[REVIEW] The Legend of Zelda: Breath of the Wild – De Meesterproeven DLC

De eerste lading DLC voor The Legend of Zelda: Breath of the Wild is eindelijk beschikbaar en beloofd spelers een flinke uitdaging te bieden naast het hoofdspel. Zijn de Meesterproeven een waardig eerste DLC-avontuur? Dat lees je in onze review!

Extra DLC voor een The Legend of Zelda-game was voor veel mensen een vervelende gedachte, zeker door de aankondiging vóór de release van Breath of the Wild zelf. Sinds vorige week kunnen we aan de slag met het eerste deel van de tweedelige Breath of the Wild DLC, welke de Zwaardproef, de Meesterstand, het Heldenspoor en nieuwe schatten bevat. Niet elk onderdeel is even bijzonder, maar samen vormen ze een vermakelijk pakket.

Zwaardproef

De grootste toevoeging aan de game komt in de vorm van de Zwaardproef. Deze uitdaging bestaat uit 45 ruimtes met elk een andere omgeving, welke gevuld zijn met allerlei vijanden. Nu is het aan Link om in elke kamer elke vijand te verslaan, zonder gebruik te maken van zijn verzamelde uitrusting. Hij zal dus moeten werken met de spullen die hij in de ruimtes vindt. De Zwaardproef doet erg denken aan kerkers als de Cave of Ordeals uit Twilight Princess, maar dan net iets gevarieerder. De proef bestaat uit drie niveaus, waarbij het eerste goed te doen is, maar het laatste ontzettend lastig wordt. Daarbij kun je je voortgang niet tussendoor opslaan, dus als je door je hartjes heen bent, is het meteen “Game Over” en kun je opnieuw beginnen. Als je het voor elkaar krijgt alle uitdagingen te voltooien, word je beloond met een permanente upgrade voor het Meesterzwaard.

Hoewel de Zwaardproef niet het meest vernieuwende stukje DLC is, zou ik liegen als ik zei dat ik me niet enorm vermaakt heb. De moeilijkheidsgraad ligt hoog doordat je wordt gedwongen gebruik te maken van de middelen om je heen. Het geeft enorm veel voldoening als je een moeilijke ruimte heelhuids kan verlaten. De upgrade van het Meesterzwaard voor het voltooien van de Zwaardproef is niet ontzettend bijzonder, maar de echte beloning zit hem in het fantastische gevoel van overwinning als je de hele proef hebt overleefd.

Meesterstand

Dit is de plek waar de grootste waaghalzen tot het uiterste worden getest. In de Meesterstand begin je een nieuw spel, maar met een aantal aanpassingen. De vijanden die je tegenkomt zijn vanaf het begin al sterker en de zwakste varianten zijn verdwenen. Verwacht dus geen rode Bokoblins meer als je het avontuur begint op de Vergeten Hoogvlakte. Daarnaast krijgen vijanden ook hun levensenergie terug als je ze niet snel genoeg afmaakt, wat zelfs bij mijn eerste gevecht in een vijandenkamp al zorgde voor twee keer een “Game Over”. Schrik ook niet als je opeens een Lynel ziet wandelen achter de Tempel des Tijds, want deze en andere sterke vijanden zal je in meer plekken tegenkomen dan in de normale stand. Spelers die wel van een risicootje houden, kunnen in de Meesterstand proberen op de platformen van Sky Octoroks te landen en hun schatten te stelen. Deze nieuwe platformen zweven op verschillende plekken in Hyrule in de lucht en bevatten speciale schatten, maar ook sterke vijanden die deze bewaken.

Als je vond dat de gewone speelstand een beetje te makkelijk was, brengt de Meesterstand zeker genoeg uitdaging met zich mee. Het spel wordt nog stressvoller dan het origineel, maar op een goede manier. Verwacht echter geen bewerkte gebieden of nieuwe Shrines, deze blijven allemaal onaangepast. Ondanks dat weet de Meesterstand de manier waarop je het spel benaderd volledig om te gooien, zonder ontzettend grote veranderingen te hoeven toepassen.

Heldenspoor

Misschien wel de minst bijzondere toevoeging is het Heldenspoor. Met deze functie kun je tot 200 uur aan speeltijd terugkijken op je kaart. Dit houdt in dat je kan zien waar je overal geweest bent, welke delen van Hyrule je nog niet gezien hebt en hoe vaak je bent doodgegaan. Allemaal leuk en aardig, maar niet echt noodzakelijk. Het was leuk om een keer te kunnen zien waar ik overal geweest was of hoe vaak ik ben doodgegaan in het gevecht met mijn eerste minibaas, maar ik zie mezelf de functie niet vaker gebruiken. Het Heldenspoor had beter onderdeel kunnen zijn van een gratis update, dan als betaalde DLC worden aangeboden.

Nieuwe schatten

Door middel van nieuwe ‘geruchtenboeken’ kun je extra uitrusting voor Link bemachtigen. Elke stukje uitrusting zit verstopt in een schatkist ergens in Hyrule. De geruchtenboeken bevatten hints die je zullen leiden naar de locaties van deze schatten. Als je de game al een tijdje hebt gespeeld en Hyrule al flink onderzocht hebt, is het niet moeilijk om de locaties van de uitrusting te vinden. Toch was ik blij om te zien dat locaties die in het hoofdspel geen of nauwelijks functie hadden, nu meer waarde hebben om onderzocht te worden. De uitrusting zelf is leuk, maar over het algemeen niet heel bijzonder. Het Korok-masker, waarmee je makkelijker de verborgen Koroks vindt, is erg handig voor spelers die graag alle 900 Korok-zaadjes willen vinden. Het Reismedaillon laat je één extra, tijdelijk teleporteerpunt creëren, maar met de ontzettend grote hoeveelheid teleporteerpunten in het spel zelf is dit een beetje overbodig. Als laatste zijn er nieuwe outfits voor Link, gebaseerd op oude Zelda-personages. De outfits geven Link speciale eigenschappen, maar die zijn niet nieuw en kunnen ook verkregen worden bij outfits die al in de game zelf zitten. Het is jammer dat hierbij niet gekozen is voor unieke eigenschappen die de personages waarop de outfits gebaseerd zijn beter reflecteren.

Conclusie

Het eerste DLC pakket is in één zin te omschrijven: niet ontzettend bijzonder, maar toch erg vermakelijk. De Zwaardproef is een spannende uitdaging en laat de speler achter met veel voldoening na het voltooien ervan. De Meesterstand schotelt de echte diehards een nieuwe ervaring voor zonder daar veel voor te hoeven doen. De andere toevoegingen zijn vermakelijk en zorgen voor net wat extra content, al voegen ze uiteindelijk weinig toe aan de algehele ervaring van Breath of the Wild. Ik heb me goed geamuseerd met het uitbreidingspakket en kijk erg uit naar The Champion’s Ballad DLC. Nu dit pakket niet los gezien kan worden van de tweede lading DLC, zal de tijd het leren of de complete collectie aan uitbreidingen de €19,99 echt waard is.

+ De Zwaardproef biedt een grote uitdaging en geeft veel voldoening
+ Meesterstand biedt nieuwe ervaring zonder veel te veranderen
+ Genoeg extra’s voor de echte Zelda-fans

– Zwaardproef en Meesterstand zijn niet heel vernieuwend
– Heldenspoor en Reismedaillon zijn overbodig
– Outfits hebben geen unieke eigenschappen

Cijfer: 7,5

Profielfoto van Ruben

Ruben

Ik ben 20 jaar en van jongs af aan al een groot fan van Nintendo en hun games. Het is moeilijk om tussen de geweldige series favorieten te kiezen, maar de Mario-games hebben sinds jongs af aan een speciale plek in mijn hart.

10 gedachten over “[REVIEW] The Legend of Zelda: Breath of the Wild – De Meesterproeven DLC

  • Profielfoto van Stan Reesink
    04/07/2017 om 08:14
    Permalink

    Alleen al toen ik zag dat het “de meesterproeven” heette dacht ik al: adjkadnfkaenfak wat een vertalingen gajegaogajfjol ~GG Nederlands~ hbakfbjebfwkbf

  • Profielfoto van pokemontrainerred
    04/07/2017 om 12:57
    Permalink

    nadat ik hoorde van het meesterzwaard heb ik 1 dag na aankoop van mijn switch mijn systeem taal op Engels gezet en nadat ik deze vertalingen heb gezien ga ik dat zeker niet veranderen

  • Profielfoto van Robomond
    04/07/2017 om 17:55
    Permalink

    Ik ben normaal gesproken niet vies van dlc. dit in tegenstelling tot enkele andere gamers die principieel vinden dat dlc onderdeel hoort te zijn van de main game. Voor mijj gevoel is dat vaak gewoon niet terecht (bijv: mariokart, cod) omdat de dlc egt gewoon ‘extra’ content is.

    Bij botw heb ik evhter t gevoel dat dit wel gewoon onderdeel hoort te zijn van de maingame. De heldenproeven en de moeilijkere mode zaten bij voorgaande delen immers ook gewoon erbij (zonder dlc), het heldenspoor is geen extra content maar meer een toepassing. Het korokmasker vind ik persoonlijk al helemaal bij de maingame horen, omdat t m.i. Nagenoeg onmogelijk zal zijn om alle koroks te vinden zonder dit masker (wordt volgens mij al een hele uitdaging met dit masker). Koop je de dlc niet, dan wordt t je dus bijna onmogelijk gemaakt om alle koroks te vinden.

    Ik heb gewoon t gevoel dat de dlc onderdeel van dr main game had moeten zijn

  • Profielfoto van Duncan
    19/07/2017 om 00:40
    Permalink

    Ik kan het niet helpen om te cringen als ik die Nederlandse vertalingen lees. xD

    Een prima review trouwens. Staat alles in wat ik wilde weten.

Geef een reactie