[REVIEW] Yo-Kai Watch 2: Gigageesten & Skeletspoken

Na een klein jaar dient de opvolger van Yo-Kai Watch zich aan. Met meer mogelijkheden en meer Yo-Kai lijkt de opvolger al meer dan geslaagd te zijn, maar in hoeverre dit waarheid is moet nog blijken. In de beoordeling van Yo-Kai Watch 2: Gigageesten & Skeletspoken wordt hierop een antwoord gegeven.

Na een klein jaar dient de opvolger van Yo-Kai Watch zich aan. Met meer mogelijkheden en meer Yo-Kai lijkt de opvolger al meer dan geslaagd te zijn, maar in hoeverre dit waarheid is moet nog blijken. In de beoordeling van Yo-Kai Watch 2: Gigageesten & Skeletspoken wordt hierop een antwoord gegeven.

Yo-Kai Watch 2 is drie jaar geleden in Japan uitgebracht en is tot op heden het meest succesvolle deel uit de serie. De games kregen lovende woorden van critici en werden als zoete broodjes verkocht. Dit komt met name door de mogelijkheden op gebied van multiplayer die zowel lokaal als online kunnen plaats vinden. Dit zijn elementen die in het eerste deel schitterden door afwezigheid, waardoor een verbetering al is op te merken. Geldt dit ook voor de rest?

Wat is een Yo-Kai?

De serie Yo-Kai Watch draait om geestachtige figuren die losjes gebaseerd zijn op Japanse folklore. Volgens de folklore zijn Yo-Kai onzichtbaar en kunnen zij de gedragingen van mensen beïnvloeden. Denk aan kleptomanie, vergeetachtigheid en luiigheid. In zowel de gelijknamige animatieserie als in de games leidt dit zelden tot gunstige situaties, maar met behulp van een horloge, de Yo-Kai Watch genaamd, kan Nate de bijzondere figuren waarnemen en problemen oplossen.

In tegenstelling tot Pokémon is het niet mogelijk om Yo-Kai te vangen. Na een opdracht of een gevecht kan een Yo-Kai zijn medaille aan de speler geven, waardoor de speler ten alle tijden een beroep kan doen op het bijzondere figuurtje. Met andere woorden, je raakt bevriend met de mysterieuze Yo-Kai. Het gevechtssysteem wijkt ook af van de eerdere genoemde serie. In gevechten heb je maximaal zes Yo-Kai die de strijd aan kunnen gaan. Tijdens de gevechten vallen de Yo-Kai zelf de tegenstander aan, maar dat betekent niet dat je als speler achterover kan leunen. Naast een logische optie om jouw Yo-Kai te helen, is het ook mogelijk om een speciale aanval uit te voeren. Door middel van een minigame bouw je de speciale aanval op om deze vervolgens te lanceren op de tegenstander. Elke Yo-Kai heeft zijn eigen speciale “Soultimate”-aanval, waarvan de functie aardig kan verschillen. Denk aan een krachtige aanval tot aan het helen van soortgenoten. Door dit spelelement is het noodzakelijk om goed te weten welke aanval jouw Yo-Kai heeft om verrassingen te voorkomen en gebalanceerd het gevecht in te gaan.

Nadat je een gevecht hebt gewonnen kan een Yo-Kai je zijn of haar medaille geven, maar dat is geen zekerheid. Als speler kan je tijdens het gevecht hier invloed op uitoefenen door een maaltijd te geven aan de tegenstander. Wat nieuw is, is dat je met de “Target”-optie kan zien welke smaakvoorkeuren de Yo-Kai heeft, zodat dit proces sneller verloopt. Ondanks de handige optie blijft het krijgen van een medaille gebaseerd op geluk, waardoor de voldoening verloren kan gaan en plaats maakt voor frustratie.

Feest der herkenning of een herhaling van zetten?

Genoeg over de achtergrond van Yo-Kai Watch. Het verhaal van het vervolg opent met een slapende Nate. Tijdens zijn nachtrust wordt zijn horloge, waarmee hij Yo-Kai kan zien, ontvreemd door kwaadaardige Yo-Kai. Dit zorgt ervoor dat hij bij het ontwaken zich niets meer kan herinneren van wat in het eerste deel heeft plaatsgevonden en heeft hij ook geen weet meer heeft van zijn geestachtige vrienden. Na een aantal opdrachten komt Nate weer in aanraking met de Yo-Kai Watch en niet veel later sluit Whisper zich weer bij de hoofdpersoon aan. Na de ontboezeming tussen de twee vrienden komen de herinneringen naar boven drijven en vragen ze zich af hoe het geheugenverlies heeft kunnen gebeuren.

De opening van Yo-Kai Watch 2 wordt goed neergezet en bevat de typerende humor die je van de serie kan verwachten. Ondanks een heerlijke start wordt het tempo eruit gehaald door de eerste opdrachten die je als speler voorgeschoteld krijgt. De opdrachten hebben betrekking op het kennismaken met het gevechtssysteem en andere functies. Dit is enerzijds logisch te noemen, omdat het voor spelers die onbekend zijn met de serie de basis goed wordt neergezet, maar voor spelers die het origineel hebben gespeeld zijn veel functies ruimschoots bekend en voelt het aan als een herhaling van zetten. Dit geldt ook voor de omgeving waarin je je bevindt. Yo-Kai Watch 2 opent in dezelfde stad als uit het origineel. Ondanks minimale wijzigingen in de vormgeving en extra locaties voelen de eerste uren als een herhaling aan en dat is jammer te noemen.

Welkom in Harrisville!

Dit gevoel ebt weg nadat je de eerste baasgevecht achter de rug hebt en op weg wordt gestuurd naar de grootmoeder van Nate in Harrisville, een fictief Japans dorpje. Naast Harrisville zijn meer gebieden te verkennen en deze hebben net als in het origineel een zeer sfeervol karakter. De omgevingen zijn kleurrijk, levendig en worden ondersteund door een sterke soundtrack die zowel verfrissend als herkenbaar is. Dit geldt eveneens voor de nieuwe Yo-Kai. In het tweede deel zijn ongeveer 200 nieuwe Yo-Kai toegevoegd en ze zijn verrassend genoeg zeer uniek. Naast een uitbreiding in de Nyan-familie zal je genoeg wezens tegenkomen die je zullen doen verbazen of door de bizarre uitstalling doet gniffelen. Denk aan een paraplu-vormige Yo-Kai of een variant die graag tot in de perfectie schoonmaakt. Altijd handig zullen we maar zeggen.

Ondanks de sfeervolle uitstraling speelt de jeugdige insteek van de game een grote invloed op de ervaring. Dit is vooral te merken aan de moeilijkheidsgraad. De opdrachten zijn vaak te simpel en je wordt als speler te lang aan de hand meegenomen. Dit maakt het toegankelijk voor de jongere spelers onder ons, maar heeft daardoor een te grote beperking in vrijheid voor de ervaren gamer.

Yo-Kai Pad

Naast het verhaal heeft de game veel meer te bieden. Dit valt terug te vinden in het menu-scherm, ook wel de Yo-Kai pad genoemd. Gaandeweg worden voor de speler meer applicaties toegevoegd en deze hebben betrekking op de vele mogelijkheden die de game rijk is. Denk aan het krijgen van achievements in vorm van trofeeën tot aan het verzamelen van insecten. Het meest noemenswaardig zijn de mogelijkheden op gebied van multiplayer.

De game biedt drie multiplayermodi aan. De eerste twee modi hebben betrekking op het vechten tegen elkaar en het ruilen van Yo-Kai met elkaar. Het laatste kan een handige optie zijn, omdat de twee versies van Yo-Kai Watch 2 een aantal exclusieve Yo-Kai hebben. Voor wie alle Yo-Kai wil hebben, is dit een onmisbare optie. De derde modus is Yo-Kai Blasters. In deze modus speel je als een Yo-Kai in een soort van dungeons waar je tegen vijanden kan vechten. Met behulp van lokale vrienden kan je de dungeon tot een einde brengen en de overwinning zegevieren. Deze modus is een fijne afwisseling en biedt naast een standaard vechtoptie iets totaal nieuws aan.

Yo-Kai Watch 2 moet het hebben van zijn kleurrijke charme en typerende humor. De gebieden komen verzorgt over en de Yo-Kai zijn unieke wezens. Dat de insteek bij de sequel minder geslaagd aanvoelt, heeft ermee te maken dat de game zich meer richt op de jeugdige spelers. Hierdoor slaagt Yo-Kai Watch 2 voor de ervaren spelers er niet in om zich boven het origineel uit te steken. Desalniettemin bevat het een boel gameplay-elementen waarin je veel uren kan steken. Denk aan het ontdekken van gebieden en de minigame Yo-Kai Blasters. Eigenlijk heeft de review van Yo-Kai Watch 2 twee gezichten. Aan de ene kant is het voor wie het origineel heeft gespeeld minder vernieuwend, maar wie voor het eerst kennis maakt met de wezens, heeft met het tweede deel een completere editie in handen.

+ Veel content om te verzamelen
+ Sfeervol karakter
+ Typerende humor