Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

[Hands-on] The Flame in the Flood

Naast een aantal AAA titels zijn wij tijdens Gamescom 2017 ook uitgenodigd om een aantal indie games te komen spelen. Één daarvan is The Flame in the Flood, een roguelike survival game die deze oktober op de Switch verschijnt. Lees onze ervaringen hier. 

Naast een aantal AAA titels zijn wij tijdens Gamescom 2017 ook uitgenodigd om een aantal indie games te komen spelen. Eén daarvan is The Flame in the Flood, een roguelike survival game die deze oktober op de Switch verschijnt. Lees onze ervaringen hier. 

The Flame in the Flood is een roguelike survival game die zich afspeelt in een ondergelopen Amerika. Jij speelt een jonge dame genaamd Scout, die samen met haar hond Aesop probeert te overleven in een wereld die is teruggenomen door de natuur. Op een vlot gemaakt van hout en andere drijvende onderdelen vaar je van eiland naar eiland op zoek naar voedsel, water en tekenen van leven. Onderweg verzamel je voorwerpen die je kunt combineren om vallen te maken, je vlot te verbeteren, jezelf te beschermen tegen de natuur en bovenal in leven te blijven.

Tijdens Gamescom kregen we de kans om deze game te komen proberen, tijdens een afspraak met Forest Dowling. Forrest Dowling is de lead designer van de game. Na ons even enthousiast te hebben uitgelegd waar de game over ging, kregen we de kans om hier zelf mee aan de slag te gaan. Aangezien de game al een tijd uit is voor andere consoles speelden we geen demo, we kregen gewoon de kans om het spel vanaf het begin te spelen. Overigens hebben we alleen de kans gekregen om in handheld-modus te spelen, dus onderstaande indrukken komen ook vooral daar vandaan.

Hoewel ik voorafgaand aan de afspraak natuurlijk wel wat onderzoek had gedaan had ik de game zelf nog nooit gespeeld. Ik wist dat het een roguelike survival game was met een nogal unieke stijl, maar dat genre is momenteel nogal populair. Ik vroeg me dan ook af wat deze game zou kunnen bieden dat ik niet al eerder gezien had. Gelukkig merkte ik na enkele minuten spelen al dat ik positief verrast was door een paar simpele design en gameplay keuzes. Allereerst is het namelijk zo dat The Flame in the Flood van bovenaf bekeken wordt. De personages en voorwerpen op het scherm lijken af en toe erg klein, en ik was bang dat dit grafisch niet goed zou uitkomen in handheld-modus. Dit viel gelukkig reuze mee, want de game komt op het kleinere scherm prima tot zijn recht en deed voor mij niet af aan de kwaliteit die ik op andere consoles gezien had. Wel was het zo dat de tekst in de menu’s nauwelijks leesbaar waren. Toen we dit echter melde vertelde Forrest dat hij dit vandaag meer gehoord had, en dat ze dit zouden veranderen voordat de game daadwerkelijk naar de Switch komt. Altijd fijn om te weten dat ontwikkelaars open staan voor feedback!

Verder was ik onder de indruk over de manier van survivallen. Het is niet voor niets een roguelike game en de keuzes die je maakt wegen in The Flame in the Flood zwaarder dan ik van andere survival games gewend bent. Zo is er allereerst de rivier. Je vaart namelijk altijd met de stroom mee. Het is op zichzelf al moeilijk genoeg om de rivier te navigeren, maar door de stroming heb je telkens maar één kans om ergens aan te leggen. Als je een aanlegplaats mist of je besluit ergens anders heen te gaan is dat eiland voor altijd verloren, en daarmee wellicht voorwerpen die je nodig had om te overleven. Het hele survival systeem is daarnaast gebaseerd op “real life” survival. Zo kun je het water uit de rivier bijvoorbeeld best drinken, maar kun je dit beter eerst zuiveren als je niet ziek wilt worden. Deze waterzuivering wordt gemaakt van houtskool, iets dat ook in een echte waterzuivering veel wordt gebruikt. Forrest gaf dan ook aan dat ze onderzoek hadden gedaan naar echte survival situaties en hoe dit gebruikt zou kunnen worden in een game. Er is bijvoorbeeld ook zoveel mogelijk geprobeerd om voorwerpen meerdere functies mee te geven. Dit was niet alleen gedaan met het oog op gamedesign (niets is vervelender dan een eiland vinden met troep wat je helemaal niet nodig hebt) maar ook omdat dit in het echte leven ook zo werkt. Als voorbeeld gebruikt hij de lisdodde. Net als in het echt kan deze in de game gebruikt worden om vuur mee te maken, om op te eten, en om je vlot mee te versterken. Voorwerpen hebben nu eenmaal meerdere functies zolang je maar creatief genoeg bent.

Na een half uurtje spelen kwam onze afspraak ten einde, maar mijn eerste indrukken zijn positief. Al met al lijkt The Flame in the Flood een prima indie titel te zijn waar je je uren mee kan vermaken als je op zoek bent naar een survival game. De “real life” gedachtegang die erachter zit was voor mij persoonlijk een plus, en geeft deze game net dat beetje extra om te midden van alle andere survival games mijn interesse te wekken. Wat wel jammer was is dat de Switch-versie niets toevoegt. Het is een port van dezelfde versie die een half jaar geleden op de PlayStation 4 verscheen, en ik weet ook niet of de game op de Switch nog aantrekkelijk is voor mensen die hem al hebben.

The Flame in the Flood zal deze oktober op de Switch verschijnen.