[REVIEW] forma.8

Simpel, maar effectief.

Forma.8 is een titel die je onder kan brengen in het zogenaamde Metroidvania-genre. Je weet dus al wat je kunt verwachten, voordat je maar één seconde van het spel hebt gespeeld. Er is weer een grote map beschikbaar, maar niet alles is direct bereikbaar. Door op zoek te gaan naar upgrades, vijanden te verslaan en kleine puzzels op te lossen, krijg je toegang tot gebieden waar je eerst niet kon komen. Forma.8 zal dan ook geen originaliteitsprijzen winnen, maar dat betekent natuurlijk niet dat het geen goede game kan zijn.

Het spel van MixedBag doet zich toch een beetje onderscheiden van games in hetzelfde genre. In de game speel je niet als een mens, maar als een robot die kan vliegen. Tevens zijn je aanvallen vrij onorthodox. Je bent gewend dat je een geweer hebt waarmee je kunt schieten of iets van een zwaard hebt, waarmee je iemand neer kan maaien. In forma.8 gebruik je echter bommen en een energieveld. De laatstgenoemde is ideaal voor vijanden die dicht in je buurt komen, maar om tegenstanders die verder van je af staan uit te schakelen moet je gaan combineren. Leg een bom neer en gebruik je energieveld om deze weg te schieten en je hebt een lange afstandsaanval. Dit vraagt dus wel enige vaardigheid, maar het zorgt er wel voor dat het niet een dertien in een dozijn-titel is.

Voor jong en oud?

Zoals ik al eerder liet weten volgt forma.8 voor de rest hoofdzakelijk de punten die je van het Metroidvania-genre gewend bent en doet dit ook hoofdzakelijk goed. De robot vliegt wat aan de langzame kant, maar daardoor kun je je wel prima manoeuvreren door de soms wat nauwe gangen. Alleen qua puzzels is het soms ‘hit-and-miss’. Sommige zitten heel erg slim in elkaar, maar bij andere lijkt het spel te denken dat een éénjarige de game zit te spelen. Gelukkig voeren de betere puzzels de overhand, maar daardoor zal je wel diep zuchten en met je ogen draaien op de momenten dat hier van af wordt geweken. Ook wordt het spel geplaagd door net even teveel laadmomenten. Toegegeven, deze zijn niet heel lang, maar ze halen je wel uit de ervaring.

Het is heel simpel…

Op audiovisueel gebied is de ervaring wel heel erg goed. Forma.8 maakt gebruik van een simplistische grafische stijl die te vergelijken is met Limbo. Er wordt dus gebruik gemaakt van silhouetten, maar de achtergrond voegt af en toe wat kleur toe met zijn simpele, maar vreemd genoeg ook indrukwekkende vormen. De gekozen stijl zorgt ook voor duidelijkheid op het scherm. Dit wordt nog eens versterkt door het camerastandpunt, die vrij ver van de hoofdrolspeler af zit. Dat betekent wel dat het hoofdpersonages vrij klein is, maar dit is alles behalve storend. Je kunt namelijk wel op deze manier goed zien waar je je bevind en je ziet ruim op tijd waar de verschillende vijanden zich bevinden. Je kunt dus ten alle tijden prima anticiperen op je omgeving en dat komt de gameplay natuurlijk alleen maar ten goede.

Het geluid past zich ook prima bij de graphics aan. De ontwikkelaar is niet bang om stiltes te laten vallen of de speler een heel simpel deuntje voor te schotelen. De stiltes vallen natuurlijk wel op momenten waar het ook echt wat toevoegt aan wat er op het scherm gebeurt en dat zorgt voor een mysterieuze en vooral goede sfeer. De ontwikkelaar weet dus goed met muziek te spelen en dat maakt dan ook best wel indruk. Op audiovisueel vlak is forma.8 dan ook een hele indrukwekkende titel, ook al wordt dit in principe heel erg simpel weergegeven.

Mag het licht uit?

Wat minder indruk maakt, is dat forma.8 regelmatig gebruik maakt van donkere kleuren en hierdoor is alles niet altijd even gemakkelijk te zien. Je kunt niet de helderheid aanpassen in het spel, dus als er maar iets van zonlicht in je kamer schijnt, dan wordt het soms erg moeilijk gamen. Dit geldt zowel voor handheld- als tv-modus. Nu kun je de helderheid van de Switch zelf aanpassen en natuurlijk ook op je tv, maar dan nog is het alles behalve ideaal. Je bent dus haast verplicht om forma.8 met je gordijnen dicht of in de avond als het donker is te spelen.

Forma.8 is heel simplistisch vormgegeven, maar dit maakt wel heel veel indruk en zorgt voor duidelijkheid. De gameplay is ook niet verkeerd, maar is niet van dezelfde kwaliteit als het audiovisuele gedeelte. Tevens weten veelvuldige laadtijden en puzzels die soms ‘hit-and-miss’ zijn wat roet in het eten te gooien. De onorthodoxe manier van aanvallen geeft de game wel weer een origineel tintje. Forma.8 is dan niet de beste Metroidvania-titel ooit, maar weet toch een goede en leuke ervaring voor te schotelen.

+ Prima combinatie van graphics en geluid
+ Gameplay zit over het algemeen goed in elkaar
+ Onorthodoxe maar leuke manier van aanvallen