[REVIEW] Mr Shifty

Wees vliegensvlug en test je reflexen in deze nieuwe actiegame voor de Nintendo Switch.

In Mr Shifty is het de bedoeling om in te breken in het zwaarst beveiligde gebouw in de wereld. Deze onmogelijke opdracht kan alleen door jou worden uitgevoerd, want jij bezit een speciale gave. Je kunt namelijk over een korte afstand teleporteren. Hiermee kan je beveiligingsmaatregelen omzeilen en beveiligingsbeambten te slim af zijn.

Een beetje van dit en een beetje van dat

Team Shifty heeft voor hun nieuwe game inspiratie opgedaan bij een andere game en een superheld. De hoofdrolspeler doet heel erg denken aan Nightcrawler, een personage uit het Marvel-universum. Mr Shifty heeft dezelfde kracht als de superheld en laat ook een wolk van zwavel achter als hij teleporteert. Als je het spel voor het eerst ziet, dan doet deze je gelijk denken aan Hotline Miami. De actie wordt van bovenaf getoond en je moet razendsnel reageren op de actie. Het verschil met de laatstgenoemde titel is dat je geen schietwapens kunt gebruiken, maar alleen van je vuisten en eventueel voorwerpen die je stuk kunt slaan op iemands hoofd.

Je vijanden hebben wel regelmatig diverse wapens tot hun beschikking en het lijkt er dan ook snel op dat je in het nadeel bent. Dit wordt echter rechtgetrokken door jouw mogelijkheid om te teleporteren. Met een druk op de knop kun je binnen een poep en en scheet achter je tegenstander komen te staan en hem zo neerslaan. Het bedrijf die je infiltreert bestaat ook uit verschillende kamers en als de muren dun genoeg zijn kun je hier ook tussen teleporteren. Zo heb je verschillende mogelijkheden om je tegenstanders ongezien uit te schakelen.

Herhaling

Het ontwijken en aanvallen van je tegenstanders is heel erg tof en de controls zijn verschrikkelijk simpel om te leren. Als je het goed doet voelt de game dan ook aan als georganiseerde chaos. Het voelt gewoon heel erg goed als je een menigte aan vijanden hebt verslagen. De omgevingen waarin je je bevindt kunnen ook nog eens stuk, dus het ziet er regelmatig spectaculair uit. Er worden met elk level ook steeds meer verschillende vijanden en obstakels toegevoegd zodat je met steeds meer dingen rekening moet houden en er steeds meer gevraagd wordt van je reactievermogen. Dat houdt de gameplay lekker fris.

Het is dan ook zo jammer dat als je eenmaal over de helft bent, er zo goed als geen nieuwe dingen meer worden toegevoegd. De gameplay valt dan meer in herhaling en dat is erg jammer. Het enige is dat er steeds meer vijanden jouw kant worden opgestuurd om je het leven moeilijk maken. Dat geeft zeker wel voldoening, maar dit continu doen zonder variatie wordt toch wat repetitief. Tevens wordt tegen het eind af en toe gebruik gemaakt van ‘backtracking’. Ik vind dat niet erg als het een doel heeft, maar hier wordt het gebruikt om de speelduur te lengen en daar wordt je natuurlijk niet vrolijk van.

Stotteren

Waar de game ook een steekje laat vallen is op technisch vlak. Mr. Shifty speelt op zich lekker, alleen laat de framerate je af en toe in de steek en het maakt dan niet uit als in in tv mode of handheld mode speelt. Als je alleen aan het rennen bent zie je al af en toe dat het beeld een frame overslaat en daardoor stottert, maar gebeurt er teveel op het scherm dan wil de framerate even inkakken. Dit is natuurlijk erg vervelend voor een game die vraagt om snelle reflexen van de speler. Vooral in de latere levels wordt het soms vrij ernstig en dat kan je zelfs een leven kosten.

Niet te vergelijken

Wat ik ook ernstig vind is dat er niet meer is gedaan met de game. Aan het eind van elk level krijg je te zien hoe snel je deze bent doorgelopen en hoeveel keer je dood bent gegaan. Je zou dan ook verwachten dat er een online leaderboard aanwezig is, zodat je je score kunt vergelijken met andere gamers. Dit is alleen niet geval. Het spel leent zich perfect voor deze feature, maar er wordt dus geen gebruik van gemaakt en dat is een hele vreemde keuze. Dit had er voor kunnen zorgen dat spelers langer konden genieten van Mr Shifty. Nu kun je na drie uurtjes alleen je eigen tijden verbeteren en daar moet je het dan mee doen.

Cartoon

Gelukkig kan je wel genieten van het grafische gedeelte van het spel. Er is voor een cartoon-achtige stijl gekozen en hoewel het er heel erg simpel uitziet, is deze wel heel doeltreffend. De hoofdpersonage is namelijk een soort superheld en deze associeer je meestal met stripboeken. Hier is dus goed over nagedacht door de ontwikkelaar.

Mr. Shifty is een leuk actie spel, die diepte mist om echt potten te breken. De gameplay zelf is heel tof, je reactievermogen wordt flink op de proef gesteld en de voldoening is groot als je een ruimte vol met vijanden hebt verslagen. Er worden ook steeds meer nieuwe tegenstanders en objecten toegevoegd voor de variatie. Helaas houdt dit op als je eenmaal over de helft van de game bent. Tevens zijn er wat framerate-problemen die je soms een leven kan kosten. Het meest vreemde is nog wel het gemis van een online leaderboard, want je tijd en hoeveel keer je dood gaat wordt wel getoond als je een level hebt gehaald.

+ Vette actie
+ Simpele, maar doeltreffende grafische stijl
+ Veel destructie
+ Lage instapdrempel

– Eenmaal over de helft valt het spel veelal in herhaling
– Geen online leaderboards
– Framerate is niet stabiel

Cijfer: 7,0

Patrick

Ik ben opgegroeid met Nintendo en daarom blijft dit merk speciaal voor mij. Dit komt natuurlijk ook door de games die zij bieden die toch net iets anders brengen dan die van de concurrent.

2 gedachten over “[REVIEW] Mr Shifty

• 17/04/2017 om 10:20
    Permalink

Inmiddels halverwege met deze game en alhoewel het geen topper is vermaak ik me er prima mee en ik denk dat een 7 ook wel het cijfer zou zijn dat ik er aan zou geven. De framerate zou binnenkort gepatched moeten worden heb ik ergens voorbij zien komen.

• 17/04/2017 om 12:06
    Permalink

De ontwikkelaar was een beetje onduidelijk over of mr Shifty gepatcht zou worden voor de Switch. Ze gaven zelfs de opmerking: Je kunt ook de pc-versie spelen. Wat natuurlijk een vreemd antwoord is. En al wordt de game gepatcht, daar heb je als je de game bij launch of nu koopt helemaal niets aan. Je wil bij aanschaf de game spelen en niet wachten totdat hij zodanig gepatcht is dat hij goed loopt.