[REVIEW] Kamiko

Kan een game van nog geen vijf euro dezelfde ervaring bieden als een ‘full price’ titel?

In Kamiko krijg je een zeer sterk wapen van de goden en is het de bedoeling om kwade demonen een kopje kleiner te maken. In elke level zijn er ook vier magische poorten aanwezig waarvan je het zegel moet verbreken. Heb je dit gedaan, dan krijg je toegang tot één van de grotere monsters. Versla deze allemaal om de rust te doen wederkeren.

Ouderwetse scherpte

Kamiko maakt gebruik van zogenaamde pixelart, dus alles ziet er uit alsof het gemaakt is voor een 8-bit console. Je ziet dus overal de afzonderlijke blokjes zitten, maar toch ziet het er haarscherp uit; hoe raar dat ook klinkt. Vooral op het scherm van de Switch ziet de game er gewoon heel erg goed uit. Er zijn wel meer titels die van pixelart gebruik maken, maar die doen dan toch weer teveel detail aanbrengen. Kamiko houdt het simpel, waardoor je echt een ‘old school’ gevoel krijgt, maar daardoor wel indruk maakt.

Maak je keuze

Voordat je aan je avontuur begint krijg je eerst de keuze uit drie heldinnen. Zij verschillen door het wapen waar zij gebruik van maken. Zo heeft er één een groot zwaard, een ander een schild en klein zwaard en de laatste een boog. Dit zorgt voor kleine verschillen in gameplay, doordat de één alleen man tegen man vecht, de ander van ver af en degene met schild en zwaard gebruik maakt van een combinatie hiervan. Heb je eenmaal gekozen, dan gaat de game meteen over tot actie en dat moet je letterlijk opvatten.

Zelda, is that you?

Als je naar de screenshots kijkt dan denk je misschien dat het hier gaat om een Zelda-kloon, maar niet is minder waar. Het spel is een kruising van Gauntlet en Smash TV. Je komt dus tegen grote getallen vijanden te staan en jij moet deze zo snel mogelijk doden. Ondertussen moet je ook op zoek naar vier magische poorten en dat gaat vaak gepaard met kleine puzzels. Zo moet je soms hendels overhalen om poorten te openen of maak je gebruik van plekken waarmee je kan teleporteren. Je moet dus tijdens de hectische gevechten ook goed opletten wat er in de omgeving te vinden is en deze combinatie is heel tof.

Lekker hakken

Het vechten zelf is een hele simpele aangelegenheid. Je hebt één actieknop en dat is het. Je moet dus flink buttonbashen, maar dood je genoeg vijanden dan krijg je ook nog een speciale aanval. Deze gebruik je door de aanvalsknop een seconde of drie ingedrukt te houden en dan los te laten. Het vechtsysteem is dus heel erg simpel, maar doordat je tegen zo veel vijanden komt te staan en de controls perfect zijn uitgewerkt en razendsnel reageren is het heel erg leuk. De hectische actie laat je dan ook vaak op het puntje van je stoel zitten. Dit wordt ook nog eens versterkt door de prima soundtrack.

Om alle vier de magische zegels te verbreken valt dus niet mee, maar je zal het met veel plezier doen. Krijg je het uiteindelijk voor elkaar, dan staat er een eindbaas te wachten. Ook hier geldt dat deze prima zijn uitgewerkt en ook hier zorgt de georganiseerde chaos voor veel plezier.

Aaaand… it’s gone

Helaas is dit plezier van zeer korte duur. Er zijn in totaal maar vier levels aanwezig en als je je een beetje kwaad maakt ben je in een uurtje al klaar of zelfs nog minder. Nu is de game maar 4,99 euro, maar dan nog is dit wat aan de magere kant. Ik vond het echt heel erg jammer dat ik al zo snel door het spel heen was. Ik had dolgraag zo nog minstens een uurtje of twee door willen gaan. Kamiko is gewoon verschrikkelijk vet om te spelen. Nu is het wel mogelijk om de game opnieuw te spelen met een ander personage, maar je weet al hoe de verschillende levels in elkaar steken en wat je te wachten staat. Dan gaat dus al een hele hoop plezier van de game verloren.

De zeer lage instapdrempel en de hectische actie, gemixt met puzzel onderdelen maken van Kamiko een zeer leuk spel. De heerlijke controls en de vele vijanden maken van de game een georganiseerde chaos die je op het puntje van je stoel laat zitten. Na vier levels is het alleen al gedaan. De drie verschillende personages zorgen er voor dat er nog iets van variatie is als je de game hebt uitgespeeld, maar dan weet je natuurlijk wel de layout van alle levels al. Kamiko biedt dus wel degelijk dezelfde kwaliteit als een ‘full price’ game, maar laat het liggen qua content.

+ Geweldige pixelart graphics
+ Prima soundtrack
+ Heerlijke hectische actie
+ Prima uitgewerkte controls

– Heeft niet heel veel content
– Weinig replay-waarde

Cijfer: 7,5

Profielfoto van Patrick

Patrick

Ik ben opgegroeid met Nintendo en daarom blijft dit merk speciaal voor mij. Dit komt natuurlijk ook door de games die zij bieden die toch net iets anders brengen dan die van de concurrent.

4 gedachten over “[REVIEW] Kamiko

• Profielfoto van Suwako Moriya
    06/05/2017 om 02:13
    Permalink

Ik heb de game weken geleden al gekocht.
    De gameplay is vermakelijk, maar ik kon level 1 niet afmaken.

Normaal irriteer ik me aan games met meer uitleg dan nodig.
    Maar dit is een game zonder uitleg en is hier wel nodig.

Ik moest zelf achterkomen hoe ik sommige acties moest doen, want het wordt je nergens duidelijk gemaakt.
    En als ik geen goede ogen had, was ik veel eerder vastgelopen, want het feit dat je onder een bos heen kon lopen was niet bepaald duidelijk.

• Profielfoto van Patrick
    06/05/2017 om 07:31
    Permalink

@david Ik ben van mening dat dit een game is die totaal geen uitleg nodig heeft. De gameplay is in principe zo beknopt dat je heel snel door hebt wat je kan en wat je moet doen.
    Dat niet wordt uitgelegd dat je soms door een bos heen kan lopen is natuurlijk niet meer dan normaal. Dan kan een ontwikkelaar net zo goed alles vertellen wat je in een game met doen en hoe je het moet spelen. Er zijn wel degelijk subtiele hints die aangeven waar je wel en niet eventueel doorheen kan lopen.

• Profielfoto van MaickelJ
    10/05/2017 om 12:05
    Permalink