Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Lang geleden was er een groep helden die een koningrijk beschermden tegen enorme gevaren. Nu jaren later worden ze uit hun pensioen gehaald. Is dit een goed idee of hadden ze beter van hun pensioen kunnen genieten.

Lang geleden was er een groep helden die een koningrijk beschermden tegen enorme gevaren. Nu jaren later worden ze uit hun pensioen gehaald. Is dit een goed idee of hadden ze beter van hun pensioen kunnen genieten.

Has Been Heroes vertelt het verhaal van een groep helden die jaren na hun hoogtepunt teruggeroepen worden door de koning om de twee prinsessen van het land veilig naar school te brengen. Dit is praktisch al het verhaal wat je zal krijgen in de game. Afgezien van wat filmpjes met tekeningen over wat de helden op hun hoogtepunt allemaal bereikt hebben, is dit alles wat de game je voorschotelt. Mocht je dus een spel zoeken met een goed verhaal, dan kan je Has Been Heroes al meteen links laten liggen.

De gameplay is een leuk concept, maar helaas heel frustrerend uitgevoerd. Na de intro begin je op een kaart waarover je je kan verplaatsen van het ene naar het andere punt. Op sommige punten gebeurt er niks, op sommige kan je items of spreuken kopen en op andere heb je een gevecht. De gevechten zijn zowel leuk als frustrerend. Je begint namelijk te vechten zonder enige echte uitleg van hoe de gevechten werken. Even een korte uitleg: je hebt drie banen met elk een held erop. De ene held kan één keer slaan, de tweede twee keer en de laatste drie keer. Op elke baan komen vijanden met eigen vaardigheden en verdediging. Zo zijn er helers, bommenwerpers en meer.

Het tactische aan deze game zit hem in de verdediging van de tegenstanders. De extra verdediging kan variëren van niks tot meer dan 20. Bij elke slag die je doet zal dit afnemen en als je uiteindelijk precies op 0 komt verlam je je tegenstander, waarna je extra schade kan doen. Na een slag pauzeert de game automatisch, waardoor je op je gemak de helden van banen kan laten wisselen. De items en spreuken die je op bepaalde locaties kan vinden of kopen geven je extra mogelijkheden. Zo kan je met een bepaalde spreuk je aantal slagen verdubbelen of zet je een tegenstander in de fik. Items kunnen je een extra leven geven of je een speciale vaardigheid leren. Het is even wennen, maar uiteindelijk goed te beheersen.

Het frustrerende van deze game is de rare verdeling qua moeilijkheidsgraad. Elke keer dat je het spel start worden de levels willekeurig gegenereerd en soms loop je zo door een wereld heen, maar een andere keer loop je direct tegen een enorm lastig gevecht aan. Elke keer dat je dood gaat verlies je alle verzamelde items en spreuken en kan je opnieuw beginnen. Voordat ik de eerste playthrough van de game had gehaald en een extra held had vrijgespeeld, was ik al een paar uur in het spel. Je zal in deze game nog vaker doodgaan dan in Dark Souls.

Grafisch is de game geen hoogstandje: de animaties en tekeningen zijn redelijk simpel, maar dat past juist goed bij de game. De muziek is ook enorm toepasselijk voor het spel. Het heeft een middeleeuwse vibe, wat je snel doet denken aan ridderverhalen zoals King Arthur.

Conclusie

Has Been Heroes is een leuke en uitdagende game met helaas een aantal frustrerende dingen in de kern van de gameplay. Het is een game waarin je genoeg uitdaging kan verwachten door het gebrek aan een tutorial en de rare verdeling qua moeilijkheidsgraad. Het ontbreken van een goed verhaal is ook wel zonde. De intro gaf namelijk redelijke wat hoop voor een goed in elkaar gezet verhaal. Grafisch ziet de game er niet heel indrukwekkend uit, maar dat is met de stijl ook niet echt nodig. De variatie van items die je tegen kan komen is enorm, evenals de effecten die ze hebben. Hierdoor is geen rondje hetzelfde. Al met al is Has Been Heroes een vermakelijke game, maar niet geweldig.

+ Leuke gameplay, maar..
+ Uitdagend, maar…
+ Veel variatie qua items, spreuken etc.

– …erg frustrerend
– …een rare verdeling qua moeilijkheid
– Niet echt een verhaal

Cijfer: 6.5