het licht is gestolen… alweer

Het verhaal van Quest of Dungeons is niet veel bijzonders. Een gemene tovenaar heeft het licht gestolen en aan jou de taak om het terug te halen. Daar blijft het dan ook meteen bij, in het tweede level wordt het licht namelijk gewoon weer gestolen. Het gebrek aan een goed verhaal is jammer maar gelukkig bevatten de personages in de game veel humor wat een hoop goed maakt.

Loot everywhere

Zoals je al kon lezen is het de bedoeling een aantal verdiepingen te halen zonder af te gaan. Om dat succesvol te doen is loot, voorwerpen die je kunt vinden, erg belangrijk. Denk aan allerlei stenen, geld, kleding, wapens. In elke kamer die je inkomt, is dit dan ook te vinden. Wat ik erg fijn vond, was dat er een “Auto loot pick-up” knopje was. Er is simpelweg zoveel te vinden, dat het na de eerste verdieping echt vervelend is om steeds alles op te pakken. Ik vond het een beetje teveel.

Het loot kun je vervolgens verkopen echter de verkoopprijzen ervan waren laag in vergelijking met de prijzen van de wapens die je kan kopen met je verzamelde geld. Om namelijk echt wapens te kunnen kopen heb je wel heel veel geld nodig en moet je alle kamers van een verdieping afgaan om genoeg spullen te hebben om vervolgens weer te verkopen. Dit kan allemaal erg lang duren waardoor het soms ook lang duurt om een verdieping uit te spelen.

Boordevol humor

Quest of Dungeons bevat erg veel humor. Zo kwam ik een vleermuis tegen die “Tralala” zei. Een andere vleermuis zei “Give me your gold and run.” De game bevatte ook memes, mooi voorbeeld hiervan is “The cake is a lie”. Sommige referenties zijn erg ver gezocht, de verkoper maakt bijvoorbeeld “Resident Evil 4” referenties.

Een leuke unieke feature

Wat een zeer leuke feature is, is dat je deuren open en dicht kan doen. Kom je opeens een willekeurige baas tegen, maar ben je nog te zwak? Geen punt, doe snel de deur dicht! Heb je eindelijk de goede sleutels voor een geheime deur? Mooi, dan kan je teruggaan naar een eerdere verdieping. Deze laatste twee features maakte het erg vermakelijk om te spelen. Daarnaast speelt het spel ook nog eens erg fijn weg. De besturing is aanpasbaar, maar de standaardinstellingen speelden ook al fijn.

Lekker ouderwets

De graphics zijn zoals ik eerder al zei 16-bits. Persoonlijk vind ik dit ook wel passen bij dit genre, maar dat was niet het enige ouderwetse. De liedjes zijn ook ouderwets, ikzelf vond ze ook erg mysterieus, dat was erg toepasselijk. Je zoekt verdieping na verdieping af, in het donker natuurlijk, want er was nog steeds geen licht. De liedjes waren verder goed, maar ze waren niet gedenkwaardig.

Quest of Dungeons is al met al een erg vermakelijk spel met een paar tekortkomingen. Dat je deuren van kamers kan dicht doen, maakt het uniek. De humor in dit spel is geweldig. Er zijn zoveel fantastische zinnen aanwezig, eigenlijk te veel om op te noemen. De game is bovendien ook uitdagend. Ik zelf vind het spel al behoorlijk lastig af en toe op de makkelijk moeilijkheidsgraad, maar ik ben dit genre niet gewend. Het spel verveelt niet snel en naarmate ik er meer uren in had gestopt, begon het ook leuker te worden.

+ Geweldige humor
+ Uitdagend
+ Replay waarde ligt hoog