[REVIEW] Cooking Mama: Sweet Shop

Met de nieuwe Cooking Mama gaan we aan de slag in een snoepwinkel, waarvoor we vooral veel snoep, cake, koekjes en desserts moeten maken. Maar voegt het wat toe in vergelijking met eerdere games?

Met de nieuwe Cooking Mama gaan we aan de slag in een snoepwinkel, waarvoor we vooral veel snoep, cake, koekjes en desserts moeten maken. Maar wat voegt het toe in vergelijking met eerdere games?

De Cooking Mama-franchise bestaat al even. Het origineel komt alweer uit 2006, en heeft inmiddels een flink aantal vervolgen voortgebracht. Het idee erachter is simpel. Jij bent een niet verder genoemd personage, dat onder het toeziend oog van Mama de lekkerste gerechten voorbereid. Dit doe je door een aantal mini-games te spelen die met koken te maken hebben, zoals het breken van een ei of het omgooien van een hamburger. Aan het einde van de rit worden je punten dan bij elkaar opgeteld en aan de hand daarvan wordt bepaald hoe goed je gerecht is geworden. Dit is al sinds het begin van de serie zo, al voegen latere games verschillende elementen toe om dit interessant te houden.

Ook Cooking Mama: Sweet Shop wijkt hier niet veel van af. Je begint met een lege snoepwinkel en een viertal gerechten die je kunt maken. De minigames zijn nog steeds hetzelfde, waarbij uitsluitend gebruik wordt gemaakt van het touchscreen. Nadat je een minigame hebt voltooid, word je beloond met bronzen, zilveren of gouden medailles, die aan het eind bij elkaar worden opgeteld voor een definitieve uitslag. Een toevoeging ten opzichte van andere Cooking Mama’s is dat je hier vaak de keus krijgt om je creatie te versieren, waarna het in de winkel word gezet om het te kunnen verkopen. Tijdens het spelen speel je daarnaast geleidelijk nieuwe recepten vrij en kun je met het verdiende geld in de winkel nieuwe attributen kopen om je keuken, de winkel en mama leuk aan te kleden.

Oppervlakkige uitwerking

Hoewel dit allemaal best leuk klinkt en het aantal gerechten groot genoeg is om lekker bezig te zijn (zo’n 60 recepten, bestaande uit 160 minigames) is het allemaal erg oppervlakkig. De gameplay bied allereerst niets nieuws. Als je eerder een Cooking Mama game hebt gespeeld, zul je alle mini-games wel herkennen, en hoewel de controls erg vloeiend aanvoelen was innovatie welkom geweest.  De snoepwinkel voegt daarnaast weinig tot niets toe. Om een product in je winkel te krijgen hoef je het namelijk maar één keer te maken. Daarna is het voor altijd beschikbaar en elk product heeft precies dezelfde prijs. Het winkel gedeelte veranderd  hierdoor in een wachtruimte, waarbij je aan het wachten bent tot je genoeg geld heb verzameld. Je hoeft klanten niet eens te helpen, ze lopen gewoon rond tot ze een product uitkiezen. Ik dacht op een gegeven moment nog dat er misschien beperkte plek was om mijn gerechten te verkopen, maar de winkel vergroot precies op het punt dat je denkt te weinig plek te hebben. De “wereldwijde winkels” die je daarnaast vrij speelt vallen helaas ook vies tegen, dit zijn namelijk geen winkels maar eindeloze minigames waarbij je probeert je eigen score te verbeteren.

Maar waar de game pas echt steken laat vallen is op zijn visuals en muziek. De muziek is niets om over naar huis te schrijven, met een beperkt aantal soundtracks waar je snel geïrriteerd door raakt. Hoewel Mama er zelf prima uitziet (misschien dat je even moet wennen aan haar grote hoofd) zijn de keuken en winkel saai, zelfs wanneer je het aanpast. Sommige animaties zijn daarnaast ronduit lelijk, de hand waarmee je bijvoorbeeld deeg kneed is hoekkerig met rare verhoudingen, en de klanten die in je winkel lopen gedragen zich alsof ze een aantal animaties missen.

Eerlijk, de mobiele app is beter.

Het ergste is dat het allemaal beter had gekund. Ter vergelijking had ik namelijk de Cooking Mama-app gedownload. Hoewel deze jonger is dan Cooking Mama: Sweet Shop (Sweet Shop kwam in 2014 al uit in Japan) hebben de ideeën meer om het lijf en is de atmosfeer veel vriendelijker, gezelliger en vooral mooier. Zo zit er in de app een restaurant-game met ongeveer hetzelfde idee als de Sweet Shop. Hier hebben je gemaakte gerechten echter wel een beperkt aantal porties, waardoor het ook nut heeft om een gerecht meerdere keren te maken. Ook hebben de gerechten meerdere moeilijkheidsgraden, iets dat ik in Sweet Shop enorm miste. En misschien nog wel het belangrijkste: de app is gratis! Goed, je moet natuurlijk door een miljoen advertenties heen ploegen en je kunt maar 3 recepten spelen voordat je dingen moet gaan vrijspelen, maar in theorie is het gratis. En zelfs als dat niet zo is, voor €18,- koop je een pakket waarmee je zowat de hele app vrij speelt. Dat is nog altijd goedkoper dan het prijskaartje van Cooking Mama: Sweet Shop, die momenteel voor €29,99 op de eShop staat.

Ik heb een rare relatie met Cooking Mama. Ik vond het origineel namelijk best vermakelijk. Ik weet niet echt waarom, misschien zijn het de mini-games waarvoor je, zonder eigenlijk iets te doen, grote glimmende medailles krijgt. Misschien is het wel het lekkere eten en het idee dat koken helemaal niet zo moeilijk is. Ook Cooking Mama: Sweet Shop valt, ondanks al zijn gebreken, mij niet verkeerd. Het heeft iets rustgevend, waardoor deze game precies tussen het gevoel van “Meh” en “Dit is best grappig” invalt. Deze game verdient alleen geen voldoende. De gebreken zijn simpelweg te groot en het feit dat een mobiele app op hetzelfde level (of zelfs hoger!) zit dan een 3DS-game kan niet. Daarnaast is het prijskaartje te hoog voor wat het aanbied.  Eigenlijk kun je het nog het best vergelijken met een chocoladetaart. Het ziet er verrukkelijk uit, maar zodra je meer dan één punt eet begint het allemaal hetzelfde te smaken en had je liever iets anders gehad.

+ Voldoende mini games en gerechten om vrij te spelen
+ Waarschijnlijk best leuk voor kinderen

– Charme doet onder aan andere Cooking Mam- games