[REVIEW] Ultra Hyperball

Niet op alle fronten even kopsterk.

De bedoeling in Ultra Hyperball is heel erg simpel: je moet een balletje hooghouden. Je krijgt per level een bepaald aantal beurten om een balletje op een bepaalde hoogte te krijgen. Dit doe je door deze zo goed mogelijk weg te koppen. Komt de bal op je hoofd terecht als je na een sprong op je hoogste punt bent, dan geef je het ding de meeste kracht mee en zal het een grotere hoogte bereiken. Doe je dit niet dan kan de bal maar een klein stukje hoger komen of als je het echt helemaal verkeerd timet, dan kan deze zelfs aan hoogte verliezen. In principe is het dus een timing-spel.

Lekker simpel

Het simpele principe brengt ook simpele controls met zich mee. Om te springen heb je maar één knop nodig. De 25 levels die je kunt spelen in je eentje brengen wel wat variatie mee door ook gebruik te maken van de tilt-functie van de Joy-Con of een analoge stick. Soms moet je ook van links naar rechts lopen omdat het balletje niet altijd recht naar beneden valt. Tevens wordt het touch screen gebruikt. Er zijn 5 levels waar je meerdere personages moet laten springen om het balletje hoog te houden en dat doe je door deze aan te tikken. Voor alle onderdelen geldt dat je een bronzen, zilveren of gouden medaille kunt verdienen, afhankelijk van je score.

Er is dus wel wat variatie, maar Ultra Hyperball verliest vrij snel aan kracht als je alleen speelt. De gameplay zelf is wel aardig en je kunt wel proberen om alle onderdelen met goud af te sluiten, maar dan houdt het ook op. Koppel dit aan dat er niet zoveel levels zijn en dan ben je toch wel vrij snel klaar met de game. Ook het flinterdunne verhaal dat aan de singleplayer is gekoppeld doet daar geen verandering in brengen en dat geldt ook voor het kunnen vrijspelen van extra personages. Ze zien er anders uit, maar ze spelen allemaal hetzelfde.

Met meer man, meer plezier

Gelukkig zijn er ook levels die je met meerdere spelers kunt spelen en hier komt Ultra Hyperball veel beter uit de verf. De herspeelbaarheid is veel groter dan als je alleen speelt, ook al wordt hier het spel ook weer een beetje tegengewerkt door het beperkt aantal levels. De simpele gameplay is ideaal om met meerdere vrienden of vriendinnen te spelen. Iedereen kan namelijk binnen de spreekwoordelijke poep en een scheet doorhebben wat de bedoeling is en wat de controls zijn. Je kunt dan kiezen om samen te werken of tegen elkaar te strijden en beide brengen evenveel plezier met zich mee.

Reset

Plezier zal je echter niet beleven als je de onderdelen kiest waarbij je gebruik moet maken van de tilt-controls van de Joy-Con. Deze gebruik je om je personage van links naar rechts te bewegen. Dit slaat regelmatig op hol, zodat de controls niet meer reageren zoals het zou moeten. Nu kun je ze steeds weer resetten, maar daar zit je natuurlijk niet op te wachten als je je aan het concentreren bent op het goed koppen van de bal. De ontwikkelaar heeft al aangegeven dat ze dit via een patch zullen oplossen, maar daar heb je nu natuurlijk niets aan.

Ultra Hyperball komt het beste uit de verf als multiplayer-titel. Je kan het spel wel alleen spelen, maar de content is zo beperkt dat je dit al snel zat bent. Dit geldt ook voor de multiplayer, maar het strijden tegen elkaar zorgt voor meer competitie en gaat daardoor wat langer mee. Het spel is dus vrij beperkt. De prijs van 9,99 euro is niet heel veel, maar zelfs dat is toch nog iets te hoog voor in principe alleen een simpele party-game, wat het uiteindelijk ook is. Dus speel je vaak met vrienden/vriendinnen, dan kan Ultra Hyperball zeker voor wat uurtjes plezier zorgen. Alle soorten gamers die buiten deze groep vallen moeten toch eerst goed achter hun oren krabben voordat ze tot aankoop overgaan.

+ Zeer gemakkelijk te leren
+ Erg leuk in multiplayer

– Singleplayer-modus heeft zeer beperkt leven